subota, 07.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:39
PESNIK MATIJA BEĆKOVIĆ ZA „POLITIKU”

Milo pravi eparhiju škaljarsko-kavačku

Oni više ne smeju nikoga da progone osim Srba, možda time ispunjavaju uslove za ulazak u EU i ko zna koliko još imaju poglavlja da bi bili primljeni, kaže slavni književnik
Autor: Jelena Cerovinasubota, 15.06.2019. u 21:30
Мило Ђукановић (Фото ЕПА/Boris Pejovic)

Odluka crnogorskih vlasti će izazvati teške posledice u odnosima dve zemlje, upozorio je juče Ivica Dačić, komentarišući Predlog zakona o veroispovesti, koji je nedavno usvojila Vlada Crne Gore, a kojim se predviđa da sva crkvena imovina izgrađena do 1918, za koju ne postoji dokaz o vlasništvu, postane državno vlasništvo. „Zar neko stvarno misli da će zauzeti Ostrog i oteti ga od SPC? Od koga da ga otme i uzme? Svima savetujem da ne idu protiv svetinja, niko nije dobro prošao ko je išao protiv svetinja”, poručio je šef diplomatije, ocenjujući kao neprimeren odgovor crnogorske vlade na molbu Aleksandra Vučića da ne ugrožavaju imovinu Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori.

Predsednik Srbije je, podsetimo, molio vlasti u Crnoj Gori, uz opasku da ne može to da zahteva kao predsednik druge države, da ne podrže predloženi zakon jer bi, kako je rekao, svako ugrožavanje imovine srpske crkve, na šta je usmeren ovaj zakon, neminovno vodilo pogoršanju inače dobrih odnosa dve zemlje.

Iz Podgorice su burno reagovali na ove Vučićeve reči i, „zahvaljujući se na savetima predsedniku Vučiću”, poručili „da je Crna Gora suverena država koja samostalno kreira svoj zakonodavni okvir vodeći računa o interesu svakog pojedinca i zajednice u celini” i da oni nemaju niti će imati ambicije da utiču na zakonodavnu aktivnost Srbije „niti će dozvoliti bilo kome, pa ni Srbiji, da utiče na njene odluke”. Prethodno je crnogorski predsednik Milo Đukanović optužio SPC da „pokušava da opstruira evropska htenja i ambicije savremenog crnogorskog društva, trudeći se da tako čuva svoj verski monopol u Crnoj Gori”.

Vučić je, kaže, iznenađen reakcijom Vlade Crne Gore jer, ističe, nikada nije imao problem kada su iz Podgorice ukazivali na položaj Crnogoraca u Srbiji, niti je imao problem „kada su se brutalno mešali u naše unutrašnje stvari, u pitanje teritorijalnog integriteta i suvereniteta naše zemlje, kada iznose svoje stavove o rešavanju kosovskog problema koji je naš problem, a ne tiče se njih”. Dačić je još ukazao da se u ovoj zemlji više od 30 odsto stanovnika izjašnjava kao Srbi, ali ih shvataju kao antidržavni element.

Srpski ministar Aleksandar Vulin poručio je da „Vladi Crne Gore niko ne brani da izmisli svoju crkvu, kao što je izmislila i okupaciju Srbije” i da zvanična Podgorica ne može da očekuje da će Srbija da ćuti dok budu otimane svetinje Srba. Uzvratili su iz crnogorskog Ministarstva odbrane rečima da bi „ministar Vulin morao da zna da i nepoznavanje istorije, kao i nepoznavanje prava, škodi”. „Da zna istoriju Crne Gore, znao bi da je crnogorska autokefalna crkva istorijska činjenica. U Sintagmi iz 1855. pod rednim brojem 9 na popisu autokefalnih crkava. U Ustavu Knjaževine Crne Gore, takođe, definisana kao autokefalna”, poručuju, između ostalog, iz Ministarstva odbrane Crne Gore.

Profesor crkvenog prava na Pravnom fakultetu Dalibor Đukić kaže kako tvrdnja da je 1920. ukinuta crnogorska crkva nije tačna. On je za RTS objasnio da postoji zapisnik sa sednice Sinoda pravoslavne crkve u Crnoj Gori od 16. 12. 1918, neposredno posle ujedinjenja Srba, Hrvata i Slovenaca u jednu državu. „Doneta je odluka da se nezavisna srpskopravoslavna sveta crkva u Crnoj Gori ujedini s autokefalnom pravoslavnom crkvom u Kraljevini Srbiji. Niko nije ukinut ni 1918. ni 1920. Postoji akt regenta Aleksandra, kojim on prima k znanju da su pravoslavni episkopi iz cele SHS izrazili želju da se ujedine u jednu crkvu. To je, dakle, izvedeno na nivou crkve, a regent je samo primio k znanju. Sve mitropolije i episkopije zadržale su pravo subjekta koje su imale i pre ujedinjenja. Nisu ugašene ni 1918, ni 1920”, objasnio je Đukić.

I njegov kolega profesor Pravnog fakulteta Bojan Milisavljević kaže da će Crna Gora prekršiti pravila i međunarodnog prava i pravila o verskim zajednicama ukoliko oduzme imovinu Srpske pravoslavne crkve u toj zemlji. „Takva odluka je suprotna pravilima međunarodnog prava. Pravo na imovinu je zagarantovano međunarodnim aktima”, ističe Milisavljević, prenosi Tanjug, dodajući da se ovim zakonom krše i pravila o verskim zajednicama i slobodama koje su garantovane brojnim propisima.

Književnik Matija Bećković ocenjuje za „Politiku” da će Srbi u Crnoj Gori biti jedini narod koji nema svoju crkvu. „Oni su se odrekli svoga imena, pisma i vere i nema razloga da se na tome zaustave. Ta nova crkva u Crnoj Gori može imati samo novu škaljarsko-kavačku eparhiju”, kaže Bećković. Prema njegovim rečima, Srbi u Crnoj Gori nemaju šta da brane ako ne odbrane svoju crkvu. „Juda je nazvan blagajnik izdaje. Tih blagajnika se namnožilo. Onih 30 srebrenjaka je poraslo na astronomske cifre. Sad se, u stvari, testira da li Srba u Crnoj Gori uopšte ima”, kaže Bećković.

Na pitanje kako komentariše Dačićeve reči da bi voleo da vidi onoga ko će uzeti Ostrog, on odgovara da „nisu oni prvi okupatori koji nasrću na Ostrog”. Crna Gora je, podseća, u svoje vreme branila Ostrog, i to nemajući čime drugim, pčelama. „Nadam se da do svega toga neće doći, sem ukoliko Crna Gora ne objavi rat Srbiji. Oni više ne mogu da kažu ’ne’ i ne smeju nikoga drugoga da progone osim Srba. Možda svim tim odlukama ispunjavaju uslove za ulazak u Evropsku uniju. I ko zna koliko još imaju poglavlja da bi bili primljeni”, kaže Bećković.

Aleksandar Raković, istoričar iz Instituta za noviju istoriju, za naš list kaže da će fizičkom silom upasti u Ostrog kada im se ukaže prilika. „Neće Ostrog biti prvi na udaru. Verovatno će najpre zauzeti Cetinjski manastir jer se nalazi u neprijateljskom okruženju. Cetinjski manastir je i sedište mitropolije i Bogoslovije i u njemu se nalazi najveća arhivska građa SPC u Crnoj Gori, koja u potpunosti potvrđuje srpski identitet Crne Gore, odnosno da je to istorijska država srpskog naroda, a ne novostvorene crnogorske nacije nastale 1945”, objašnjava Raković. Naš sagovornik ocenjuje da je namera crnogorskih vlasti da se istera SPC iz Crne Gore. „Napad na SPC će uslediti ove godine povodom 800 godina autokefalnosti SPC”, smatra Raković, ocenjujući da će na jesen usvojiti zakon, „a kada ga usvoje, onda će ga primeniti”. Zato, ocenjuje, otpor je potrebno pružiti sada pre nego što usvoje zakon. Raković kaže i da najviše nade u otpor ovom zakonu polaže u vladiku Joanikija, episkopa budimljansko-nikšićkog.

Injac: Carigrad, pod kontrolom Vašingtona, pomaže „crnogorsku crkvu”

Verski analitičar Željko Injac smatra da je svrha napada na Srpsku pravoslavnu crkvu u Crnoj Gori, najavom oduzimanja njene imovine, kao i priča o crnogorskoj autokefalnoj crkvi, u pokušaju formiranja crnogorskog identiteta koji bi bio u potpunosti nezavisan od srpskog. „Crna Gora ima problem s formiranjem nacionalnog identiteta, a identitet Crne Gore je neodvojiv od srpskog identiteta. Svi znamo da je Srpsku pravoslavnu crkvu u CG osnovao Sveti Sava i da je tu bila stara srpska država i stara srpska crkva. Čak i ljudi koji se izjašnjavaju kao Crnogorci, a pripadaju SPC i poštuju Mitropoliju crnogorsko-primorsku, privrženi su svojoj crkvi i znaju da je tzv. crnogorska pravoslavna crkva najobičnija verska grupacija ili sekta koja nema duhovne vrednosti”, kaže Injac, prenosi Tanjug.

Na formiranju tzv. crnogorske autokefalne crkve radi se poslednjih nekoliko decenija, dodaje Injac. „Carigradska patrijaršija pomaže tu priču. Carigrad se prema makedonskom pitanju odnosi poput ukrajinskog, a vidimo i prema mogućem formiranju tzv. crnogorske autokefalne crkve”, napomenuo je on. Prema njegovim rečima, Carigradu u prilog ide krivo tumačenje pravila ili kanona pravoslavne crkve pa tako Carigradska patrijaršija sve crkve na prostoru bivše Jugoslavije pokušava da stavi pod svoju kontrolu, „a kako je Carigrad pod direktnom kontrolom Vašingtona, tako se vrši i geopolitički uticaj”.


Komentari38
4c3d0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Matija Soskic
Vlada Crne Gore sa pravom trazi povratak crkvene imovine koju je Crna Gora izgubila 1918. Srpska pravoslavna crkva u Crnoj Gori godinama deluje protiv vlasti i drzave. Tolerisati Amfilohija bilo bi neodgovorno i nerazumno jer je on taj koji svoj rad bazira na protivdrzavnoj delatnosti.
Славиша Гавриловић
Запела ми је кост у грлу када сам прочитао Вучићеву тврдњу да су односи између Србије и Црне Горе веома добри. Како то? Овај Ђукановићев режим је ничим изазван признао независност наше јужне покрајине, гласао за улазак те творевине у Интерпол, у Унеско, послали су једног официрчића у састав окупационих трупа, Срби нису чак ни национална мањина у Ц. Гори.... Не постоје уопште чињенице које иду у прилог овој Вучићевој изјави.
Бранислав Станојловић
Само Црква (ВЕРНИЦИ ЗАЈЕДНО) могу да доносе одлуке, никако они који не припадају.
Дејан.Р.Тошић
Инертност интелектуалне елите је све друштвене процесе транзиције друштва и СПЦ стопирала.Целокупна политичка елита од 1989.године се једино бави решењем питања Срба у БиХ и Срба у А.П.КиМ.без икакве државне стратегије која би се спроводила у континуитету,без обзира на политичке лидере.Такво не сагледавање узрока је проузроковало последице у демографској катастрофи и научно културној стерилизацији целокупног друштва,чији су погледи са Броду без Једара и Компаса усмерени на чамце за спасавање.
др Милан Лекић
Силазак Светог Духа на апостола Мила - малог човјека, који поштује симболику великих датума, али на чију се ријеч не може ослонити. Наиме, 15. јуна 2010. за Радио ЦГ најавио је "обнављање неправедно укинуте аутокефалне ЦПЦ", и додао да "то није посао државе и да треба бити стрпљив". Два дана касније, 17. јуна 2010., Амфилохије се сложио са Милом и најавио ново име: Цетинско-приморска митрополија. И Амфилохије и Мило добро знају да ЦПЦ никада није била аутокефална. Чему представа?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja