subota, 25.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:50

Vinjete još nisu za nas

Za one koji povremeno koriste auto-put ili za vozače u tranzitu, ovaj sistem znatno je skuplji, kažu u „Putevima Srbije”
Autor: Marijana Avakumovićnedelja, 16.06.2019. u 23:30

Oni koji su ovih dana putovali na odmor u Grčku kažu da je tek izgrađeni Koridor 10 kroz Srbiju daleko bolji nego auto-putevi kroz Severnu Makedoniju i Grčku. Da bi takav ostao neophodno ga je održavati. Budući da za krpljenje rupa i popravke puteva nedostaje oko 100 miliona evra opravdano je poskupljenje putarina. Korišćenje auto-puteva kroz Srbiju od 1. jula biće više 12 odsto.

Svaki put kada poskupi putarina nametne se pitanje zašto Srbija ne uvede vinjete, odnosno sistem naplate korišćenja auto-puteva sa vremenskim ograničenjem, kao što je učinjeno u većini zemalja u okruženju i što se ispostavilo kao najjevtinije za vozače.

U „Putevima Srbije” objašnjavaju da se naša država strateški opredelila za sistem naplate putarine prema pređenom kilometru.

– Ovakav način plaćanja putarine se, prema važećim propisima EU, smatra najpravednijim sistemom naplate jer korisnik auto-puta plaća putarinu za pređeni broj kilometara (zatvoreni sistem naplate putarine) – kažu u ovom javnom preduzeću zaduženom za održavanje puteva.

Oni podsećaju da se ovakav sistem naplate putarine, prema pređenom kilometru primenjuje još u 12 evropskih zemalja: Italiji, Španiji, Portugaliji, Francuskoj, Severnoj Makedoniji, BiH, Grčkoj, Hrvatskoj, Turskoj, Norveškoj, Irskoj i Poljskoj.

– Republika Srbija za putnička vozila ima najnižu cenu putarine po pređenom kilometru u odnosu na ostale evropske zemlje primera radi: Srbija 0,036 evra, Turska 0,039 evra, Grčka 0,054 evra, Italija 0,05 evra, Hrvatska 0,06 evra, Portugalija 0,06 evra – navode u „Putevima Srbije”.

Kao prednost vinjeta nad drugim sistemima naplate putarine često se navodi vožnja auto-putevima bez zaustavljanja.

Međutim u ovom preduzeću podsećaju da korisnici srpskih auto-puteva od 2007. godine imaju mogućnost upotrebe elektronske naplate putarine, odnosno beskontaktnog plaćanja putarine putem ENP uređaja. Ovaj sistem plaćanja putarine eliminiše direktno plaćanje putarine i omogućava prolazak vozila kroz naplatne stanice bez zaustavljanja.

– Korišćenje vinjeta pogodnije je za vozače koji svakodnevno koriste auto-put, dok je za korisnike koji to čine povremeno ili vozače u tranzitu, ovaj sistem znatno skuplji i nepravedniji. Primera radi, vozač koji pređe 1.000 kilometara plaća isto kao i vozač koji koristi 50 kilometara auto-puta, što znači da manje plaća onaj vozač koji više koristi auto-put. Iz tog razloga se zatvoreni sistem naplate putarine, gde korisnik plaća putarinu za onaj broj kilometra koji zapravo i koristi, smatra najpravednijim – kažu u „Putevima Srbije”.

U ovom preduzeću procenjuju da prihod koji bi se ostvarivao naplatom putarine putem vinjeta u Srbiji nije dovoljan za kvalitetno održavanje auto-puteva, već su potrebne dodatne subvencije države za tu namenu.

Osim toga, većina država koje primenjuju sistem naplate putarine putem vinjeta dodatno naplaćuju putarinu za teretna vozila na magistralnim putevima, korišćenje tunela, mostova....

– U prilog neisplativosti vinjeta govori i činjenica da svih devet evropskih zemalja, koje putarinu naplaćuju putem vinjeta (Austrija, Švajcarska, Slovenija, Bugarska, Slovačka, Češka, Mađarska, Rumunija, Moldavija), putarinu za vozila nosivosti preko 3,5 tona naplaćuju po pređenom kilometru, a čak šest od devet naplaćuju dodatne takse za tunele, mostove i magistralne puteve – kažu u „Putevima Srbije”.

 Zemlje koje imaju najveći putnički saobraćaj u Evropi, kao što su Španija, Francuska i Italija, putarinu naplaćuju po pređenom kilometru.

Stav Evropske komisije, odnosno Evropskog komiteta za transport, jeste da se budućnost naplate putarine na evropskim auto-putevima ogleda u uspostavljanju interoperabilnog sistema elektronske naplate putarine po pređenom kilometru.


Komentari26
1d73b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Marko
Dzabe nama ENP kada na mnogim rampama cekamo. Na iskljucenju za Pozarevac ima cak 3 rampe za iskljucenje,a samo 1 za ukljucenje gde cesto bude ogromna kolona gde svi cekaju i sa ENP i bez ENP uredjaja, dok su rampe za iskljucenje prazne. Pravednije bi bilo da su dve rampe za ukljucenje(jos kada bi 1 bila samo za ENP to bi podstaklo ljude da kupuju ENP uredjaje) i dve za iskljucenje sa autoputa. Kada su velike guzve preko leta i kilometarske kolone stranaca na ulaz u BG iz pravca NS onda i rampa koja je ENP radi kao rampa za kes, a samo ona skroz desno uvucena kratka traka, kojoj ne moze da se pridje radi kao ENP (zaustavna traka na putu oznacena zuto za ENP blokirana automobilima koji cekaju da plate za kes).To moze da se resi sa prosirivanjem i dodavanjem po par naplatnih rampi tamo gde je najkriticnije i gde su najveca zagusenja. U HR je to bolje odradjeno, neka manja mesta imaju mnogo vise ENP rampi (po npr 4 rampe za ENP i 2 za cash) i onda nema guzve u sezoni kada imaju strance
Dane
U jednoj Svajcarskoj je 40e godisnje, za onoliki broj autoputeva.
Ismail
@Vladan. Ordinarna glupost. Vinjeta podrazumeva da neko ko živi u delu Srbije koji uopšte nije pokriven ni kilometrom autoputa, kada jednokratno koristi autoput na deonici od par desetina kilometara, treba da tu jednu vožnju plati kao neko ko svakodnevno vozi relaciju Vranje- Subotica za ceo taj period. Ostatak života neće koristiti autoput, jer u Kkadovu, Loznici, Raškoj, Priboju nema autoputa. Jeftinije mu je da iznajmi avion za tu jednu vožnju.
Vladan
Da li oni zaista misle da je narod glup ? Do kada ce ovi da nas omalovazavaju? Zar bivsi komunisti ne shvataju da ovaj narod ima prava i da su oni sluzbenici odgovorni narodu? Ovaj hoce da nas ubedi da je pravednije platiti 14 evra za 600 km u Srbiji nego na primer 9 evra za 10 dana voznje na svim autoputevima u Austriji?Vinjeta je i jeftinija i pravednija, ali mislim da bi neko pod hitno trebalo da prekontrolise kako se trose sredstva dobijena od putarine. Mislim da je po sredi veliko muljanje
Dogif
"возач који пређе 1.000 километара плаћа исто као и возач који користи 50 километара ауто-пута, што значи да мање плаћа онај возач који више користи ауто-пут" - koja mudro smisljena i visoko logicki srocena recenica!!! Hoce reci da ako dva vozaca plate SVAKI po 20 evra ("plate isto") to znaci da je onaj koji je presao 50 Km platio 20, a onaj koji je presao 1.000 Km je platio... 20 - ali prvih 20 i drugih 20 niiiiije isto. Na srpskom se to zove zbogom pameti...
Ivan Tomic
Ne, zapravo je komentar na mestu jer se ovde smatra da neko kupi vinjetu (od 7 dana recimo) za 20 evra i vozi se 50km a neko istu tu vinjetu od 20 evra iskoristi na 1000 km puta. Problem je sto se ovde uopste ne radi o "pravednosti" nego o prostom odrzavanju predimenzionisanog, neefikasnog i skupog sistema putarine gde postoji mnogo nacina da se novac prelije u dzepove pojedinaca. I niko ne pominje Nemacku gde putarine uopste ne postoje...
Preporučujem 7

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja