petak, 30.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 19.06.2019. u 09:26 Dejan Aleksić

U prevozu ključa zbog neispravnih klima

Većina autobusa i trola GSP-a ima ove uređaje koji su servisirani za letnju sezonu, ali se kvare i trenutno ne mogu da se poprave. – Privatni prevoznici navode da na rad rashladnog sistema utiče i otežano kretanje vozila kroz grad, česta zaustavljanja, usporavanja i ubrzavanja
(Фото А. Васиљевић)

U jednima kao u rashladnoj vitrini, u drugima kao u pećnici. A građani, kao na lotou – ne znaju šta će od toga da im se zalomi. Ovako, otkako je krenuo prvi vreli talas u prestonici, izgleda putovanje autobusima javnog gradskog prevoza. Najmanje je čini se onih u kojima je sistem za rashlađivanje usklađen sa spoljnom temperaturom.

Ni ledeni niti autobusi u kojima klima ne radi ne prijaju građanima otkako je napolju upeklo. Ali, lakše bi im bilo, kako kažu, da je i ledara nego što po junskoj vrelini i sparini moraju dodatno da se kuvaju u gradskom prevozu.

Pritužbe na ovu temu neprestano se nižu od polovine prethodne sedmice. Otada do danas samo našoj redakciji javilo se mnoštvo građana sa identičnim pitanjem: „Šta je sa klimama u autobusima, zašto ne rade?”

– U petak sam menjala tri prevoza na putu do kuće. Bilo je oko pet po podne i velika vrućina. Kada sam ušla u GSP-ov autobus, zglobni „solaris” – dodatni toplotni udar. Vozilo, koje je pritom relativno novo, bilo je prepuno putnika, a od klime ništa. Onda sam nekoliko stanica dalje prešla u privatni 48. I tamo je bio pakao. Tek kada sam prešla u treći autobus bilo je klime, ali je u njemu bilo prehladno – požalila se sugrađanka Jovana Dragić.

Neprijatna iskustva iz prevoza poslednjih dana Beograđani su podelili i mejlovima. U jednom od njih čitalac se zapitao „da li se GSP iživljava nad putnicima time što štedi gorivo ili koriste neispravna vozila?”, u drugom je putnik naveo kako je čuo da je vozačima zabranjeno da pale klime zbog štednje goriva, a treći je u elektronskom pismu ukazao kako je i on čuo da klime nisu uključene jer nema nekih kaiševa za njih i da je raspisan tender, kao i da će ih biti za dva i po meseca.

– Putnici su počeli da negoduju i vređaju vozače, ali kada vide da se i oni znoje i da ne može ništa da učini, smire se. Prethodnih dana je čak bilo vozača koji su putnicima rekli da ih slobodno slikaju i da okače na mreže ili pošalju medijima, da njihovi nadležni, kako su dodali, vide pod kojim uslovima voze putnike – istakla je sugrađanka Sara Janković.

U GSP „Beograd” za naš list navode da većina autobusa i gotovo svi trolejbusi u voznom parku najvećeg gradskog prevoznika imaju klima-uređaje.

– Iako su klima-uređaji servisirani i pripremljeni za letnju sezonu, na jednom broju vozila dolazi do čestih kvarova i otkazivanja rada klima, koje nismo trenutno u mogućnosti da popravimo. Kada je reč o tramvajima, rashladne sisteme poseduje samo 30 KAF tramvaja, dok u ostalim nema klima i nije ih moguće ugraditi jer ne postoje tehnički uslovi. Nažalost, i u vozilima gde klima-uređaji dobro funkcionišu, putnici uprkos apelima, otvaraju prozore i šibere pa unutrašnjost vozila ne može da se rashladi – kažu u GSP-u.

Uključivanje rashladnih sistema, kako dodaju, regulisano je Odlukom o linijskom prevozu u Beogradu. Prema tom dokumentu, „u letnjem periodu vozila moraju biti provetrena, odnosno kada je spoljna temperatura iznad 25 stepeni moraju biti rashlađena, ukoliko poseduju sistem za rashlađivanje”. Informacija o uključivanju se šalje svim vozilima iz Operativno-kontrolnog centra, podsećaju iz GSP-a.

I u Konzorcijumu privatnih prevoznika tvrde da čim spoljna temperatura dostigne 25 stepeni, vozači dobijaju poruku i znaju da treba da se uključi klima, pogotovu što je, kako ukazuju, u samom vozilu često i toplije nego napolju.

– Na nivou našeg konzorcijuma, vozačima nikada nije sugerisano da zbog štednje ne pale klimu. Ako su klime ispravne, one rade sve vreme dok je spoljna temperatura viša od 25 stepeni – ističe naš sagovornik iz konzorcijuma.

Razloga za to što je u delu vozila putnicima pretoplo je, kako dodaju, više.

– Ako su otvoreni prozori, ako je vozilo prepuno putnika ili ako se otežano kreće zbog gužvi, efekat rada klime ne može da se oseti kako bi trebalo – ukazuju u konzorcijumu.

Ovo poslednje poseban je problem. Jer, kako objašnjavaju, ceo autobus je jedan sistem i kada se on teško probija kroz gužvu ili zbog nekih radova, naizmenično pokretanje i zaustavljanje i ubrzavanje i usporavanje vozila u kratkim intervalima utiče na motor i druge delove „organizma”, pa i na rad klime. U takvim okolnostima, sugerišu iz Konzorcijuma, ni klima ne može da radi kao kada se autobus nesmetano kreće.

Za vozače flašice vode

Budući da su pored putnika i vozači, koji osam sati provode u vozilu, najviše pogođeni visokim temperaturama, GSP čini maksimalne napore da obezbedi funkcionisanje klimatizacije u što većem broju vozila, uveravaju iz ovog preduzeća. Kada temperatura prelazi 30 stepeni, u pogonima i na okretnicama vozačima i saobraćajnom osoblju na terenu dele se i flašice vode.

Stvaraju li gužve pogrešnu sliku

Kako kažu u Konzorcijumu privatnih prevoznika, razumeju negodovanje putnika zbog krcatih vozila. Ali, ističu, red vožnje se poštuje što se njih tiče.

– Koliko god zvučalo neverovatno, poštuje se više od 98 odsto, na delu linija i više od 99 odsto. Jer, da ne poštujemo, snosili bismo penale. Ali, da, putnicima deluje da vozila izostaju. Problem se javlja kada više autobusa upadne u gužvu, kada im svaki čas u traku upadaju automobili. Onda dođe do toga da se na trasi sustignu tri-četiri vozila sa iste linije – objašnjavaju u konzorcijumu.

Komentari13
cc10b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin Schwabenländle
Клима уређаји сервисирани за летњу сезону. Ту се налази грешка, возим преко 30 годин кола са климом; клима урешај се укључује и зими, то нема везе са хлађењем него са вађењем влаге из ваздуха. Клима уређаји се прегледају према пропису произвођача возила, у извесним интервалима, без обзира да ли је лето или зима. Уз то је обавезно конторлисање течности која се налази у клима уређају, вероватно да их нико није допунио, кошта. А без тога клима не ради. Све је једноставно када се хоће и зна.
Ljiljana K.
Ne samo da ne rade klime, već je uključeno grejanje! Što duža relacija to se duže roštiljamo. P.S. Pre 15-tak godina sam jedno vreme boravila na severu Afrike. U svim autobusima radi klima.
Markus
Nije da sam matori namćor ili vojnik "partije", ali brate ćitavu srednju školu i studije provedoh u GSP-u bez klime i šta mi fali?
miki mali
Fali, fali... samo ne vidis. Mozemo mi i zapreznim kolima na posao, ako tako gledamo. Islo se tako pre 100 godina pa nista nije ljudima falilo.
tomkarlo
Mogu da se žale samo oni koji plaćaju prevoz. Ostali da ćute.
u svakoj postenoj zemlji
gradonacelnik bi vec podneo ostavku...
bager
U mnogim zemljama gradski prevoz je privatna firma,,koja radi pod kontrolom grada ,

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja