ponedeljak, 16.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:39

Uskoro izmene Zakona o zaštiti potrošača

Nadamo se da to neće biti samo kozmetičke promene koje će ići u prilog trgovcima. Važno je i da uvedemo obavezujuće standarde u svim oblastima, a posebno u telekomunikacijama, kaže Goran Papović, predsednik NOPS-a
Autor: J. Antelj – I. Albunovićponedeljak, 24.06.2019. u 22:55
(Фото Пиксабеј)

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija pozvalo je sve zainteresovane da pošalju svoje predloge za izmene i dopune Zakona o zaštiti potrošača. Resorno ministarstvo objavilo je poziv na svom sajtu, a rok da se dostave uopšteni ili konkretni predlozi za izmene i dopune zakona je 28. jun.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) kažu da svaka izmena propisa, pa tako i ova, treba da posluži povećanju efikasnosti svih činilaca zaštite potrošača i sveukupnog položaja potrošača na tržištu. Kako su objasnili, najavljeno ažuriranje zakona posledica je usaglašavanja domaćeg zakonodavstva sa propisima EU. To se, pre svega, odnosi na dve važne direktive koje se tiču alternativnog rešavanja potrošačkih sporova, odnosno uvođenje u zakon medijacije i arbitraže.

– Pored toga, smatramo da je potrebno uvesti prekršajne naloge za određene vrste nepoštovanja zakona. Samim tim, znatno bi se povećala efikasnost tržišne inspekcije na polju primene Zakona o zaštiti potrošača i predupredilo dalje negativno postupanje trgovaca. Primer: jedna cena na rafu, druga na kasi ili u slučaju kada nije odgovoreno na reklamaciju u zakonskom roku – kažu u NOPS-u i pojašnjavaju da je zapravo reč o svim onim prekršajima koji se lako, na licu mesta, mogu utvrditi i ne moraju slati sudijama za prekršaje. U ovoj ogranizaciji ističu da bi trebalo olakšati poslovanje trgovcima koji nisu davaoci garancije.

– Potrošač ulaže reklamaciju tamo gde je kupio robu tokom dve godine, ali i duže, ako postoji komercijalna garancija. Nije potrebno opterećivati onoga ko nije dao garanciju (trgovac), već davaoca garancije. To znači da bi nakon isteka dvogodišnje saobraznosti potrošač svoja prava ostvarivao kod davaoca garancije – navode u NOPS-u.

Goran Papović, predsednik NOPS-a istakao je da se nada da se izmenom propisa nećemo vraćati pet godina unazad.

– Nadamo se da to neće biti samo kozmetičke promene koje će ići u prilog trgovcima. Ovo je nova šansa da se kroz usaglašavanje propisa potrošači dovedu u što ravnopravniji položaj s trgovcima. Važno je i da uvedemo obavezujuće standarde u svim oblastima, a posebno u telekomunikacijama – kaže Papović i dodaje da je potrebno konačno uvesti prekršajni nalog koji bi omogućio naplatu kazni na licu mesta. Iz dela tog budžeta, kako ističe, mogla bi da budu finansirana nezavisna ispitivanja proizvoda sa tržišta za šta potrošačke organizacije sada nemaju novca.

Nacionalna organizacija potrošača Srbije više puta je apelovala na državu da razmotri njihov predlog za uvođenje prekršajnih naloga za trgovce, jer je sve više primera da oni izbegavaju rešavanje reklamacija, pa čak i u situacijama kada je kupac očigledno u pravu. Sve je više potrošača, kako napominju, koji ne uspevaju da ostvare prava koja im zakon garantuje.

– Tržišna inspekcija, koja je ranije imala veća ovlašćenja i bavila se i rešavanjem pojedinačnih potrošačkih problema, sada ima manje nadležnosti i trgovci ih ne doživljavaju kao pretnju. Svi sporni slučajevi odlaze na kraju na sud, sudovi su preopterećeni i spori i oni to zloupotrebljavaju – zaključuje Papović.

Po zakonu, oni i sada mogu biti kažnjeni novčano od 300.000 do dva miliona dinara, ali slučajevi idu na sud. NOPS je ranije apelovao da kazne budu manje od 50.000 do 100.000 dinara, ali bi sudovi bili rasterećeni, a sredstva od kazni mogla bi da idu u budžet i dobro se iskoriste. Efekat na trgovce i sve one koji ne poštuju zakon odmah bi se osetio, poručuju iz NOPS-a.


Komentari4
57342
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Aleksandar Mihailović
Zakon je jedno ali je sudska praksa drugo. Verovali ili ne, sudovi presuđuju da je tužena pogrešna firma za davanje lažnih garancija i da ista nije proizvela to tehničko sredstvo iako na istom piše ko je proizvođač, kao i u tehničkim podacima. Ili, presuđuje da tužena privatna firma nema vlasnika, samo direktora, iako u APR-u jasno stoji ko je 100% vlasnik. Sud presuđuje protiv oštećenog i pored dokaza koje je sama osiguravajuća kuća poslala dokaze da je falsifikovala visinu štete na vozilu.
potrosac
da li ce se vratiti nadleznost trz inspekcije, udruzenja za zastitu ne plase mnogo prodavce!
zakonik
A kad ce biti zakon o zastiti proizvodjaca da nas nakupci ne pljackaju.
Nebojša
Elementarna logika makar u oblasti bezbednosti zdravlja ljudi bila bi da se zabrani uvoz polovne profesionalne opreme za ugostitelji i pekare jer se radi o opremi koja nezadovoljan minimalne zdravstveno standarde i koja umesto na uništenje dolazi kao uvoz u Srbiju. A o zaštiti potrošača nema ni govora dok se ljudi koji koriste hranu iz ili sa takve opreme truju što je lako uoči o ako pogledate regulative EU. NIGDE nema obaveze da se rezervni delovi moraju obezbediti barem 7 ako ne i 10 godina.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja