nedelja, 18.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:20

Kuda plovi podmornica 911

Autor: Milan Komarutorak, 02.07.2019. u 18:00
Фото М.К.

Godina je prošla od spektakularnog transporta podmornice 911 iz Boke Kotorske do Beograda, pa me, kao prvoborca ideje da je dobijemo i lociramo negde uz Dunav, brojne kolege i prijatelji, a naročito podmorničari iz celog sveta, koje smo krajem maja ugostili na kongresu u Beogradu, saleću s identičnim pitanjem: Šta se dešava sa tim spomenikom tehnološke moći bivše velike države?

Odgovor može biti takođe spektakularan u ovom našem pristupu vrednovanju nacionalne baštine, bila ona istorijska, tehnološka, vojna ili bilo kakva druga. Ali ništa od spektakla u ovim redovima – podmornica je na istom mestu gde je 12. juna prošle godine istovarismo sa šlepera i ostavismo u vrbaku državnog kompleksa na Ušću, netaknuta i predata zubu (ne)vremena, s dodatnim slojem teške rđe i beznadežnosti. 

A sve je tih medijski atraktivnih dana izgledalo brzo i rešivo – mi podmorničari daćemo spisak radova (i dat je, u kvadrat, kilogram, mikron) i procenu vrednosti istih, a titular će obezbediti novac, pa da je zajedničkim snagama uredimo kao vrhunski muzejski eksponat, do oktobra. Uradili smo sve, čak i više, a onda je tokom leta bilo nekih, ko bajagi ozbiljnih sastanaka infrastrukturnog i pejzažnog predznaka, da bi u oktobru bilo jasno da nema ništa od realizacije projekta „Podmornica na Dunavu 2019”.

Kao udruženju veterana nije nam u opisu delatnosti bilo ikakvo „soljenje” pameti ikome u velikoj kući nadležnoj da to završi (finansije–tender–radovi), ali smo pronicljivošću stečenoj u borbi za život pod vodom brzo zaključili da bez naše pomoći nema pomaka napred. Organizovali smo se, imenovali najstručnija lica za taj posao, da bismo u januaru saznali da smo „džabe krečili” i da će 2019. proći bez ulaganja u uređenje podmornice. Morali smo zato, teška srca, da iz programa kongresnih aktivnosti izbacimo posetu tom objektu kao vrlo referentnoj tački našeg bivšeg podmorničarstva. 

Zagrebali smo potom, podmornički temeljito, po prezentovanim nam podacima i strelicu protesta spremnu za odapinjanje na adresu titulara vratili u tobolac zbog saznanja da je možda njegova operativa jednim svojim pismom zaustavila i planove uređenja i obezbeđenje novca. Naime, kad je odozdo nagore po vertikali hijerarhije u prepisku uveden pojam moguće kontaminacije ambijenta peskarenjem trupa podmornice, sve je stalo. 

Pozvali smo „na crtu” dijaloga aktere te inicijacije da im inženjerski objasnimo šta bi se radilo, kojom tehnologijom i s kojim merama zaštite – dakle, lica koja su se čitav radni vek bavila remontom podmornica nasuprot licima koja nisu ni videla podmornicu uživo. Dijalog je izostao, a onda smo dobili poruke da „oni” predlažu da se peskarenje obavi u Bubanj Potoku – tamo valjda može da se kontaminira. Znaju li ta lica da bi samo transport podmornice do Bubanj Potoka i nazad do Ušća koštao najmanje 10.000 evra, a procena svih troškova za uređenje objekta na lokaciji gde se nalazi je 15.000 evra? I ko sad i s kakvom preambulom u vrhu kuće titulara da donese rešenje o (ne)potrebnoj desetokilometarskoj turi podmornice, osamdesetotonskih dizalica i prateće logistike. 

Peskarenje tog tipa podmornice rađeno je pod kontrolom naših eksperata bar 40 puta na udaljenosti od desetak metara od radnih i stambenih prostorija posade broda-dizalice i niko nije pravio ekološke probleme. To je rutinski posao od jednog radnog dana, a u ovom slučaju bi se radilo pod specijalnim šatorom za gradske uslove rada, iz koga ni zrno peska ni komad rđe ne mogu da izlete. A kako se podmornica nalazi na asfaltnoj podlozi – kakvo se zagađenje zemljišta pominje?

Isti takvi objekti u Pivki i Tivtu donose matičnim muzejima veliki profit, uz cenu od pet evra za petnaestominutno razgledanje unutrašnjosti. Neka to na Ušću bude manje nego u tim bogatim zemljama, recimo 100 dinara, pa bi se na najposećenijem gradskom šetalištu vrlo brzo vratio svaki uloženi dinar.

I sasvim na kraju, ne verujem u glasine koje sam čuo na visokom nivou u kući titulara da će podmornica uskoro na neku drugu lokaciju i pod okrilje nekog novog gazde i da je zbog toga sve stalo.¶

* Pukovnik, podmorničar


Komentari7
b78f8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin Schwabenländle
У ратној морнарици нема пуковника.
Žika Bicikla
Sprema atomski napad na Hrvatsku ratnu mornaricu u Zagrebu
regionalna sila
Куда плови подморница 911 - Plavim lepim Dunavom - pravac Beč!
Rade
Zar ne ide u rezalište?
Знамо се
И наше "велике куће" и наши "велики мајстори" су често у нестабилној форми; јавашлије. Фактор који предлаже преношење подморнице у Бубањ поток вероватно намерава да посетиоци "Икеа" обављају пескарење пролажењем кроз подморницу. Љубитељи панелног намештаја би имали искључиву привилегију да разгледају подморницу. Подржавам подморничке ветеране и очекујем да ће тешкоће "процедуралне природе" ишчезнути пред снагом њихових/наших разлога.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja