utorak, 12.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:19
PARTNER 2019

„Kurjak”, prva srpska amfibija

Koji su to pametnjakovići iz vojske pre 18 godina izbacili iz upotrebe lake izviđačke tenkove koji su mogli da plove?
petak, 28.06.2019. u 22:30

Šta je pokazao ovogodišnji sajam naoružanja i vojne tehnike „Partner 2019” u Beogradu? Pre svega, da je Beograd postao deo sveta i po sajmovima naoružanja, jer šaroliki štandovi, atraktivni eksponati, raznolikost prikazane vojne tehnike, strani izlagači, poslovni ljudi koji obilaze štandove i pregovaraju, cela lepeza proizvoda srpske vojne industrije – sve to odaje utisak da se nalazite, recimo, u Parizu, na „Satoriju”.

Dakle, šta je bilo najatraktivnije od vojnih eksponata na „Partneru 2019”? „Erbasov” helikopter H-145, pet za vojsku Srbije i četiri za policiju, tehničko-tehnološki je skok za dve generacije u odnosu na naše helikoptere „gazela”. Zavod „Moma Stanojlović” dobio je sertifikate od „Erbasa” za remont i održavanje njegovih helikoptera. Kompanija „Jugoimport SDPR” prikazala je novi raketni sistem „tamnava”, koji lansira 96 raketa kalibra 122 mm na daljinu od 40 km. Tu je i samohodni top-haubica „aleksandar”, kalibra 155 mm, na novom kamionu – umesto „kamaza” sada je „man”. Novi je i sistem punjenja na tom supermodernom artiljerijskom sredstvu. Pored već klasične i u svetu prodavane samohodne „nore B-52”, bila je i raketa dugačka 8,25 metara i kalibra 400 mm, dometa 300 km iz balističkog raketnog sistema „šumadija”.

Kompanija „Jugoimport SDPR”, integrator vojne industrije Srbije, ima impozantan izložbeni prostor na dva nivoa u glavnoj hali. „Jugoimport SDPR” je ovde predstavio i borbena vozila pešadije „lazar-3”, jedno u verziji sa DUBS-om sa mitraljezom od 12,7 mm, a jedno sa raketnim sistemom „ralas”. Pored „lazara-3” parkirano je oklopno borbeno vozilo „miloš”, naoružano DUBS mitraljezom od 12,7 mm i sa šest bacača dimnih kutija od 82 mm. „Miloš” je, zapravo, oklopni automobil četiri puta četiri, sa nezavisnim vešanjem, sa motorom „kamins” od 300 konjskih snaga, maksimalne težine od 14 tona, maksimalne brzine od 110 km na sat, sa mogućnošću prelaska vertikalnih prepreka od 0,6 metara, dug 5,45 metara i visok 2,3 metra. Klirens mu je 420 mm, a donji deo vozila je dodatno oklopljen radi protivminske zaštite nivoa 2a i 2b, odnosno STANAG 4569. Nivo zaštite na čeonom delu vozila je tri, sa ostalih strana nivo zaštite je dva.

Posadu oklopnog vozila „miloš” čini osam vojnika, ima otvorenu arhitekturu naoružanja, pa može biti opremljen i protivoklopnim raketnim sistemom ruske proizvodnje „kornet”, može da nosi raketni PVO sistem, termovizijske kamere i radarski sistem za kopneno osmatranje.

Na sajmu su prikazani i dronovi koji love druge dronove i specijalni dron naoružan sa četiri protivoklopne „zolje”.

Velika zvezda sajma „Partner 2019” jeste i policijsko oklopno vozilo „despot”, proizvod „Tehničkog remonta Bratunac” iz Republike Srpske. Strani kupci već su poručili 20 „despota” i 8.500 pištolja „vampir”, koje proizvodi „Tehnički remont Bratunac”.

Ipak, tehnološki, pored helikoptera H-145, najzanimljiviji je svakako bio projekat i maketa novog oklopnog borbenog vozila-amfibije „kurjak”, kompanije „Srboauto” iz Ostružnice kraj Beograda. Ta porodična firma, tri brata i sestra Tomić, razvila je u kooperaciji sa čuvenom južnoafričkom kompanijom „ADG mobiliti” model oklopnog vozila amfibije 6x6 sa balističkom zaštitom na svim mestima na vozilu nivoa STANAG-4, što trenutno nema nijedno oklopno vozilo Vojske Srbije, izuzev tenka M-84. „Kurjak” će imati top od 30 mm na daljinski upravljanoj borbenoj stanici koja je žirostabilizovana, što naša sadašnja oklopna vozila, osim tenka M-84, nemaju. Prevoziće osam vojnika, plus komandir vozila, vozač i nišandžija. Imaće nezavisno vešanje sa hidro-pneumatskim amortizerima, po vodi će ploviti brzinom od najmanje osam kilometara na čas. Tu je i sistem video-kamera za preglednost od 360 stepeni, sendvič konstrukcija poda vozila, savlađuje bočni nagib od 30 stepeni, uzdužni nagib od 70 stepeni, vertikalnu prepreku od 0,6 metara, rov širine 1,5 metara, prilazni ugao od 45 stepeni i odlazni ugao od 45 stepeni. Vozilo je visoko 2,6 metara, dugačko 7,1 metar, široko tri metra, maksimalne težine od 25 tona.

Zahvaljujući južnoafričkim stručnjacima iz firme „ADG mobiliti”, kompanija „Srboauto” iz Ostružnice dobija svetsku tehnologiju balističke zaštite, sistem nezavisnog vešanja i amfibijske sposobnosti oklopnog borbenog vozila. I može da proizvede prvu predseriju „kurjaka” za 18 meseci. Ko sada ima nivo STANAG-4 balističke zaštite u Srbiji? Niko, osim tenkova. Koje od oklopnih vozila Vojske Srbije može da pliva? Kada dodatno oklopimo postojeće BVP M-80, još iz vremena JNA, moći će da pliva tek manji broj onih BVP M-80 koji neće dobiti dodatni oklop. Koliko vodotokova ima država Srbija, kako vršiti manevar jedinica ako oklopna sredstva nemaju amfibijske sposobnosti? Koji su to pametnjakovići iz vojske još pre 18 godina izbacili iz upotrebe lake izviđačke tenkove PT-76 koji su mogli da plivaju? Savremena borbena dejstva zahtevaju visoku mobilnost, borba se vodi u pokretu, bez obzira na vodene prepreke. Ako imate veće reke, ne možete da ih pređete sa inžinjerijskim sredstvima u sastavu mešovitih brigada, onda morate da čekate „pravu” inžinjeriju da vam postavi mostove i u startu ste hendikepirani.

Sa „kurjakom” iz Ostružnice tih problema nema.


Komentari12
4a157
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dario Milkovic
Lazar 3 nema los oklop 3+napred i 3 sve druge strane ako se doda oklop onda ima nivo 5 napred i 4 sve druge strane, ima minsku zastitu 3a 3b. Samo treba kupola sa topom 30mm i ATGM rakete. Nama trebaju rakete kao Kornet-E ili Metis M iz belorusije , sta je sa bumbarom. Sto se tice oklopa mi moramo od drugih zemalja da kupimo, Ukrajinci imaju reaktivni oklop koji je bolji od Kontakt 5. Imaju Nozdh i jos jedan, poljaci imaju Erwa. Resetkasti oklop treba da se koristi vise jeftin je i efikasan.
Dragan Babic
Kad Lazo i prof. Milinović kažu nešto to je tako i kraj. Nema dalje rasprave .
Matija Soskic
Gde Srbija namerava sa ovlikom vojskom i naoruzanjem?
Mirko Jovanović
Kurjak ima definitivno bolje osobine od Lazara 3. Značajno je kraći je-manja je meta ,ima 6x6,umesto 8x8 pogona,ima bolji oklop i naoružanje,plus ima i amfibijske sposobnosti.Mogao bi se realizovati u 2 verzije - kao transporter sa 30mm topom i 4 vodjene protivoklopne rakete dometa 9+km i kao laki tenk-amfibija po ugledu na ruski Sprut SDM1,sa kupolom i topom od 125mm i protivoklopnim raketama.Mogao bi i da posluži kao platforma za razvoj domaćeg pasivnog PVO sistema po ugledu na rusku Sosnu R
Petar Jovanovic
Juzno Africka firma ADG je apsolutni lider u oklopnim transporterima licno sam gledao kada su postavili 10 kg plasticnog exploziva ispod jednog njihovog vozila a prethodno su to isto usporedili sa Americkim hamerom hamer se bukvalno raspao u param parcad a ADG je nastavio dalje Nadam se da ce SRB-AUTO ostvariti odlicnu suradnje sa njima
Beogradjanin Schwabenländle
Нешто сте погрешно схватили, HUMMVEE оклопни транспортер, то је теренско возило за превоз војника, као бивши џип, са танким оклопом за кабину и мотор. Отпоран је само до 4 кг пластике и то је опште познато.
Preporučujem 10

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja