subota, 19.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 04.07.2019. u 20:00
ISHRANA

Lake letnje namirnice

(Фото Пиксабеј)

Krastavac je baš kao i lubenica sastavljen pretežno od vode (95 odsto) i u ovo toplo razdoblje godine pored toga što osvežava, takođe, i hidrira organizam. Krastavci su, isto tako, bogati mineralima, poput bakra, kalijuma, mangana, ali i vitaminima Be, Ce i Ka, što je prava stvar ukoliko tražite dobru namirnicu za redukcionu dijetu.

Možda je najbolje pozitivna svojstva krastavca predstaviti na sledeći način:

štiti mozak, poboljšava koncentraciju i dobra je namirnica u ishrani obolelih od degenerativnih oboljenja poput Parkinsonove bolesti,

štiti srce jer sadrži kalijum koji utiče na smanjenje povišenog krvnog pritiska i regulaciju elektrolita u organizmu,

smanjuje rizik od raka dojke, grlića materice, jajnika, ali i raka prostate kod muškaraca, jer sadrži lignine i druge fitonutrijente koji imaju antikancerogena svojstva,

deluje protivupalno, što je dokazano višestrukim istraživanjima,

poseduje antioksidativna svojstva jer sadrži vitamin Ce i beta karoten, kao i kvercetin, apigenin i druge koji štite ćelije od razornih uticaja slobodnih radikala,

osvežava dah jer se bori protiv bakterija koje utiču na loš zadah u ustima,

utiče na snižavanje stresa zbog sadržaja kompleksa vitamina Be, koji smanjuju osećaj anksioznosti i posledice stresa,

utiče na zdravlje sistema za varenje jer sadrži ono glavno što zdrava probava podrazumeva: vodu i vlakna. Ukoliko se krastavac konzumira s korom, važno je da znate da je kora bogata nerastvorivim vlaknima, što potpomaže lakše pražnjenje,

ima malo kalorija (samo 14 kcal/100 g) i puno vodorastvorivih vlakana što je od velike važnosti osobama koje su na redukcionim dijetama.

Ako niste sigurni da li je krastavac organski ili ne, preporučujem da ipak gulite krastavce i posle svega toga ih dobro operete vodom. Obratite pažnju kada kupujete krastavce jer su oni koji su žuti ili žućkasti na krajevima uvek gorki, pa birajte one sveže zelene plodove. Pre nego što krastavac isečete u salati, ogulite ga i skinite krajeve i probajte da slučajno nisu gorki u tim delovima.

Tikvice su, poput krastavca, namirnica koja obeležava leto, iako je možete naći i u drugim godišnjim dobima. Energetska vrednost tikvica je 16 kcal/100 g. Tikvice sadrže i nešto minerala: magnezijuma, fosfora, bakra, gvožđa, cinka, kalcijuma. Tikvice sadrže i vitamine Be kompleksa, vitamin Ce, kao i nešto vitamina Ka. Baš kao i krastavci, tikvice su sjajne za razne dijete za mršavljenje jer sadrže vlakna i vodu.

Tikvice su odlične kako za zdrave osobe, tako i za obolele:

dijabetičari bi trebalo što češće da ih imaju na jelovniku jer tikvice s jedne strane skoro i da nemaju ugljene hidrate, a s druge strane, smanjuju resorpciju glukoze. Preporučujem ih i trudnicama koje imaju gestacijski dijabet,

ako imate problem s hipertenzijom, kalcijum i magnezijum iz tikvica deluju na sniženje krvnog pritiska,

fitonutrijenti u tikvicama deluju antikancerogeno jer sprečavaju mutaciju ćelija.

Tikvice možete kuvati, grilovati, kuvati na pari, rendati u supe i čorbe, puniti mesom ili drugim povrćem ili žitaricama, a postoje i oni manje zdravi načini pripreme poput pohovanja i prženja u dubokim masnoćama. Recepata zaista ima mnogo, pa šteta je da vam prođe leto, a da ne probate ovo veoma zdravo povrće.

Boranija (ili kako je na zapadu Balkana nazivaju mahune) je, najkraće rečeno, nedozreli pasulj (grah) koji se uzgaja, bere i konzumira pre nego što se pasulj potpuno razvije, dakle ostane u omotaču (mahuni). Najcenjenije su sorte koje nisu končaste, a pored svežih, možete tokom cele godine lako pronaći i smrznutu boraniju u najbližoj prodavnici.

Boranija ima raznih: pljosnatih, širokih, uskih, kratkih ili dugačkih, ravnih ili povijenih, a po boji to su zelena, žuta, žuta s ljubičastim prugama ili zelena s ljubičastim prugama. Ako je boranija mlada, onda je najbolja, nije končasta, ima najbolji ukus i lako se kuva.

Boranija je niskoenergetska namirnica i često je na jelovniku osoba na dijetama. U 100 grama boranija daje samo od 18 do 28 kalorija u zavisnosti od vrste. Što je boranija starija, kalorijski je jača. Sadrži dijetna vlakna koja su važna za pravilno funkcionisanje probavnog sistema, kao i vitamine Be kompleksa, provitamin A i vitamine Ce i Ka. Od minerala u boraniji možete naći gvožđe, magnezijum, kalcijum, fosfor, mangan i cink.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari0
6707e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja