Jedne večeri na noćnoj liniji vozač mi je izdao kartu koja mi je bila sumnjiva. Odmah sam primetila da nema hologram, a učinilo mi se i da je veća i deblja od standardne. Kada sam stigla kući, uporedila sam je sa sačuvanom od nekih ranijih večeri i utvrdila sam da su zaista drugačije. Da li je moguće da nam kondukteri noću prodaju falsifikate i te pare sebi stavljaju u džep?, zapitala se Beograđanka Aneta koja se javila našem listu.
Slično pitanje imalo je još nekoliko žitelja prestonice koji su nam se zbog iste nedoumice javljali minule nedelje.
Na osnovu odgovora koje smo dobili od nadležnih u gradu, poruka putnicima koji redovno koriste noćne linije je da ne moraju da brinu jer su sve karte koje dobijaju od konduktera ispravne, originalne i regularne. Razlika je u tome što se karte koje su trenutno u opticaju štampaju u različitim štamparijama.
– Zavod za izradu novčanica i kovanog novca obavestio je Sekretarijat za javni prevoz da neće biti u mogućnosti da u narednom periodu ispuni zahteve po pitanju štampanja karata za minibus ekspres linije i linije noćnog prevoza putnika u Beogradu. S obzirom na novonastale okolnosti, a kako bi se neometano nastavila prodaja karata na ovim linijama, sekretarijat je obavestio sve prevoznike angažovane za rad na minibus ekspres i noćnim linijama da je neophodno da samostalno izaberu štampariju u kojoj će ubuduće štampati karte – navode u Gradskoj upravi.
Zbog svega ovoga, prevoznicima je naloženo da novoodštampane karte moraju da sadrže elemente karata koje je štampao Zavod za izradu novčanica – da moraju biti iste boje, oblika i odštampane na kvalitetnom papiru. Pre svakog štampanja karata, prevoznik mora da se obrati Sekretarijatu za javni prevoz da bi se odredili serijski brojevi pod kojim karte mogu biti odštampane za količine po izboru prevoznika.
– Karte moraju biti u blokovima perforirane i štampane tako da posle izdavanja karte sa serijskim brojem korisniku prevoza u bloku ostane isti serijski broj karte koja je izdata. Prevoznik je dužan da karte prodaje po redosledu serijskog broja – ukazuju nadležni u gradu.
Kako dodaju u Gradskoj upravi, prema informacijama dobijenim od prevoznika, prilikom odabira štamparija njima je pojašnjeno da na osnovu zakonskih regulativa nijednoj štampariji, izuzev Zavodu za izradu novčanica, nije dozvoljena upotreba holograma kod štampe karata.
– Zato su prihvaćena dostupna rešenja za štampanje karata bez holograma, ali sa najvećim mogućim stepenom zaštite koji u ovom trenutku može da se obezbedi. Na minibus ekspres linijama, za koje je završen postupak javno-privatnog partnerstva sa elementima koncesije, od 1. septembra startovaće prodaja karata u vozilu kod vozača koje će biti štampane na uređaju za prodaju karata povezanim sa vozačkim kompjuterom. U toku je i priprema postupka javno-privatnog partnerstva sa koncesijom za linije noćnog prevoza. Posle njegovog okončanja i izbora privatnog partnera na isti način obavljaće se prodaja karata i na linijama noćnog prevoza – najavljuju u gradu.
Trenutno je za rad na linijama noćnog prevoza angažovano pet privatnih prevoznika. To su „Ariva litas”, „Lasta”, „Presto”, „Ćurdić” i „Lui travel”.
Većina polazaka sa Trga republike
Prema zvaničnom popisu, trenutno postoji 25 noćnih linija. Sve linije noćnog saobraćaja privatni prevoznici su preuzeli od aprila 2006. godine, na osnovu rešenja Sekretarijata za saobraćaj, odnosno tadašnje Direkcije za javni prevoz.
U redovnim okolnostima, kada nisu izmenjene trase, većina ovih autobusa polazi sa Trga republike, a deo njih sa Dorćola, Slavije, Savskog i Studentskog trga. Noćne linije veza su centra i Medakovića, Braće Jerković, Rušnja, Resnika, Kneževca, Batajnice, Zemun-polja, Ugrinovaca, Padinske Skele, Pinosave, Bežanijske kose, Sremčice…
Ovi autobusi, koji saobraćaju od ponoći do četiri ujutru, idu uglavnom na pola sata ili sat, ali putnici se žale da povremeno bez ikakvog objašnjenja znaju da izostanu pojedini polasci. Za one koji nemaju za taksi to znači da su u pojedinim noćima, u zavisnosti od linije, osuđeni na čekanje autobusa sat, pa i dva sata.