ponedeljak, 26.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:13
Šta će još doneti novi zakon o trgovini

Kad trgovac može da reklamira popust od 50 odsto

Propisi prvi put jasno definišu da najveći procenat sniženja može da bude istaknut u reklami samo ako je to niža cena bar za petinu robe u radnji
Autor: Ivana Albunovićsreda, 17.07.2019. u 22:00
(Фото А. Васиљевић)

 

Novi zakon o trgovini koji je juče ušao u skupštinsku proceduru jasno definiše u kojim slučajevima će trgovci u reklamama moći da koriste reč rasprodaja. Ali i kada će, bez da rizikuju plaćanje kazne, smeti da istaknu privlačnu poruku, recimo – „sniženje od 50 odsto”.

I dok će sezonska sniženja, kako smo već pisali, moći da budu organizovana samo dva puta godišnje (od dvadeset petog decembra do desetog januara i od prvog do petnaestog jula) rasprodaje su nešto sasvim drugo. Prema novim propisima, reč je o prodaji po nižoj ceni u odnosu na redovnu cenu, ali koja može da bude organizovana samo u nekoliko slučajeva: zbog prestanka poslovanja trgovca, zatvaranja određenog objektima ili prestanka prodaje te konkretne robe.

Prema propisima, trgovac je takođe dužan da fizički izdvoji robu koja je na rasprodaji od one koju nudi u redovnim okolnostima. Takođe, od objavljivanja rasprodaje, pa do kraja njenog trajanja ne sme da naručuje niti da u radnju unosi nove količine takve robe.

Jasno je da regulisanje ovog pitanja ima smisla, jer se u glavnom gradu, ali i širom Srbije, često događalo da prodavci oglašavaju rasprodaju zbog navodnog zatvaranja radnje da bi se kasnije ispostavilo da takvo stanje traje mesecima, a da se trgovac ne seli na novu lokaciju niti prestaje da radi.

Kada je reč o oglašavanju prodajnih podsticaja, sada će najveći procenat sniženja moći da bude istaknut u reklami (ili na izloge radnje) samo ako je za toliko niža cena najmanje jedne petine robe u asortimanu trgovca u toj radnji. Ovo rešenje se uvodi u zakon zbog lošeg iskustva potrošača i čestih manipulacija. Goran Macura, načelnik Tržišne inspekcije u Novom Sadu, kaže da je ovo jedna od značajnih novina koja će biti od koristi i kupcima i trgovcima.

– Sada će trgovci, kada istaknu taj najviši procenat sniženja, morati da imaju u radnji bar 20 odsto robe koja je jeftinija u ovom iznosu. Do sada praktično nije bilo ograničenja, mogli ste da imate 70 odsto popusta na dva artikla i ispunili ste zakonsku obavezu – ističe Macura.

Trgovac je dužan da fizički izdvoji robu koja je na rasprodaji od one koju nudi u redovnim okolnostima. Takođe, od objavljivanja rasprodaje pa do kraja njenog trajanja ne sme da naručuje niti da u radnju unosi nove količine te robe

Još jedan od termina kao što je „akcijska prodaja” takođe je sada jasno definisan zakonom. Reč je o prodaji robe čija je cena niža od redovne. Propisi predviđaju da prodavac ne mora da navodi sniženu i staru cenu ako akcija traje do tri dana, već samo jasno određenje procenta sniženja.

Takođe, ako se u oglasnoj poruci porede cene robe ili usluga različitog kvaliteta, odnosno cene robe s nedostatkom i bez njega, moraće da bude navedeno da je niža cena uslovljena lošijim kvalitetom, odnosno nedostatkom.

Ponuda pratećeg poklona sve češće se koristi u reklamnim kampanjama. Propisi, međutim, nalažu da je ovaj vid privlačenja kupaca moguć samo ukoliko trgovac (odnosno pružalac usluge) već nudi robu ili uslugu bez pratećeg poklona.

Ukoliko se poklon odnosi na dodatnu količinu prethodno upakovanog proizvoda, jedinična cena ne sme da bude viša od jedinične cene proizvoda bez poklona i u tom slučaju trgovac snosi teret dokazivanja. Kada je reč o promotivnoj prodaji, ona može da bude ponuđena potrošačima samo ukoliko je reč o robi koja se prvi put uvodi u ponudu trgovca i koja se stoga nudi po nižoj ceni od one koja će biti formirana u redovnoj ponudi.

Prema mišljenju nadležnih, s novim pravilima konačno su definisani svi pojmovi koji se odnose na sniženja, a koji su do sada zbunjivali kupce. Podsećamo, novi propisi predviđaju kazne koje za pravna lica iznose od 500.000 do dva miliona dinara, a za preduzetnike od 50.000 do 500.000 dinara.


Komentari6
6a73f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Teodor
Kada će se zabraniti oglašavanje/reklamiranje cena u parama, kada pare nisu u opticaju. To je čista prevara, obmana kupaca, i ne razumem da se to uporno toleriše i od zakondavca i od inspekcija. Ako već hoće da privuku kupce na tu foru, neka napišu 99 dinara ili 899 dinara ili... a ne da reklamiraju proizvode sa 159,99 ili 259,90 i slično. Možda je nekom ovo banalno, ali se treba suprostaviti trgovačkim marifetlucima i štititi potrošač.
Hajzenberg
Stvarno me duša boli što neko hoće da upristoji trgovce. A evo vidim po komentarima da i oni imaju svoje botove... Proteklih decenija su ionako siromašnom narodu dušu uzeli - odeća nam je do 70% skuplja nego u EU, kompjuterska oprema 30-40%, tehnička roba takođe, ljudi napraviše biznis dovozeći robu iz Segedina i opet bude jeftinija nego u prodavnicama. Pozdravljam SVAKU meru koja će zaštiti potrošače od ovih gramzivih lupeža.
Saša
Vrlo paušalne ocene su iznete od strane predlagača i bukvalno najveći deo domaćih trgovaca se bori da kako tako pregura sezonu i da dočeka sledeću.Zakupi preskupi, ino konkurencija kojoj je država dozvolila da bofl iz celog sveta uvozi bez carina, second hand roba koja ulazi bez kontrole ispravnosti i tradicionalni šverc iz Turske na koji se očigledno svesno ili nesvesno žmuri dovešće uz ovu budalaštinu do gašenja domaćih proizvođača.I sada su domaći proizvođači poštovali propise, maltene jedin
Predrag
Rasprodaja od 25.decembra? Tako to izgleda kada se prepisuju zakoni i ne prilagodjavaju našeim specifičnostima. Mi ne slavimo, niti kupujemo poklone za katolički božić, pa da posle nastupi rasprodaja. Sramota kako se samo prepisuje bez razmišljanja.
Dusan S.
Zakon su pisali oni koji nemaju iskustva sa trgovinom i maloprodajom. Duh komune jos zivi Srbijom.
veselnik
A koji je direktor JP ili ministar strucnjak sa iskustvom iz struke ili oblasti za koju je nadlezan?
Preporučujem 4

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja