sreda, 27.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 18.07.2019. u 17:00
ISHRANA

Sindrom noćnog jedenja

Osoba s ovim problemom ima svest o tome, što je definitivno drugačije od drugih poremećaja ishrane
(Фото: Пекселс)

Sindrom noćnog jedenja jeste poremećaj ishrane koji se odlikuje odloženim uzimanjem unosa hrane. Iako postoji određeni stepen sličnosti s opsesivnim prejedanjem, razlikuje se od njega u tome što količina hrane koja se konzumira tokom noći nije objektivno velika niti se dešava gubitak kontrole nad unosom hrane.

Ovaj poremećaj ishrane prvi je opisao dr Albert Stunkard 1955. godine. On predviđa večernju hiperfagiju (povećan apetit, glad), prilikom koje nastaje konzumiranje 25 odsto ili više ukupno unetih dnevnih kalorija. Takođe, predviđa se i noćno buđenje uz unos hrane dva ili više puta nedeljno. Osoba sa sindromom noćnog jedenja ima svest o svom noćnom obroku, što je definitivno drugačije od drugih poremećaja ishrane.

Ovaj sindrom karakterišu bar tri od sledećih simptoma: nedostatak apetita ujutru, poriv da se jede uveče ili u sitne sate, ubeđenje da mora da se jede da bi mogli noću da spavate, depresivno raspoloženje, teškoće sa spavanjem.

Od noćnog jedenja pate oba pola, između jedan i dva odsto opšte populacije, odnosno deset procenata gojaznih osoba. Čak 28 odsto svih ekstremno gojaznih osoba može imati ovaj problem.

Sindrom češće pogađa osobe koje preskaču doručak i one koje ne vode mnogo računa o uravnoteženoj i zdravoj ishrani, a ugroženi su svi – od tinejdžerskog doba do kasnih tridesetih godina. Nažalost, ovaj problem može da traje dosta dugo.

Ove osobe obično su sklone depresiji, nemaju visoko mišljenje o sebi. U toku večeri i noći imaju smanjene nivoe hormona melatonina i leptina, dakle hormona sreće i blagostanja.

Kao pomoć u terapiji sindroma noćnog jedenja može da pomogne ishrana koja sadrži serotonin, recimo banane. Najbitnije je da treba da se promeni obrazac nepravilnog konzumiranja hrane i da osoba treba da se uobroči. Treba upotrebljavati nutritivno vredne namirnice, zdrave načine pripreme hrane i mentalno se pripremiti za promenu. Tako najbolje može da se reguliše apetit i žudnja za određenim namirnicama u noćno vreme.

S druge strane, uzimanje vitamina Ce i vitamina Be kompleksa, kao i minerala (magnezijum, cink i bakar), pozitivno utiču na smanjenje tegoba, jer direktno utiču na proizvodnju serotonina.

U svakom slučaju, osoba koja ima sindrom noćnog jedenja trebalo bi da potraži stručnu lekarsku pomoć.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komеntari0
2f915
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja