sreda, 30.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 25.07.2019. u 20:00
ISHRANA

Ritam zdravog mršavljenja

Koliko je dozvoljeno da se smrša a da ne ugrozite zdravlje zavisi od raznih parametara osobe i njenih potreba, a uglavnom se za žene kreće do pet kilograma mesečno, a kod muškaraca može i do sedam kilograma
(Фотографије Пекселс)

Kada je zdravo mršavljenje u pitanju, jedno od najvažnijih pravila jeste da vas ne ponese preterani entuzijazam i počnete prebrzo da mršavite. To je obično prva greška koju čine osobe koje nemaju jasno definisan plan ishrane već se uzdaju na broj na vagi i savete prijateljica ili poznanica.

Kada jednom krene mršavljenje, većina očekuje da svake nedelje gubi jednaku količinu kilograma, Međutim, to je uglavnom retkost, jer organizam ne funkcioniše kao robot ili kakva mašina. Dok zdrave osobe koje imaju par kilograma viška treba da poštuju osnovne smernice o zdravoj ishrani i tako izgube taj „višak”, izrazito gojazne osobe bi trebalo da zbog povećanog rizika imaju nešto brži tempo mršavljenja.

Dijeta je „trening” na koji odlazite kako bi vaše telo naučilo da kroz dobro izbalansiran kalorijski deficit zdravo smrša. Ona ne predviđa gladovanje, jer gladovanje dugoročno utiče samo na dobijanje nove kilaže. Uz ovaj trening ishrane poželjno je imati i fizičku aktivnost kako bi vaš organizam bio efikasniji u sagorevanju viška kilograma.

Koliko je dozvoljeno da se smrša a da ne ugrozite zdravlje zavisi od raznih parametara osobe i njenih potreba, a uglavnom se za žene kreće do jednog kilograma nedeljno, odnosno četiri do pet kilograma mesečno. To je preporučena opšta vrednost za prosečnu ženu. Kod muškaraca taj broj ide do sedam kilograma mesečno. To, dakle, znači da je sasvim zdravo da prvi mesec smršate pet kilograma, drugi tri, recimo, treći četiri, peti dva ili kako već vaš organizam reaguje, ali nikako 10, 15, 20 ili čak 25 kilograma mesečno!

Dakle, ovih četiri do pet kilograma mesečno kod žena ili sedam kilograma kod muškaraca podrazumevaju da ćete tim tempom ostvariti dugotrajnu telesnu težinu bez ponovne pojave gojaznosti. Naravno, to predviđa i neke restrikcije, u prvom redu namirnica koje su loše. Važno je znati da količina kalorija bude adekvatna za svakodnevne aktivnosti bez rizika po zdravlje, uz pomenutu brzinu mršavljenja.

Veoma niskokalorična ishrana koja ide daleko ispod bazalnog metabolizma praktikuje se isključivo u ekstremnim slučajevima gojaznosti, koje su, same po sebi, s izuzetno velikim rizicima po zdravlje (visok pritisak, dijabetes, bolesti srca, visokog holesterola u krvi itd.). Takođe, ovakva ishrana nosi izrazito veliku opasnost i nikako se ne sme sprovoditi na svoju ruku.

Strategija mršavljenja ponekad podseća i na penjanje stepeništem, jer na svakom spratu ima jedan deo ravnog koji treba preći pre nego što zakoračimo na novi sprat. Ovo je više preporuka nego pravilo i donekle pomaže ostvarivanju dugoročnog cilja – trajnog mršavljenja do idealne težine.

Osoba koja smrša deset odsto od svoje prvobitne težine (recimo 80 - 8 = 72 kg) bilo bi poželjno da održava novu težinu oko šest meseci pre nego što nastavi da mršavi dalje, ukoliko je to njen cilj. Naravno, ova preporuka nije obavezujuća i samo pomaže da se učvrstimo u kilaži koju imamo, naviknemo organizam na nju i pripremimo se za dalje mršavljenje.

Isto tako, osobe koje su došle do idealne kilaže koju žele da održe, već su naučile kako zdravo da se hrane i naučile da uzimaju pravu vrstu i količinu hrane koja će im omogućiti da održavaju liniju.

Ako ste krenuli s dijetom i na sport, a ne izgleda da mršavite, razmislite o sledećem: mišići su teži od masnih naslaga, pa povećanje mišićne mase može u prvo vreme da vas zabuni tako da pomislite da se brojka na vagi ne pomera prvih par nedelja.

Osim toga, više mišića sagoreva i više kalorija pa ćete efikasnije mršaviti. Upravo zbog ovoga se preporučuje da uz plan ishrane obavezno uvedete fizičku aktivnost. Ne predajte se i osetićete kako vam se konfekcijski broj smanjuje i ostvarićete zdravo mršavljenje.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari0
127b8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja