nedelja, 22.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:39
INTERVJU: General-major DUŠKO ŽARKOVIĆ, komandant Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane

„Leteći tenkovi” sleću na Aerodrom „Morava”

Borbeni helikopteri Mi-35 stižu iz Rusije do kraja godine. - U Srbiji će zbog obuke posada „Erbasovih” helikoptera H-145M boraviti nemački piloti. - Iako smo u modernizovali raketne sisteme „kub” i „neva”, neophodna je i nabavka novih, sa daleko boljim borbenim mogućnostima
Autor: Milan Galovićponedeljak, 29.07.2019. u 20:00
Генерал-мајор Душко Жарковић (Фото МЦ „Одбрана”/Јово Мамула)

Lovačka avijacija je praktično spasena zahvaljujući opremanju avionima „mig 29” iz Rusije i Belorusije i ulaganju u njihovu modernizaciju. Helikopterska flota se obnavlja nabavkom helikoptera kao što su „Erbasov” H-145M, koji spada u red najmodernijih helikoptera, i moćni Mi-35, koga zovu i „leteći tenk” ili „leteća topovnjača”.

Očekuje se nabavka još nekih sistema naoružanja, a bilo je nekih događaja koji su ostali daleko od pažnje javnosti, kao što je uvođenje aviona „lasta” u operativnu upotrebu, što je od posebnog značaja jer je reč o vazduhoplovu domaće proizvodnje.

Lovačka avijacija i raketne jedinice protivvazduhoplovne odbrane uspešno su u junu izvele gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru u Bugarskoj. Više nego dovoljno povoda za razgovor sa general-majorom Duškom Žarkovićem, komandantom Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane (RV i PVO), što je i njegov prvi intervju medijima izvan vojnog sistema informisanja.

Vojska Srbije je preuzela prvi „Erbasov” helikopter H-145M proizveden u Nemačkoj. Šta za RV i PVO znači taj događaj u obnavljanju helikopterske flote?

Opremanje helikopterima H-145M je veoma značajno za RV i PVO, a samim tim i za Vojsku Srbije. Reč je o savremenom višenamenskom helikopteru, koji će znatno povećati sposobnost izvođenja vertikalnog manevra pre svega specijalnih jedinica, ali i sposobnost neposredne vazduhoplovne podrške jedinicama kopnene vojske u izvođenju operacija. Nažalost, sve smo više izloženi elementarnim nepogodama gde je potrebna brza reakcija, a u pojedinim slučajevima i jedina mogućnost pružanja pomoći ugroženom stanovništvu je iz vazdušnog prostora. Zbog izuzetnih karakteristika ovaj helikopter će imati punu primenu u izvršavanju zadataka iz treće misije Vojske Srbije – pomoć stanovništvu u slučaju elementarnih nepogoda i prirodnih katastrofa.

Pored ovih zadataka, a na osnovu sporazuma sa Direktoratom civilnog vazduhoplovstva RV i PVO zajedno sa MUP-om obezbeđuje neprekidno dežurstvo dela helikopterskih snaga, 24 sata dnevno 365 dana u godini, za potrebe traganja i spasavanja. Ovi helikopteri biće upotrebljeni i za realizaciju ovog zadataka. Opremanje navedenim helikopterom je i tehnološki iskorak za RV i PVO, tako da sad s punim pravom možemo istaći da idemo u korak sa savremenim vazduhoplovstvima i da pratimo trendove u razvoju savremenog vazduhoplovstva. Veoma je značajno da će na ovaj helikopter biti integrisano naoružanje proizvedeno u Srbiji, što je privuklo veliku pažnju na aero-mitingu u Buržeu, gde je prikazan helikopter i naoružanje kojim će biti opremljeni „Erbasovi” helikopteri.

Koliki je izazov za RV i PVO opremanje novim vazduhoplovima?

Opremanje novim vazduhoplovima je složen proces koji se realizuje u nekoliko faza. Prvo se obavlja detaljna analiza trenutnih i potrebnih sposobnosti, na osnovu čega se vrši izbor vazduhoplova koji će obezbediti dostizanje zadatih sposobnosti. Nakon izbora i potpisivanja ugovora kreću intenzivne pripreme u jedinici koja će biti opremljena novim vazduhoplovom. Prvo se vrši izbor pilotskog i tehničkog sastava koji će završiti preobuku za novi tip vazduhoplova. Nakon izbora ljudstva, u saradnji sa Vojnom akademijom, organizovali smo kurseve stranih jezika na kojima će se realizovati preobuka. Sada već, a u odnosu na postignute rezultate, sa sigurnošću mogu konstatovati da smo izvršili izbor kvalitetnog kadra, a opredelili smo se težišno za mlađi kadar pred kojim je perspektiva i koji će obezbediti višegodišnju eksploataciju sredstava. Radi potpunog razumevanja, naglašavam da je završetak preobuke samo početni korak u osposobljavanju kako pilotskog, tako i tehničkog sastava, da je to dugotrajan proces, koji traje i po nekoliko godina. Da bi se obezbedili potrebni uslovi za smeštaj i održavanje novonabavljenih vazduhoplova na Aerodromu „Narednik-pilot Mihajlo Petrović” se završava hangar, i ovo je prvi objekat koji se gradi na tom aerodromu posle NATO agresije, u kojem će postojati potrebni uslovi za čuvanje i održavanje ovih helikoptera. Istovremeno, na Aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović” gradi se nadstrešnica za dežurnu paru lovačke avijacije.

Da li će nemački stručnjaci dolaziti u Srbiju?

Svakako, kako je to definisano i ugovorom, postoji garantni rok za održavanje helikoptera za vreme kojeg će u Srbiji boraviti nemački stručnjaci u cilju otklanjanja eventualnih neispravnosti. Deo preobuke letačkog sastava planiran je u našoj zemlji, što podrazumeva boravak nemačkih pilota u Srbiji.

Kada će iz Rusije stići jurišni helikopteri Mi-35?

Očekujemo da helikopteri Mi-35 budu isporučeni do kraja 2019. godine. Upravo ovih dana ekipa naših stručnjaka realizuje deo aktivnosti na fabričkom prijemu kojim je ustanovljeno da se proces opremanja realizuje planiranom dinamikom. Letački i tehnički sastav se nalazi na preobuci. Ovi helikopteri će biti u sastavu borbene helikopterske eskadrile razmeštene na Aerodromu „Morava” kod Kraljeva. Četiri helikoptera možda brojčano ne zvuči mnogo, ali kada se ima u vidu njihova vatrena mogućnost, to je znatan doprinos u podizanju sposobnosti jedinice za izvršavanje zadataka vazduhoplovne vatrene podrške. Pored ovih helikoptera, mi u upotrebi imamo i borbene helikoptere „gama” (vojni naziv za „gazelu” – prim. aut), koji su se do sada pokazali veoma efikasnim. Naš cilj u budućnosti je svakako eskadrila savremenih borbenih helikoptera.

Godinama se govorilo o modernizaciji aviona G-4, sada je tema modernizacija „orla“. Kada će ovi domaći avioni u modernizovanim verzijama biti u jedinicama?

U toku je modernizacija aviona „orao“, koji će nakon završetka iste imati višestruko bolje taktičko-tehničke karakteristike i u kombinaciji sa savremenim vazduhoplovnim ubojnim sredstvima  predstavljati udarnu snagu u izvođenju dejstava po ciljevima na kopnu. Krajnji cilj je eskadrila opremljena modernizovanim avionima „orao“. Avion G-4 je veoma značajan za RViPVO pre svega sa stanovišta obuke pilota. Ovaj vazduhoplov pored školske, ima i borbenu namenu, tako da se neće odustati od njegove modernizacije.

Da li je u toku modernizacija aviona „mig 29”?

Proces opremanja avionima „mig 29” ima tri faze, a upravo treća faza predstavlja proces modernizacije. Prva faza je u potpunosti završena, druga faza je trenutno u toku, a u poslednjem kvartalu ove godine počinje i faza modernizacije. Nakon završene modernizacije, avioni „mig 29” će biti na nivou najsavremenijih vazduhoplova u svetu, koji će u potpunosti obezbediti kontrolu i zaštitu suvereniteta vazdušnog prostora Srbije, kao i zaštitu snaga Vojske Srbije u izvođenju operacija.

Šta će biti sa avionima tipa „mig 21?

U resursu još uvek imamo deo aviona „mig 21”, ali i osposobljen i iskusan pilotski i tehnički sastav. Smatramo da u ovom trenutku nebi bilo opravdano da „administrativno“ izbacimo iz operativne upotrebe ovaj avion koji će svakako istekom resursa ustupiti svoje mesto modernizovanim avionima „mig 29”. Ako racionalno posmatramo stvari moramo uzeti u obzir činjenicu da se ipak radi o vazduhoplovu „druge“ tehnološke generacije i da su nerentabilna dalja ulaganja u ovaj vazduhoplov.

Raketne jedinice nedavno su uspešno proverile svoju obučenost na poligonu Šabla u Bugarskoj. I sami ste „raketaš”, da li će ove jedinice PVO uskoro dočekati neka nova sredstva?

Poslednje opremanje, za to vreme savremenim raketnim sistemima „kub” i „neva” bilo je sredinom osamdesetih godina 20. veka. Vremenski period od 30 godina je dug i mnogo se šta promenilo u tehnološkom smislu vezano za savremene vazduhoplove, vazduhoplovna ubojna sredstva, ali i za sisteme za dejstvo po ciljevima u vazdušnom prostoru. Iako smo u međuvremenu modernizovali postojeće sisteme, neophodna je i nabavka novih, sa daleko boljim borbenim mogućnostima. Jedan od osnovnih ciljeva modernizacije, ali i remonta ovih sistema, jeste da se produži njihov vek upotrebe. Na gađanju u Bugarskoj videlo se da su ovi sistemi i dalje efikasni. Sve mete koje su planirane da se gađaju na poligonu su – uništene.

Bez obzira na nabavku novog raketnog sistema, „neva“ i „kub“ će još biti u naoružanju?

Jedan od osnovnih ciljeva modernizacije, ali i remonta ovih sistema jeste da se produži njihov vek upotrebe. Svesni smo da u je savremenom ratovanje težište dejstava u i iz vazdušnog prostora, a samim tim ovi sitemi i dalje imaju svoje mesto u cilju zaštite naše teritorije i snaaga Vojske.

Sisteme „kub“ i „neva“ koristimo preko trideset godina, a tajna dugovečnosti njihove upotrebe je pre svega u pravilno uspostvaljenom sistemu održavanja i kvalitetnom i obučenim ljudima. Na gađanju u Bugarskoj videlo se da su ovi sistemi i dalje efikasni. Sve mete koje su planirane da se gađaju na poligonu su - uništene.

U Bugarskoj smo imali prvo gađanje „strelom 2M”, lakim raketnim sistemom, posle 15 godina. Nedavno je najavljena nabavka francuskog lakog sistema PVO „mistral”. Kakav je značaj tih sistema?

Raketni sistemi malog dometa „strela 2M” i „šilo” pokazali su se veoma efikasnim tokom NATO agresije na našu zemlju. Ovi sistemi su laki za rukovanje, brzo pokretni, efikasni po ciljevima koji lete na malim visinama i ciljevima male odrazne površine, a prvenstveno se koriste za odbranu manjih, „tačkastih” objekata, kao i jedinica koje poseduju znatne manevarske sposobnosti.

Svedoci smo da je danas jedan od težišnih pravaca u razvoju vazduhoplovstva na bespilotnim letilicama, vazduhoplovima male odrazne površine koji koriste prikriven dolet i dejstvuju sa malih visina, što upravo i daje na značaju ovim sredstvima. Pored ova dva raketna sistema malog dometa naše jedinice su opremljene i protivavionskim topovima kalibra 30 i 40 mm. Nakon opremanja jedinim od najsavremenijih raketnih sistema „mistral” i uvođenjem u operativnu upotrebu našeg sistema „pasars”, čiji je razvoj u završnoj fazi, biće znatno podignuta sposobnost naših jedinica za neposrednu protivvazduhoplovnu odbranu.

Kada je reč o ratovanju u vazdušnom prostoru, sve važniju ulogu imaju bespilotne letilice i dronovi. Da li se RV i PVO sprema za upotrebu bespilotnih letilica? Najavljena je nabavka takve opreme iz Kine.

Kao što sam već istakao, perspektiva u razvoju savremenih vazduhoplovstava je upotreba bezpilotnih letilica za različite palete zadataka, pre svega za izviđanje iz vazdušnog prostora ali i za zadatke neposredne vazduhoplovne vatrene podrške. U narednom periodu svakako očekujemo opremanje bespilotnim letilicama čime će RV i PVO biti svrstano u red savremenih vazduhoplovstava uz značajno podizanje sposobnosti za izvršavanje dodeljenih zadataka.

Kada je reč o odbrani od dronova, da li će i to biti nadležnost RV i PVO?

Nije bitno ko je nadležan ko je nadležan za odbranu od dronova, bitno je da odbrana mora biti sveobuhvatna i efikasna. Danas je na sceni masovna upotreba dronova u raznim oblastima, ali svesni smo da mogu biti upotrebljeni u vojne ili terorističke svrhe. Odbrana od dronova je veoma složena, radi o ciljevima malog odraza, lete na malim visinama, izuzetno ih je teško radarski otkriti pa je samim tim i teško je destvovati vatrenim sredstvima. Borba protiv dronova je za sada uglavnom bazirana na dejstvo u elektromagnetnom spektru. 

Zbog čega je nedavno došlo do udesa helikoptera „gazela” kod Aleksinca?

To je nešto na šta nijedno vazduhoplovstvo nije imuno, a tendencija je da se smanji na najmanju moguću meru. U ovom trenutku još je rano govoriti o uzrocima. Njih će utvrditi nezavisna komisija koju je formirala Komanda 98. vazduhoplovne brigade u skladu sa propisima kojima je ova oblast u našem vazduhoplovstvu precizno regulisana. Ono što sad mogu da kažem je da se pilot i tehničar osećaju dobro, da nisu imali skoro nikakvih povreda, što je najvažnije. Ističem da sam veoma zadovoljan brzom reakcijom svih službi u transportu i zbrinjavanju članova posade.

 


Komentari15
8702d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Vladimir
"Tenkovi s Moravu"
Sloba
Sve je to jako skromno. General Zarkovic nije spomenuo ono najbitnije: koliko sati naleta nasi piloti imaju na borbenim avionima i helikopterima? To se smatra najvaznijim podatkom u oceni sposobnosti RV i javan je u zapadnim demokratijama. Da se ne lazemo, ovo je dovoljno za "air policing" i mozda za evakuaciju povredjenih iz putnih nesreca. Podseca me pomalo na neka africka vazduhoplovstva, koja imaju po 4-5 starih borbenih aviona 5-6 helikoptera -- i naravno raskosno predsednicki avion.
Pera
Gazela je verovatno unistena nepaznjom pilota dok je letelica bila na zemlji.Neko od posade je verovatno nekotrolisano gurnuo palicu dok je rotor bio u funkciji. Momentalno je doslo do nekontrolisanog prevrtanja helikopteta i njegovog unistenja.Radi se o ljudskoj gresci i losoj obucenosti pilota.
Дарко
Гезела се није преврнула нити је уништена него је претрпела лакша оштећења, није поломљено ни једно стакло. Лакша су оштећене лопатице ротора.
Preporučujem 1
Jimmy
Lep tekst. Valja spomenuti da ce vojska morati za 5-6 godina da pocne potragu za novim avionima, s obzirom da rok upotrebe MiG-ova 29 istice za nekih 10-12 godina.
Nikola Nesic
Sa kakvom avijacijom i brojnim stanjem je JNA ušla u sukob u Hrvatskoj, i sa kakvim je gubitcima prošla? Imajući u vidu da druga strana skoro nije imala reciprocitet, JNA je imala značajne gubitke. Sadašnje stanje analogno tome, bi bilo dovoljno za par meseci ratovanja, sa protivnikom koji nije u NATO, a većima je pristupila u okruženju. Da li je onda logika da odbrana zavisi od donacija i nabavke po par sredstava godišnje ima smisla u NATO okruženju ili jednostavno promeniti strategiju.
slamkamenac
Nikola, ako ces tom logikom isto se moze reci da je NATO imao znacajne gubitke 1999. te , uzimajuci u obzir zastarelost svega sto smo imali i neispravnost. Sada bi NATO imao jos vece gubitke bez obzira na manji broj sredstava zbog njihove modernizacije. Sigurno da Srbija ne moze da se odbrani ako bi NATO dosao u punoj snazi, ali je isto tako dobro znati da bi NATO dvaput razmisljao da iscenira napad zbog politickih razloga kao tada.
Preporučujem 8
rade
@Posto su pun ideja(uglavnom u vezi Alijanse) sto se ne ukljucis aktivno u politiku.Jer ti nikako drugacije neces moci da shvatis da je oko 80% gradjana Srbije protiv te agresorske tvorevine.
Preporučujem 48

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja