subota, 21.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:20

Kako je 1995. američki F-16 oboren iznad Republike Srpske

'Medžik' je dobio informaciju sa špijunskog satelita da se tačno ispod mene nalaze rakete, ali zbog ometane radio-veze mi nikad nismo dobili tu poruku”, kaže pilot Skot Ogrejdi
utorak, 30.07.2019. u 17:46
Амерички Ф-16 полеће из базе у Авијану (Фото ЕПА)

Pilot američkog aviona F-16 Skot Ogrejdi ispričao je kako je njegova letelica primećena od strane pokretne raketne jedinice srpske vojske i oborena iznad Republike Srpske u junu 1995. godine, tokom raketiranja NATO na položaje bosanskih Srba.

„Znali smo kako da se klonimo srpskih raketa zemlja-vazduh na severu i istoku. Te rakete su definitivno bile pretnja za F-16, čak i sa našim naprednim sistemima odbrane”, rekao je Ogrejdi za časopis Nešenel interest, a prenosi Sputnjik.

Prema njegovim rečima, tog dana u šumi ih je čekala skrivena pokretna raketna jedinica srpske vojske koju napredni sistem NATO-a za rano upozoravanje pilota „Medžik” nije uočio.

Ogrejdi je zajedno sa Bobom Rajtom krenuo u napad na Srbe iz baze u Avijanu u Italiji, ali nisu očekivali tako žestok otpor kakav ih je sačekao iznad bosanskih brda. Oni su znali položaje protivvazdušne odbrane Vojske Republike Srpske, ali su tokom leta ipak upali u žestoku vatru kojom su ih Srbi zasuli, navodi u tekstu Ogrejdija.

„Tačno u 15:03 moj sistem za upozoravanje je pokazao crvenu tačkicu. Gledao sam u svoju konzolu u neverici. Istovremeno, oglasio se i alarm u mojoj kacigi. Uhvatio me je neprijateljski radar! Zaboravi na pretnju sa severa. Ovo je dolazilo s istoka. Stomak mi se okrenuo. Sada je bio moj red da postanem plen. Znao sam da moram da se pripremim za najgore”, priseća se Ogrejdi.

Ogrejdi objašnjava da nije odmah video beli dim koji ispaljena raketa ostavlja za sobom.


Vojska Republike Srpske oborila je F-16 sistemom „kub”

„Pošto nisam video ništa na nebu, pogledao sam opet na displej. Crvena tačkica nije nestala, što je značilo da sam i dalje naciljan. Trenutak kasnije, u kacigi mi se oglasio i drugi alarm. Pogled mi se vratio na ekran. Tamo je bilo novo upozorenje, jače od prethodnog. To se sve dešavalo u nekoliko sekundi, ali dovoljno da shvatim da me je uhvatio radar. To još nisam znao, ali 'Medžik' je dobio informaciju sa špijunskog satelita da se tačno ispod mene nalaze rakete, ali zbog ometane radio-veze mi nikad nismo dobili tu poruku”, priča Ogrejdi.

Pilot F-16 navodi da je bio ljut zbog „neprijateljskog nadmudrivanja”, ali je naveo da je ostao pribran. „Znao sam da te rakete lete u parovima. Bila je velika šansa da je još jedna raketa već u vazduhu i da leti pravo na mene”, dodaje američki pilot. On je, kako ističe, zatim razmišljao da li da izbacuje „mamce” ili da manevrima pokuša da izbegne udar rakete, jer nije imao vremena ni za jedno, ni za drugo.

„Od mog aviona je ostala slamčica u vetru, bio je potpuno van kontrole. Uprkos svemirskoj elektronici, supersoničnoj brzini i borbenoj moći, F-16 nije bio savršen. Dok trepneš, on može da se pretvori iz nebeskog princa u plamteću hrpu žica i iskrivljenog metala”, kazao je Ogrejdi.

Tek tada je shvatio da su se nos i kokpit aviona fizički razdvojili. Avion je bio prepolovljen. Pilot je pomislio: „Gospode, ne daj da umrem sada, ne daj da umrem od ovoga”. Kroz vatru i dim ugledao je ručku za katapultiranje i u poslednjem trenutku je uspeo da je povuče.

Padobranom se spustio na srpsku teritoriju, a onda je počela grozničava potraga za njim. U jednom trenutku, srpski helikopter koji ga je lovio bio je tako blizu da je mogao da vidi lica vojnika u njemu.

Na kraju je ipak uspeo da pošalje signal sa svojom lokacijom, pa su po njega poslata četiri helikoptera oko 100 kilometara duboko u srpskoj teritoriji. Poslato je još 40 letelica kao dodatna podrška. Marinci su ga pronašli 8. juna 1995. godine, prenosi Tanjug.

 


Komentari15
ffd77
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Velja
Kako je HV dosla 20 kilometara do Banja Luke?
Ante
Točno, misija NATOa u Bosni je bila upravo to, većinu vremena provođenje "no fly" zone, da spriječi avijaciju RS. Udari na zemaljske položaje su provedeni možda u 2 navrata. Nitko drugi nije ni imao avijaciju, osim Hr s par Migova. Nemojmo se praviti da ne znamo da je najveći dio, najboljeg oružja JNA završio kod Srba. 90%. Koliko vam je to pomagalo na terenu, toliko vam je odmagalo u međunarodnom pogledu ko je napadač a ko se brani. Htjedoh samo reći da uspjeh neke operacije ovisi o mnogo toga
Preporučujem 6
Драган П.
Анте: За тих 5 година колико су српске снаге имале своју ваздушну подршку, нису вршиле ударе на хрватске снаге ни приближно истим интензитетом којим је НАТО ударао по Србима 1995. Остало је Звонимр објаснио.
Preporučujem 4
Prikaži još odgovora
Slobodan Markovic
I dan danas gradjani RS uzivaju u blagodetima ovih podviga.
Žikica Biciklista
I ćorava koka nađe zrno
Jovan Milanovic
Vozi ti koko bicikl dok jos vidis.
Preporučujem 27
Haftar
Nije mi jasno zašto niko ne podnosi optužnicu protiv ovog ubice. Sam je priznao da je bi(va)o u upilačkim akcijama.
čekaj,čekaj..
pa zato što po komandnoj odgovornosti, na čelu tog zločinačkog poduhvata je bio američki predsednik.. Klinton ili Buš.. Šiptarski sponzori. A od našeg suda njega štite razne rakete..
Preporučujem 29
Slavko
Nije pitanje kako je oboren jedan F16. Pitanje je kako nije oboreno 500 ostalih.
Banjaluka
Pitanje je kako ni sa tih 500 nisu ništa gađali u Banjaluci.
Preporučujem 16

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja