ponedeljak, 16.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:51

Most koji je Srbiju šinama spojio s Evropom

nedelja, 04.08.2019. u 10:59
(Фото Анђелко Васиљевић)

Bez pompe i gostiju, svećica i želja, impresivno čelično zdanje u mraku i mukloj tišini dočekalo je 135. rođendanVeć godinu dana otkako se sa Starog železničkog mosta ne čuje zajednička pesma šina i vozova. Odlaskom nekadašnje Glavne železničke stanice u penziju i ovaj most, što se izvija nad Savom, završio je radni vek. Jedini drugovi su mu galebovi i pokoji usamljen ribar. S njegove leve i desne strane život pulsira „Gazelom” i Novim železničkim mostom.

Ostavljeno od svih, bez pompe i gostiju, svećica i želja, impresivno čelično zdanje u mukloj tišini dočekalo je 135. rođendan. Tačno toliko godina je prošlo otkako je most Srbiju povezao s Evropom, tačnije Austrougarskom.

Izgradnja ove ćuprije počela je 1882. godine, posle Berlinskog kongresa i preporuka velikih sila da Srbija izgradi svoju prugu koja će je povezivati sa severom i jugom Evrope.

Izgradnja mosta trajala 31 mesec, što je za ondašnje, ali i za sadašnje prilike kratak rok.

Prva kontrola obavljena je u avgustu 1884. Tada je preko njega uspešno prešlo devet lokomotiva i 24 vagona natovarena šljunkom. Dan kasnije iz Beograda se vozom u Beč zaputio lično kralj Milan.

Delio je sudbinu naroda s čije savske obale je krenuo u život.

Prvi put srušen je tri decenije posle izgradnje – 29. jula 1914. godine. U toku Velikog rata, još je dva puta završio u reci. Istorija se ponovila početkom 1941. godine, a potom i 1944. kada je pogođen bombama savezničkih aviona koji su se obrušili na Beograd.

Tog krvavog Vaskrsa, 16. aprila 1944, na grad je 500 aviona izručilo oko tri hiljade tona bombi, a „legitimni cilj” između ostalog bio je kolosek Beograd–Sava i ono što povezuje tu mrežu.

Stari železnički most ponovo je obnovljen 1946. godine. Ćuprija dugačka 377 metara dobila je čelično ruho.

Decenijama je ovaj most bio pružna veza ka Sremu, Bačkoj, Hrvatskoj, Mađarskoj... Na Savi je bio jedini železnički most sve do 1979. godine.

Trenutno tihuje, iščekujući reinkarnaciju.

U skorijoj budućnosti trebalo bi da se ponovo rodi kao pešačko-biciklistička saobraćajnica. Namera nadležnih je da ga obnove i osvetle i da na mostu postave mesta gde će ljudi moći da se osveže i popiju kafu.

B. V. – D. A.


Komentari8
30c89
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mарко Ивковић
Добро је.. Помислио сам да ће завршити у старом гвожђу
Zorica
Most je upravo na pravom mestu za pešake i bicikliste u eko zoni Beograda. Malo svetla i šminke za novi život važnog mosta.
Preko mosta
Ako je sa one strane mosta Evropa sta je onda sa ove? Kompleksi mozda?
Лола
Нити је био први, нити је могао да Србину повеже са Европом јер је Србија одувек у Евеопи. А намера градских власти да поставе кафиће својих заслужних чланова на мосту ради, је ли, освежења грађанства би била смешна да није тужна.
Сотир Гардачић
До 1914. био је то гранични мост између Србије и Аустроугарске. У ноћи по објави рата, наш део моста срушиле су чете Воје Танкосића.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja