ponedeljak, 16.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:20
ZAŠTO JE AVGUST KOBAN ZA VOZAČE

Ubijaju alkohol, vrućina i brzina

Od početka godine poginulo je 300 ljudi na putevima, a povređeno oko 11.600 . - U avgustu strada 40 odsto više osoba nego što je prosek za ostalih 11 meseci u godini
Autor: Ozren Milanovićnedelja, 11.08.2019. u 22:00
(Фо­то Раде Кр­сти­нић)

Stradalo četvoro u sudaru na Ibarskoj magistrali, kamion pregazio ženu, nesreća na auto-putu – poginula čitava porodica, pretrčavajući ulicu izgubio život, crni vikend na srpskim drumovima... Proteklih dana se baš ovako opisivalo ono što nam se dešava u saobraćaju. Tragedija do tragedije, učestale i brojne.

Hiljade ljudi ovih dana autom užurbano kreće na letovanje. I eto šanse da krene sve neplanirano i naopako, da se ciljani odmor pretvori u ružan san, moru, jad i bedu…

Pre neku noć ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović obišao je nekoliko punktova u Beogradu na kojima je policija vršila kontrolu, otkrila 227 saobraćajnih prekršaja, a zbog vožnje pod dejstvom alkohola kaznila 56 vozača. Troje je, zbog veće količine alkohola u krvi, zadržano u policiji do istrežnjenja.

Pod maliganima sesti za upravljač ravno je pokušaju ubistva. Automobil kao oružje je tu, moguće žrtve su u blizini, a alkohol je okidač. U prestonici je, dakle, uhvaćeno na delu 56 potencijalnih ubica. Odmah sledi i pitanje koliko je neotkrivenih potencijalno opasnih vozača istovremeno krstarilo i krstari putevima? Oni su stalna pretnja i izvor crne statistike.

Oko 42.000 vozača je prošle godine isključeno iz saobraćaja zbog vožnje u alkoholisanom stanju, a poražavajuće je da je među njima oko 1.500 vozača koji su vozilom upravljali s više od dva promila alkohola u krvi, što se tretira kao nasilnička vožnja koja se po zakonu kažnjava zatvorom od 30 do 60 dana i novčanom kaznom od 120.000 do 140.000 dinara.

U Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, dugo pripremanom, najavljivanom i odlaganom, donetom 2009. godine, u članu 3 piše da „svaki učesnik u saobraćaju je dužan da se ponaša na način kojim neće ometati, ugroziti ili povrediti druge učesnike, kao i da preduzme sve potrebne mere radi izbegavanja ili otklanjanja opasnih situacija nastalih ponašanjem drugih učesnika u saobraćaju, ako sebe ili drugog time ne dovodi u opasnost…” Tvrdilo se da će se tim modernim zakonom iz korena promeniti pristup, kažnjavanje, obuka vozača, ispravnost vozila… Deset godina kasnije analitičari su saglasni da je taj zakon uozbiljio vozače, prepolovio broj smrtno stradalih, ali i zakomplikovao i poskupeo auto-obuku i tehničke preglede, a kaznene poene kao sankciju „ispustio iz ruku”.

Tropske temperature jedan su od uzroka većeg broja pogibija. Blaga dehidriranost je ravna opijenosti
nalik onoj od 0,8 promila alkohola u krvi, što se tretira kao srednje pijanstvo (Foto Tanjug)

Zakon je na papiru, a saobraćaj je mnogo više od toga. Vozač, put, vozilo… u tom trouglu valja tražiti uzroke nezgoda. I uvek treba da se ima na umu da na tom „poligonu” ne postoji pravilo jačeg.

Ne vozite brzinom većom nego što dozvoljava tehnička ispravnost vozila i vaša sposobnost, kaže za „Politiku” Nikola Luković, inženjer saobraćaja, sudski veštak za saobraćaj, transport i bezbednost. Važno je, kaže, da tokom upravljanja vozilom pažljivo pratite situaciju i prilagođavajte kretanje uslovima, svojim sposobnostima, vrsti tereta, godišnjem dobu, vidljivosti i atmosferskim prilikama…

A ovaj protekli jul najtopliji je otkad se vrše merenja. Vrućine se nastavljaju, tropske, neobično visoke za ovo područje. Avgust je bio i ostao poguban, na vrhu liste. I s teškim posledicama ne samo po vozačku armiju.

Za mnoge je iznenađenje, ali dokazano je, stručnjaci tvrde, da vozači koji tokom letnjih vrućina ne unose dovoljno tečnosti u organizam, pre no što krenu na duži put, opasniji su od vozača pod dejstvom alkohola.

Blaga dehidriranost je ravna pijanstvu nalik na ono koje stvara 0,8 promila alkohola u krvi, što se tretira kao srednje pijanstvo. To je pokazala engleska studija, čiji rezultati potvrđuju da vozači u takvom stanju počinju da prave greške jer im je koncentracija oslabljena, imaju loše pamćenje, pogoršava im se raspoloženje, gube orijentaciju, ne mogu da zakoče na vreme, ne mogu autom lako da manevrišu, imaju vrtoglavicu. Ginemo na putevima više nego da je rat. „Nulta smrtnost” u saobraćaju, kojoj teže skandinavske zemlje, za nas nije realnost, ali makar da svim silama smanjimo te crne brojke, kako znamo i umemo.

Ko ima prvenstvo

Nedovoljna signalizacija, od putokaza do znakova upozorenja i obaveštenja je rak-rana srpskih puteva i ulica. U većini zemalja se, na primer, vozač obaveštava da vozi ulicom s pravom prvenstva, ali kod nas je to zaista retkost. Zato na svakoj raskrsnici su u dilemi da li važi pravilo prvenstva desnog ili ne. To zbunjuje a baš neodlučnost za volanom može da bude kobna. Solidarnost, preventiva i pomoć na putu su kod nas često misaone imenice.


Komentari19
cc4ef
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Miodrag Stojkovic
данас је свеопшта саобраћајна култура на много мањем нивоу него пре , правила јчешћа у саобраћају су индивидуална свако мисли да је он управу. Примера ради престројавање на кружном току је у хаосу. Возачи из десне траке скрећу ј кругу лево, шго је равно лудилу, итд...штету општег лудила плаћају старији возачи на лекарским прегледима, где нас муче са продужавањем дозволе, а најмање правимо штету. Возачка је трајан документ .
Prijepoljac
U Nemackoj ako te policija uhvati sa 1,2 promila alkohola u krvi i vise kazna je 5 godina zatvora i dosledno se primenjuje. Kod nas za preko 2 promila kazna od 30 do 60 dana zatvora. Kod nas se donose zakoni da bi drzava uzela pare a neko nasao nacin da se ugradi. Teze dobijanje vozacke dozvole, tehnicki pregledi.. pod izgovorom bezbednosti. Niko da kaze sta je stvarno najveci uzrok ovolikog broja stradalih i koja vozila izazivaju najtragicnije saobracajne nesrece.
Vlada
Данас 12.08.2019-те, возим се око 7 часова преко Прокупља према Нишу, један бели шлепер(MAN) са празном кипер приколицом је за 15 мин. вожње направио 5 прекршаја: не одржање растојања, претицање колоне, исецање колоне, улетање у маказице и неприлагођена брзина. И поред тога што имам таблицу возила (PK-037 HK), ја немам механизма да га пријавим, јер би на суду била моја реч против његове. А то што је он (професионалац) могао да убије некога, то остављам на савест нашим писцима закона...
Саша Микић
Казна за мобилни у току вожње 10000 д. Не чух да је неко до сада платио ту казну, али зато скоро сваки други возач држи телефон. Када неко оде за иностранство тамо се придржава прописа, а овде се хвали како је ''зезнуо'' полицију. Ни полиција није имуна на све, па неке ''пропушта'', а неке не. Суд такође. Више осуди човека за малтретирање животиње, него за изазивање незгоде у којој је неко настрадао. Време је за корените промене свести и савести, а то се почиње од малих ногу.Касније је већ касно
Nikola Nesic
Još jednom je dokazano da kaznena politika sama ne funkcioniše. Neophodni su bolji uslovi u saobraćaju. Signalizacija, putevi i manje policije. Policija je samo povećanje korupcije po celoj vertikali, od obuke, izdavanja dozvola, kontrole i kažnjavanja. Mi zatvaramo autoput zbog otvaranja, svečanog. U celom svetu saobraćaj je sinonim kontinuiteta i stalne nadogradnje, kod nas je poklon političara građanima.
EvGenije
Priče za malu decu. Da ovu budalu što ubi četvoro dece osude na 30-40 godina robije, da mu sude za ubistvo a ne za delo protiv bezbednosti u saobraćaju, bilo bi drugačije. Automobil je opasna stvar, kao pištolj. Ako se ja napijem, uzmem pištolj, izađem na ulicu, pucam oko sebe i ubijem četvoro ljudi, za šta bi mi sudili? U čemu je bitna razlika u ova dva primera? Eufemizmi, ubistvo je ubistvo. Naravno, decu treba obrazovati, ali i naučiti da se zlo delo kažnjava.
Preporučujem 8

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja