Stradalo četvoro u sudaru na Ibarskoj magistrali, kamion pregazio ženu, nesreća na auto-putu – poginula čitava porodica, pretrčavajući ulicu izgubio život, crni vikend na srpskim drumovima... Proteklih dana se baš ovako opisivalo ono što nam se dešava u saobraćaju. Tragedija do tragedije, učestale i brojne.
Hiljade ljudi ovih dana autom užurbano kreće na letovanje. I eto šanse da krene sve neplanirano i naopako, da se ciljani odmor pretvori u ružan san, moru, jad i bedu…
Pre neku noć ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović obišao je nekoliko punktova u Beogradu na kojima je policija vršila kontrolu, otkrila 227 saobraćajnih prekršaja, a zbog vožnje pod dejstvom alkohola kaznila 56 vozača. Troje je, zbog veće količine alkohola u krvi, zadržano u policiji do istrežnjenja.
Pod maliganima sesti za upravljač ravno je pokušaju ubistva. Automobil kao oružje je tu, moguće žrtve su u blizini, a alkohol je okidač. U prestonici je, dakle, uhvaćeno na delu 56 potencijalnih ubica. Odmah sledi i pitanje koliko je neotkrivenih potencijalno opasnih vozača istovremeno krstarilo i krstari putevima? Oni su stalna pretnja i izvor crne statistike.
Oko 42.000 vozača je prošle godine isključeno iz saobraćaja zbog vožnje u alkoholisanom stanju, a poražavajuće je da je među njima oko 1.500 vozača koji su vozilom upravljali s više od dva promila alkohola u krvi, što se tretira kao nasilnička vožnja koja se po zakonu kažnjava zatvorom od 30 do 60 dana i novčanom kaznom od 120.000 do 140.000 dinara.
U Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, dugo pripremanom, najavljivanom i odlaganom, donetom 2009. godine, u članu 3 piše da „svaki učesnik u saobraćaju je dužan da se ponaša na način kojim neće ometati, ugroziti ili povrediti druge učesnike, kao i da preduzme sve potrebne mere radi izbegavanja ili otklanjanja opasnih situacija nastalih ponašanjem drugih učesnika u saobraćaju, ako sebe ili drugog time ne dovodi u opasnost…” Tvrdilo se da će se tim modernim zakonom iz korena promeniti pristup, kažnjavanje, obuka vozača, ispravnost vozila… Deset godina kasnije analitičari su saglasni da je taj zakon uozbiljio vozače, prepolovio broj smrtno stradalih, ali i zakomplikovao i poskupeo auto-obuku i tehničke preglede, a kaznene poene kao sankciju „ispustio iz ruku”.

nalik onoj od 0,8 promila alkohola u krvi, što se tretira kao srednje pijanstvo (Foto Tanjug)
Zakon je na papiru, a saobraćaj je mnogo više od toga. Vozač, put, vozilo… u tom trouglu valja tražiti uzroke nezgoda. I uvek treba da se ima na umu da na tom „poligonu” ne postoji pravilo jačeg.
Ne vozite brzinom većom nego što dozvoljava tehnička ispravnost vozila i vaša sposobnost, kaže za „Politiku” Nikola Luković, inženjer saobraćaja, sudski veštak za saobraćaj, transport i bezbednost. Važno je, kaže, da tokom upravljanja vozilom pažljivo pratite situaciju i prilagođavajte kretanje uslovima, svojim sposobnostima, vrsti tereta, godišnjem dobu, vidljivosti i atmosferskim prilikama…
A ovaj protekli jul najtopliji je otkad se vrše merenja. Vrućine se nastavljaju, tropske, neobično visoke za ovo područje. Avgust je bio i ostao poguban, na vrhu liste. I s teškim posledicama ne samo po vozačku armiju.
Za mnoge je iznenađenje, ali dokazano je, stručnjaci tvrde, da vozači koji tokom letnjih vrućina ne unose dovoljno tečnosti u organizam, pre no što krenu na duži put, opasniji su od vozača pod dejstvom alkohola.
Blaga dehidriranost je ravna pijanstvu nalik na ono koje stvara 0,8 promila alkohola u krvi, što se tretira kao srednje pijanstvo. To je pokazala engleska studija, čiji rezultati potvrđuju da vozači u takvom stanju počinju da prave greške jer im je koncentracija oslabljena, imaju loše pamćenje, pogoršava im se raspoloženje, gube orijentaciju, ne mogu da zakoče na vreme, ne mogu autom lako da manevrišu, imaju vrtoglavicu. Ginemo na putevima više nego da je rat. „Nulta smrtnost” u saobraćaju, kojoj teže skandinavske zemlje, za nas nije realnost, ali makar da svim silama smanjimo te crne brojke, kako znamo i umemo.
Ko ima prvenstvo
Nedovoljna signalizacija, od putokaza do znakova upozorenja i obaveštenja je rak-rana srpskih puteva i ulica. U većini zemalja se, na primer, vozač obaveštava da vozi ulicom s pravom prvenstva, ali kod nas je to zaista retkost. Zato na svakoj raskrsnici su u dilemi da li važi pravilo prvenstva desnog ili ne. To zbunjuje a baš neodlučnost za volanom može da bude kobna. Solidarnost, preventiva i pomoć na putu su kod nas često misaone imenice.