ponedeljak, 16.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:51

Iznajmljivanje javnih bicikala i „busplusom”

Obuhvaćeni Stari grad, Palilula, Vračar i Savski venac, Novi Beograd, Zemun, kao i Ada Ciganlija. – Za sada se ne znaju cene iznajmljivanja, ali okvirno sat rente običnog bicikla biće oko 60 dinara, a elektro – 80
Autor: Dejan Aleksićsreda, 21.08.2019. u 20:00
(Фото Д. Јевремовић)

Raspisivanje međunarodnog tendera za postavljanje sistema javnih bicikala u prestonici novi je krupan korak ka konačnom uvođenju ovih dvotočkaša u sistem javnog prevoza. Postavljanje stanica sa javnim biciklima najavljivano je i prethodnih godina, preduzimani su određeni koraci, ali jedan od većih pomaka načinjen je tek na junskoj sednici Skupštine grada kada je usvojena Odluka o usvajanju projekta institucionalnog javno-privatnog partnerstva uvođenja sistema javnih bicikla.

Kako je prethodnih dana najavio Goran Vesić, zamenik gradonačelnika, prvim javnim biciklima žitelji i turisti glavnog grada trebalo bi da se provozaju već od marta. Ali, da bi se to i ostvarilo, potrebno je da se ispuni nekoliko preduslova. Prvi i osnovni je da međunarodni tender uspe. To ne bi trebalo da bude problem ako je verovati gradskim ocima jer su u prethodnom periodu isticali da je nekoliko velikih kompanija zainteresovano za partnerstvo.

Tender bi trebalo da bude okončan posle tri meseca od raspisivanja, a posle izbora privatnog operatera, grad bi trebalo da sa njim osnuje zajedničko preduzeće, da se nabavi oprema, sredi 150 stanica i da se postavi 900 do 1.000 običnih i elektrobicikala.

Ovim projektom biće obuhvaćeni Stari grad, Palilula, Vračar i Savski venac, Novi Beograd, Zemun, kao i Ada Ciganlija do koje postoji biciklistička staza.

Na električni pogon biće polovina bicikala. Svi „velosipedi” moraće da budu „pametni”. Svaka stanica biće opremljena stalcima za parkiranje i zaključavanje bicikala i punjačima za elektrobicikle, a dvotočkaši će morati da budu dostupni danonoćno cele godine. Stanice će imati i softverski sistem za preuzimanje dvotočkaša. Za sada se ne znaju cene iznajmljivanja, ali okvirno sat rente običnog bicikla biće oko 60 dinara, a elektro – 80.

Plan je da se bicikli iznajmljuju i na osnovu personalizovanih i nepersonalizovanih „busplus” kartica skeniranjem barkoda sa njih, kao i da prvih pola sata bude besplatno i to da bi se popularizovala vožnja biciklom. Jedna od ideja je i uvođenje godišnje članarine.

Čekaju se novi kilometri staza za dvotočkaše

Kako je ranije pojašnjeno, ukupna vrednost projekta bila bi 442.632.022 dinara bez PDV-a (3,7 miliona evra). Ideja je da grad i privatni operater u zajedničkom privrednom društvu imaju vlasništvo u skladu sa uloženim i da na osnovu toga dele i dobit. Očekuje se da ceo projekat u potpunosti zaživi najkasnije tri godine od početka sprovođenja. Ipak, kako je ovih dana precizirao Goran Vesić, privatni partner imaće obavezu da 50 stanica sa 300 javnih bicikala postavi do marta 2020. godine, polovinu do jula naredne godine, a čitav sistem već do kraja 2020.
Do tada bi grad trebalo i da raširi biciklističku mrežu koja, kako se ističe u odluci gradske skupštine, trenutno iznosi 77 kilometara i to uglavnom na teritoriji Novog Beograda i Zemuna.

Kada je reč o uspostavljanju stanica za javne bicikle, ono je 2016. najavljivano za 2018, a 2017. za 2019. godinu. I nove kilometre biciklističkih staza nadležni najavljuju već nekoliko godina, a poslednja najava kaže da će 100 novih kilometara ovih koridora Beograd dobiti do 2022. U toj računici sigurno se neće naći potez od Ruzveltove do tvrđave. Ova deonica nalazi se pod velikom obnovom, ali biciklističkih staza posle rekonstrukcije neće biti.

U susret rečnom javnom prevozu

Priprema se i odluka o javnom rečnom prevozu kojom će se urediti i sistem prevoza putnika rečnim putem. Ideja je da se osmisle linije na rekama i da javni rečni prevoz uđe u tarifni sistem. Kako je istakao Goran Vesić, priprema se i konkurs za javno-privatno partnerstvo za javni prevoz u rečnom saobraćaju.


Komentari3
80926
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Трапниви опроци - нерв ли вејан
"...првим јавним бициклима житељи и туристи главног града требало би да се провозају већ од марта." А оних 600 бицикала лоцираних у јавним паркиралиштима и гаражама ЈКП "Паркинг сервис" не рачунају јавне бицикле, него, дакле, у приватне, "Паркинг-сервисове"?!
Milan Matić
Daleko bi bolje bilo da se u toj mreži uključe trotineti. Oni su mnogo jeftiniji i daleko zgodniji za gradske relacije. Osim toga na biciklima mnogi građani nisu sasvim sigurni u vožnji a mogu da idu kolovozom. Za trotinete može da se donese privremena uredba da mogu samo da se kreću brzinom pešaka po trotoaru a ne brže od 15 km/h po kolovozu.
dipl. agronom
Vec zamisljam recni javni prevoz,npr. linija Batajnica-Beograd( na vodi ) - Ada Ciganlija ili Boljevci-Beograd-Zemun...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja