sreda, 18.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:52

Raste ostružnički most blizanac

Radovi na ovom rečnom kolosu trebalo bi da budu okončani najkasnije polovinom novembra
Autor: Dejan Aleksićčetvrtak, 22.08.2019. u 13:00
(Фото Д. Алексић)

Mic po mic, hirurški precizno, juče je nad koritom Save pažljivo podizan čelični segment novog ostružničkog mosta, onog koji će se protezati paralelno uz postojeći. Građevinari „Štrabaga” i podizvođača specijalnom mašinerijom dizali su čeličnu gromadu dužine 80 metara, tešku 550 tona.

Koliko je preciznosti potrebno potvrđuje i to što je ljudsko oko jedva moglo da primeti da se konstrukcija pomera. A podizanje su, osim građevinara, pratile i medijske ekipe, kao i Zorana Mihajlović, ministarka saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture. Uzdizanje i ugrađivanje ovog segmenta budućeg saobraćajnog kolosa nad Savom proletos je bilo najavljeno za jun. Ali ovaj posao odložio je udar rečnog šlepa koji se okretao u zoni radova.

– Prilikom okretanja tog šlepa, oštećen je upravo ovaj element od 550 tona. Zato smo na reci morali da obavimo deo popravke, a deo ćemo uraditi posle ugradnje segmenta u postojeću mostovsku konstrukciju – objasnio je Slavoljub Tubić, pomoćnik direktora „Puteva Srbije”, investitora ovog projekta.

Kako je istakao, za svaki projekat, pa i za ovaj, ključne su tri stvari – kvalitet, poštovanje cene i roka.

– Prema mišljenju nadzora, do sada je postignut izvanredan kvalitet radova. Odstupanja od ugovorene cene su minimalna za ovakvu vrstu objekata, a razlozi za to su vrlo opravdani. Jedan od njih je izmena određenih akata, kao što je Zakon o bezbednosti na putevima. Zbog toga je odlučeno da se na most ugradi daleko bolja ograda od prvobitno planirane. Morali smo da promenimo i vrstu montaže, pa je i to uticalo da bude odstupanja od ranije utvrđenih rokova – ukazao je Tubić.

Na to su građevinari bili primorani jer je specijalizovana firma iz Hamburga na gradilištu pronašla oko 300 tona raznog metala, među kojim su mogle da budu bombe i granate zaostale od bombardovanja. To je i promenilo sistem montaže delova buduće konstrukcije mosta – primenjena su tri sistema ugradnje.

Kako je pojasnio Igor Đurđević, direktor projekta iz konzorcijuma izvođača, čelični segmenti koji se ugrađuju u most pripremljeni su u brodogradilištu deset kilometara udaljenom od gradilišta mosta. Ti segmenti pretvoreni su u plovne objekte i tegljačima prevezeni do tačke ugradnje.

– Prvi takav deo konstrukcije ugradili smo nekoliko stotina metara niže, na surčinskoj strani. Preostala je ugradnja segmenta od 200 metara. Faza konzolne montaže počela je u utorak i imamo još sedam takvih delova koje ćemo da ugradimo narednih meseci. Predstoji nam i montiranje poslednjeg segmenta, ali je veliki deo radova okončan. Betonske konstrukcije u dužini od 1,3 kilometra su završene – naveo je Đurđević.

Tačka na sve radove na mostu trebalo bi da bude stavljena ne u oktobru, kako je u maju najavljeno, već pola meseca kasnije. Ali, posle svega što je čula, resorna ministarka nije kudila ni investitora ni građevinare. Baš suprotno – bila je puna hvale.

– Ugradnja ovog segmenta mosta pokazuje šta sve može da uradi naša struka zajedno sa našim partnerima, Evropskom investicionom bankom, koja je imala sluha za ovakav projekat. Ponosna sam zbog toga. Važno je i da naši inženjeri budu u toku sa svim svetskim rešenjima. Osim toga, Beogradu je potrebna kompletna obilaznica, a ovaj most je njen važan deo. Ne bih da se vraćam u prošlost zašto obilaznica nije završena, ali činjenica je da ćemo završetkom ovog mosta imati niz od njenih 27 kilometara od Batajnice do Ostružnice – navela je Mihajlovićeva.

Ministarka je ukazala i da bi deonica obilaznice od Ostružnice do Bubanj potoka, za čiji su dovršetak zaduženi kineska „Pauer Čajna” i azerbejdžanski „Azvirt”, trebalo da bude kompletno završena 2022. godine.

– Obilaznica je za nas jednako važan projekat kao bilo koji auto-put i među prioritetima je. Verujem da ćemo se držati rokova, ali razumem sve ono što se dešavalo, pre svega na gradilištu ovog mosta. Kada je reč o ostatku obilaznice, svi su izgledi da bi deonica do Ibarske magistrale mogla da bude završena i puštena u saobraćaj već u jesen 2020 – najavila je ministarka.

Nije zaboravljena ni poslednja planirana deonica prstena oko prestonice, ona od Bubanj potoka do Pančeva.

– Razgovaramo i o tome sa partnerima koji trenutno grade deo obilaznice do Bubanj potoka. Još kada smo bili u Pekingu pričali smo o tome, ali za sada nismo definisali cene i vrednosti tih radova. Kada budemo mogli da izađemo sa konkretnim informacijama, izaći ćemo. Ali, čini nam se da su dosadašnje ponude previsoke – ukazala je Mihajlovićeva.

Podizali ga 16 sati 

Kada je trebalo da se prvi deo čelične konstrukcije montira na most, ona je na gradilištu oslobođena brodskih delova, zarotirana i sa dva krana podignuta na visinu od 18 metara, čemu je pandan šestospratnica. Ceo taj proces trajao je 16 časova, dok konstrukcija nije dovedena na konačnu poziciju. Iz sekunde u sekundu kontrolisane su ogromne sile u kablovima, naponi i deformacije na samoj konstrukciji.

Rokovi pomereni zbog mogućih mina

Gradnja drugog ostružničkog mosta počela je krajem 2016. i trebalo je da bude okončana za 26 meseci, odnosno u toku 2018. Ali rokove je pomerila upravo naknadna promena tehnologije gradnje, a ta odluka je doneta kada je utvrđeno da postoji mogućnost da se naiđe na neeksplodirane mine u okolini mosta. Izgradnju novog mosta finansirao je EIB, a ceo projekat košta 4,1 milijardu dinara.

Prvi izgrađen uoči bombardovanja

Prvi most preko Save kod Ostružnice podignut je uoči NATO agresije SR Jugoslavije, ali ubrzo posle gradnje osakatile su ga upravo bombe Severoatlantske alijanse. Ova rečna saobraćajnica rekonstruisana je ubrzo, u prvim godinama 21. veka, kada je i ponovo puštena u saobraćaj.


Komentari3
5dd67
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Мост будућности
Коментатори, како би било да се прво похвале овакви огромни напори уложени у уздизању земље грађењем и овим једним од многобројних радова у току, који захтева многобројне врлине највишег квалиета као што су на пример грађевинарско знање и уметност, прецизност до миниатурног детаља, одговорност за многе који ће користити овај мост годинама што долазе, итд., па онда дати опомене које су потребне да буду узете у обзир. За ремек дело треба и времена, зар не? Зар то не припада Србима?
логика
мост је било небезбедно градити због мина,а безбедно је да се сутра возимо преко моста,огледало логике у србији
слуђивање
Несхватљиво је и неодговорно што није деоница - бар - до Орловаче грађена упоредо с мостом. Овако, биће мост, али, даље неће бити аутопута. Ни петљу код Петловог брда нису изградили, све стоји већ годинама. Ни булевар од Белих вода до Петловог брда. Ништа ни од подвожњака у Уметничком булевару ... Само приче и пропаганда.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja