Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, najavila je da će Srbija ove i naredne godine početi izgradnju šest novih auto-puteva, a uporedo će pripremati gradnju Šumadijskog koridora „Vožd Karađorđe”.
– Šumadijskom koridoru smo već dali ime „Vožd Karađorđe” i trenutno sa s Institutom za puteve razgovaramo u kojem delu će biti brza saobraćajnica, a u kojem auto-put. Tek smo na samom početku, što znači da se formiraju radne i operativne radne grupe. Cilj je da budu povezani Lazarevac, Mladenovac, Aranđelovac, Topola, Rača, Svilajnac, Despotovac i Bor, ali i da novi put vežemo za Koridor 10 i auto-put „Miloš Veliki” – rekla je ministarka juče u Smederevu.
Naglasila je i da će se cena izgradnje „Vožda Karađorđa” kretati između 1,7 milijardi i 2,4 milijarde evra, u zavisnosti od toga da li će biti brza saobraćajnica ili auto-put i da li će se praviti priključak nove saobraćajnice na Koridor 10 i na auto-put „Miloš Veliki”.
– Puno posla još treba uraditi do početka radova, da se pripremi projektna dokumentacija, da se uporedo razmatra i način finansiranja, tako da nije realno da radovi počnu naredne godine – rekla je Mihajlovićeva.
Novi auto-put, dužine oko 220 kilometara, čiju je gradnju u nedelju najavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, biće u obliku slova ipsilon. S jedne strane ići će trasom Mladenovac–Orašac–Aranđelovac, sa druge Lazarevac–Aranđelovac, gde će se spojiti, odakle će ići dalje ka Rači, Svilajncu, Despotovcu i Boru.
Novi auto-put „Vožd Karađorđe” gradiće se u okviru novog investicionog ciklusa, vrednog oko 10 milijardi evra.
Srbija planira da počne gradnju auto-puta od Sremske Rače do Kuzmina na auto-putu Beograd–Sarajevo, Moravski koridor od Pojata do Preljine koji će povezati Koridor 10 i koridor 11 i oko 500.000 ljudi u centralnoj Srbiji.
Zatim auto-put i brzu saobraćajnicu Ruma–Šabac–Loznica, auto-put Niš–Merdare od Niša do Pločnika, kao i auto-put Novi Beograd – Surčin u okviru Koridora 11, Fruškogorski koridor, brzu saobraćajnicu od skretanja za Požarevac do Donjeg Milanovca, od Paraćina do Zaječara...
Radovi na deonici Preljina–Požega na koridoru 11 ka Crnoj Gori već su započeti, a ove godine treba da bude završena deonica Surčin–Obrenovac, kao i istočni krak Koridora 10 od Niša do Dimitrovgrada.
Kapitalni infrastrukturni projekti imaju višestruki pozitivan efekat, a auto-putevi bi mogli da privuku investitore u manje razvijeni jugozapadni deo Srbije, izjavio je za Tanjug Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize i usluge Privredne komore Srbije.
– Kada se pogleda mapa aktuelnih investicija u Srbiji one su koncentrisane oko Koridora 10 pa tom logikom stvari ako Koridor 10, kao i koridor 11, budu do kraja godine u potpunosti funkcionalni onda će investitori svoje odluke bazirati uglavnom na dostupnosti savremene, funkcionalne infrastrukture i samim tim odlučiti da ulaganja sprovedu i u jugozapadnoj Srbiji koja je manje razvijeni deo zemlje – rekao je Stanić.
Izgradnja ovih auto-puteva može pozitivno uticati i na demografske trendove, smatra on, jer povećana investiciona aktivnost i povećana mogućnost zapošljavanja dovode do ublažavanja negativnog toka migranata iz tih krajeva u zapadnoj i jugozapadnoj Srbiji.
Prema njegovim rečima u kratkom roku vidljivi efekti izgradnje infrastrukture su u porastu BDP-a jer takvi projekti dodatno angažuju našu građevinsku industriju.
– I to ne samo izvođače radova nego i proizvođače opreme i materijala, jer se povećavaju njihovi prometi, a omogućuje im i dodatne reference koje mogu koristiti kasnije kada budu aplicirali za nove projekte u Srbiji i inostranstvu – kaže on, a kao poseban efekat navodi i efikasniji transport srpskih proizvoda u inostranstvo.