subota, 25.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:02

Kamioni neće, a autobusi ne mogu na novi auto-put

„Putevi Srbije” razmatraju mogućnost naplate putarine na Ibarskoj magistrali za teške kamione, koji u velikoj meri izbegavaju auto-put „Miloš Veliki”.– Autobuski prevoznici ne mogu da primaju putnike duž auto-puta, pa čekaju izmene propisa
Autor: M. Avakumovićutorak, 27.08.2019. u 22:55
Наплатна рампа на ауто-путу „Милош Велики” (Фото Танјуг)

Novootvoreni auto-put „Miloš Veliki”, koji vodi od Obrenovca do Čačka, za sada ne mogu da koriste svi autobusi, a kamioni se trenutno služe njime jer je besplatan. Ali kada od 1. septembra počne naplata putarine očekuje se da kamioni počnu da ga izbegavaju, kao što su radili u prethodne tri godine na delu ovog auto-puta između Ljiga i Čačka.

Zbog toga nadležni u „Putevima Srbije” smatraju da bi bilo svrsishodno uvesti naplatu putarine na putevima nižeg reda, isključivo za teška teretna vozila čija ukupna težina prelazi 12 tona.

– Na taj način obezbedio bi se dodatni novac za održavanje upravo tih puteva, koje najviše i uništavaju teška teretna vozila. Samim tim ti putevi bili bi kvalitetniji za vožnju što bi direktno uticalo na povećanje bezbednosti učesnika u saobraćaju – kažu za „Politiku” u ovom javnom preduzeću.

Prema njihovoj proceni ukoliko bi se prihvatio predlog naplate putarine na putevima nižeg reda, za teška teretna vozila, ona bi u većem broju koristila auto-put, kao put sa dozvoljenom većom brzinom kretanja i bez ukrštanja sa sporednim putevima. Oni ukazuju i na to da bi se smanjenjem broja teških vozila na putevima nižeg reda značajno povećala bezbednost i efikasnost saobraćaja na tim putevima, a novac za održavanje puteva racionalnije koristio.

– U sektoru za naplatu putarine, koncipiran je sistem za naplatu putarine na putevima nižeg reda, za teška teretna vozila čija ukupna težina prelazi 12 tona, u skladu sa Evropskim direktivama i korišćenjem naplate putarine bez zaustavljanja. Sa navedenim predlogom, odnosno karakteristikama i načinom funkcionisanja tog sistema, upoznati su nadležni u resornom ministarstvu – kažu u „Putevima Srbija”.

Da li će ovo biti sprovedeno ostaje da se vidi. Neđo Mandić, iz Udruženja za međunarodni transport, smatra da bi to bilo nerazumno i da nije dobar potez. Prema njegovim rečima u svakoj zemlji u svetu postoje alternativni pravci i niko nikoga ne može da natera da koristi neki auto-put. To su, kaže, pojedinačne odluke, čak i ako bira nebezbedan pravac i da troši više goriva.

– Ja nikada ne bih izbegavao auto-put jer on pre svega vozaču daje sigurnost procene kada će stići na odredište i bezbedniji je, ali sve je stvar lične procene – kaže Mandić.

Sa autobusima je potpuno drugačija situacija. Auto-prevoznike, i da hoće da koriste auto-put od Obrenovca do Čačka, propisi u tome ograničavaju. Njime trenutno mogu da saobraćaju samo ekspresne linije, koje do krajnjih destinacija nemaju usputna stajališta. Odnosno, prevoznik može da koristi auto-put, ali ne sme usput da prima nove putnike. Izuzetak je deonica Ljig–Preljina, koja je sagrađena pre tri godine i gde su usputna stajališta ranije odobrena.

Inače, autobuski prevoznici i po sada važećem, odnosno registrovanom, redu vožnje, kako objašnjavaju u Privrednoj komori Srbije, mogu da koriste novootvoreni auto-put, pod uslovom da se obrate Ministarstvu za izmenu reda vožnje, brisanjem stanica i stajališta koja nisu na trasi novog auto-puta. Oni koji imaju direktne linije sami biraju koju će trasu koristiti.

– Međutim, do novog usaglašavanja, redovnog ili vanrednog, ni jedni ni drugi, neće moći da menjaju utvrđena dolazna i polazna vremena, što im realno predstavlja problem. Problem će biti utoliko veći nakon otvaranja deonice Surčin–Obrenovac krajem godine što će dodatno skratiti vreme putovanja i povećati odstupanja u odnosu na sadašnju satnicu dolaska i polaska sa pojedinih odredišta – kaže Milica Dubljević, sekretar Udruženja za saobraćaj Privredne komore Srbije.

Ona naglašava da je važno, i da je to zajednički stav i nadležnih i privrede, da se nađe način za što hitnije izmene zakonske regulative za vanredno usaglašavanje redova vožnje i korišćenje auto-puta predviđenom brzinom. Tim povodom, ove nedelje, trebalo bi da bude održan sastanak predstavnika prevoznika i nadležnog Ministarstva za saobraćaj kako bi se zajednički došlo do modela za izmene zakona i pravilnika, koje će omogućiti vanredno usaglašavanje redova vožnje na novoizgrađenim deonicama puteva. Inače, redovno godišnje usaglašavanje predloga redova vožnje po zakonu počinje u martu.


Komentari35
f4946
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

dusko jugoslavija
Na plate i troskove inkasanata na auto-putevima se mesecno izdvaja 2,5-3 miliona evra,odnosno 30-35 miliona evra godisnje.Automatizujte naplatu putarine,kao u drugim drzavama i smanjenjem cena stimulisite kamionski prevoz.Putevi Srbije u zastiti svojih privilegija predlazu nesto jedinstveno u svetu.Medjunarodna konvencija koju je potpisala i Srbija obavezuje postojanje alternativne saobracajnice bez placanja putarine.Zamislite apsurd direktor naplate putarine i zamenik direktora naplate putarine.
milos
cena prevoza
dušan
Čitao sam članke po Hrvatskim novinama da se predlaže da za kamione bude manja putarina ili da se ukine jer i tamo kamioni zagušuju lokalni saobraćaj i uništvaja pueve a i 'plaše' pešake i bicikliste . I ponavljm da je jedino logično rešenje da se zabrani tranzit kamionima kroz naseljena mesta ukoliko ima alternative.
Aleksa
Sav pametan svet u jeku IT tehnologije ima nalepnice i tagove a mi još uvak po tri smene brdo zaposlenih na putevima. Upravo sam se vratio iz Turske gde je voziti milina što se tiče puteva visine i načina naplate putarine. U Bugarskoj je sistem isti mesec dana je 30 Leva (15€) koliko mi platimo da bi sišli iz Beograda do Dimitrovgrada.
Марија Грбоношић
Katastrofalna je situacija i na magistralnom putu Pančevo-Bavanište-Kovin-Smederevo. Šleperi koji izbegavaju auto put ne samo što uništavaju ovu saobraćajnicu, već i voze u kolonama ne ostavljajući rastojanje, pa je preticanje jako rizično. A rampa na prilazu Smederevu je tek posebna priča. Pošto šleperi ne mogu da se mimoiđu, zastoj počinje već na kilometar od pruge.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja