Lido, Venecija – Porodični mikrokosmos, odnosi između roditelja i dece, između unutarporodičnih generacija, kao i odnosi porodice i spoljašnjeg sveta čine stvaralački veoma plodno tle filmskog imaginarijuma slavnog i voljenog japanskog reditelja Hirokaza Kore Ede, kojem je sinoć pripala čast da filmom „Istina” svečano započne 76. Venecijanski festival.
Zahvaljujući tom ostvarenju crvenim tepihom ispred sale Grande na Lidu prošetale su se dve francuske filmske dive različitih generacija, ali velike glumačke snage – Katrin Denev i Žilijet Binoš, koje u ovom prvom inostranom Kore Edinom filmu igraju majku i ćerku i tako i prvi put dele istovetno veliko filmsko platno.
Kore Eda je svoj prvi izlet u „nepoznato” načinio u Francuskoj na francuskom jeziku. U Parizu, u kući legendarne, a sada i vremešne francuske glumice Fabijen (Katrin Denev), naviknute da se oko nje vrti ceo svet, kojoj u posetu povodom izlaska njene autobiografije iz Njujorka stiže ćerka, scenaristkinja Lumir (Žilijet Binoš), s mužem, trećerazrednim TV glumcem i lečenim alkoholičarom (Itan Houk) i malenom ćerkom Šarlot. To porodično okupljanje poklapa se i sa snimanjem novog Fabijeninog filma s malo poznatim rediteljem, ali i s mladom i talentovanom partnerkom s kojom će Fabijen započeti svoju, decenijama uvežbanu, igru nadmetanja – jer zna se ko mora biti glavni, paralelno uvlačeći u svoju mrežu neprevaziđene dive i svoju (isfrustriranu i osećajem odbačenosti preplavljenu) ćerku i zeta, i partnera, i svog vernog agenta i bivšeg muža. I tako se u toj novoj Kore Edinoj priči i inostranoj avanturi otvara prostor i za igru laži i istine, ponosa i žaljenja, ali i pomirenja i izglađivanja nekada davno narušenih porodičnih odnosa.

Kore Eda, autor voljenih i nagrađivanih filmova poput: „Maborosi” (nagrada u Veneciji 1995. za najbolji scenario), „Posle života”, „Niko ne zna” („Zlatna palma” za kompletan dečji glumački ansambl 2003), „Majka”, „Još uvek hodamo”, „Vazdušna lutka”, „Ja želim”, „Kakav otac, takav sin” (Nagrada žirija na 66. Kanu) i „Kradljivci” (72. kanska „Zlatna palma” 2018), vodi „Istinu” i s fino procenjenim dozama humora, s diskretnim referencama na mnoge francuske filmske glumice (uključujući i Brižit Bardo), samu Katrin Denev i filmove u kojima je igrala, što ovaj njegov film čini i dodatno toplim, razumljivim i bliskim evropskoj publici.
Drugim rečima – Hirokazu Kore Eda se na „stranom terenu” odlično snašao. Bio je mnogo manje pretenciozan i ambiciozan nego njegov iranski kolega Asghar Farhadi s francuskim filmom „Prošlost”, a mnogo sličniji Abasu Kijarostamiju, koji je svoj inostrani (francusko-italijanski) projekat „Overena kopija” takođe snimao sa Žilijet Binoš. Zahvaljujući slovenačko-srpsko distributerskoj saradnji na relaciji Janko Čretnik (Fivia) – Igor Stanković (Megakom film), film „Istina” naći će se i u srpskim bioskopima.
Na repertoar u Srbiji već 19. septembra ući će i film „Ad astra” Džejmsa Greja s Bredom Pitom u glavnoj ulozi, koji će večeras u sali Grande imati na festivalu svoju svetsku premijeru.
Inspirisan romanom Džozefa Konrada „Srce tame”, scenarista i reditelj Džejms Grej se sada okreće kosmosu kao prostoru koji je veoma neprijateljski raspoložen prema nama. I eto prilike da posle Džordža Klunija i Kuaronove „Gravitacije” sada kao astronauta vidimo i Breda Pita. On sada tumači lik Roja Mekbrajda, koji putuje do same ivice Solarnog sistema u pokušaju da pronađe svog nestalog oca (Tomi Li Džons). Na tom krajnje neizvesnom putu u nepoznato Mekbrajd suočava s misterijom koja preti da ugrozi opstanak planete Zemlje i otkriva tajnu koja dovodi u pitanje i samu prirodu ljudskog postojanja i naše mesto u kosmosu.
Posle upečatljivog nastupa na ovogodišnjem Kanskom festivalu, zahvaljujući ulozi u Tarantinovom filmu „Bilo jednom u Holivudu”, Pit će i na venecijanskom crvenom tepihu večeras izazvati cunami foto-reportera i kamermana.

A kao uvod – erotika
Lido, Venecija – Veče pre samog svečanog otvaranja 76. filmske Mostre, u venecijanskom hotelu „Danijeli” održan je tradicionalni prijem časopisa „Verajati”, kojem je prisustvovao i Emir Kusturica, a na samom Lidu održana je i projekcija restaurirane kopije filma „Ekstaza” Gustava Mačatija iz 1933. godine, s Hedi Lamar i Zvonimirom Rogozom u glavnim ulogama, koji se smatra i jednim od prvih erotskih filmova u kinematografskoj istoriji.
Mačatijeva „Ekstaza” je samo jedan od 30 restauriranih filmova koji čine bisere svetske kinematografije, a koji će se do 7. septembra prikazivati na 76. Venecijanskom festivalu u okviru programa „Klasici”.