petak, 15.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:50
76. VENECIJA – INTERVJU: HIROKAZU KORE EDA, japanski scenarista i reditelj

Skromni stranac u Gradu svetlosti

Porodica je i prvo mesto za upoznavanje s emocijama. Za neke ljude to je emocija poverenja, a za neke emocija želje za ubistvom. Nikada se ne zna šta će biti na kraju
Autor: Dubravka Lakićnedelja, 01.09.2019. u 20:30
(Фото: Д. Лакић)

Lido, Venecija – Najnovijim filmom prošlogodišnjeg dobitnika kanske „Zlatne palme”, slavnog japanskog scenariste i reditelja Hirokaza Kore Ede, svečano je otvoren ovogodišnji Venecijanski festival.

U „Istini”, kako glasi naslov filma u čijem su fokusu ponovo porodični odnosi (otkupljen i za prikazivanje u Srbiji), Kore Eda je spojio Katrin Denev i Žilijet Binoš, pridodao im i Itana Houka i zajedno s njima prošao svoje prvo iskustvo snimanja filma na inostranom terenu – u Evropi, Francuskoj, i to na francuskom jeziku.

Na unapred dogovoreni intervju za „Politiku”, u salonu hotela „Ekscelzior”, u kojem se na zidu, među poređanim portretima, nalazi i fotografija kultnog japanskog reditelja Takešija Kitana, Kore Eda stiže na vreme. Zadržava se pažljivo posmatrajući portret po portret i na pitanje šta misli o Kitanu odgovara: „Divim mu se.” Na moj komentar da će i njegov portret uskoro visiti na ovom istom zidu tiho kaže: „Ko zna.” Japanska skromnost i pristojnost. Nema hvalisanja. A Kore Eda i te kako ima čime da se hvali, filmovima poput: „Maborosi”, „Posle života”, „Niko ne zna”, „Majka”, „Još uvek hodamo”, „Vazdušna lutka”, „Ja želim”, „Kakav otac, takav sin” i „Kradljivci” („Zlatna palma”).

Da li je bila velika avantura raditi s najvećom francuskom i evropskom divom Katrin Denev i kako ste spojili nju i Žilijet Binoš, a nisu to učinili evropski reditelji?

Ceo ovaj projekat je zapravo započeo još 2011. godine, kada me je Žilijet Binoš pitala da radimo neki film zajedno. Rešili smo da uhvatimo tu loptu i zaigramo, prvo s idejom da snimamo film u Japanu. Međutim, u jednom trenutku sam razmišljao da ako će to biti slučaj, što ne bismo snimali u Francuskoj, u Parizu. Tako sam još 2015. Žilijeti predstavio promenjeni scenario i rekao joj da bi glavna protagonistkinja trebalo da bude ikona francuskog filma, neko ko bi otelotvorio na platnu istoriju francuskog filma. Zbog toga sam znao da bi Katrin Denev bila savršena osoba, a da uz nju u ulozi njene ćerke bude Žilijet Binoš, a u ulozi njenog muža Itan Houk. Na kraju je tako i bilo.

Kao diva, da li je Katrin Denev razmaženija od najvećih japanskih zvezda?

Razmaženost – kada izgovorimo tu reč, to ne daje dobru sliku. Pre bih rekao da Katrin ima ekstremno slobodan duh. Ona je zabavna osoba za društvo, posebno u situacijama kada neka scena krene dobro i kada ona spontano pokaže srećno lice. Svi su bili fokusirani na nju, svi su samo nju stalno gledali, tako da je ona veoma harizmatična osoba.

Katrin je nedavno izjavila da lik Fabijen nije sličan njoj samoj...

Pre snimanja imao sam s njom duge intervjue i koristio sam neke njene odgovore u scenarističkoj kreaciji lika Fabijen. Postavio sam joj ona ista pitanja koja ste mogli čuti u uvodnoj sceni kada novinar pita Fabijen da li trenutno vidi neku glumicu koja ima sličan glumački DNK kao ona sama. Fabijen je odgovorila: „Ne vidim u Francuskoj”, a to je isto meni odgovorila Katrin i zato sam taj njen odgovor uključio u film. Katrin jeste želela da se distancira od povremene Fabijenine okrutnosti jer je smatrala da je publika neće takvu voleti, ali svi njeni odgovori i sva razmišljanja jesu u ovom filmu.

Kako je bilo snimati u Parizu s ekipom čiji jezik ne govorite, da li ste se ponekad osećali izolovano?

Nimalo. Bio sam blagosloven izvrsnim prevodiocem koji nam je pomagao sve vreme. Nisam osećao nikakvu izolaciju. Naravno, bilo bi ponekad komplikovano sa stanovišta tehničkih aspekata, jer je ekipa morala duže da čeka da kažem ono „okej” posle provere tona, svetla, slike, tek pošto bi sve što smo jedni drugima trebalo da kažemo bilo dvosmerno prevedeno. Ali, u suštini, sve je išlo prilično glatko.

I dogovori s glumcima?

Da, ako tu ne računate na to da Katrin Denev ne uči doslovce unapred svoju ulogu. Ona prvo želi da oseti ritam scene i emociju, pa tek onda za nju dolaze detalji poput onoga šta će tačno reći tokom dijaloga u sceni. Prvo je trebalo da se na to naviknem, a kada sam se navikao, shvatio sam da je to interesantno.

Porodični odnosi su tema svih vaših filmova, postoji li za to neki posebni razlog?

Rekao bih da je to zato što je porodica prvo zajedništvo, prvi entitet u koje svako biće ulazi. Porodica je i prvo mesto za upoznavanje s emocijama. Za neke ljude to je emocija poverenja, a za neke emocija želje za ubistvom. Nikada se ne zna šta će biti na kraju. Meni je veoma teško da napustim tako interesantnu temu.

Kako vidite položaj porodice u današnje vreme, da li je porodica još uvek sigurno sklonište od okrutnosti spoljašnjeg sveta?

Teško pitanje. U ovom trenutku je veoma aktuelna tema porodičnog nasilja, pogotovo u Japanu. Problem zlostavljanja dece konačno je isplivao na površinu i pred oči javnosti. Možda zbog svega toga izgleda da porodica više nije sklonište, onako kako ja mislim da bi trebalo da bude i kakva je nekada bila. Danas u Japanu imamo i slučaj sve većeg postojanja samohranih majki, a društvo ih nedovoljno podržava. Mislim da bi društvo trebalo da uspostavi neku vrstu sigurnosne mreže i da pomaže u rešavanju svakog pojedinačnog slučaja. Ne znam kako je u drugim zemljama, ali u Japanu ne postoji snažna institucionalna pomoć za ugrožene porodice.

„Slava umetniku” – Kosti Gavrasu

Kosta Gavras tokom snimanja filma „Odrasli u sobi” (Foto: pres-služba 76. Venecijanskog festivala)

Lido, Venecija – Majstor političkog trilera, slavni grčki reditelj Kosta Gavras ovogodišnji je dobitnik nagrade „Jaeger-LeCoultre Glory” – „Slava umetniku”, koja se dodeljuje filmskim autorima koji su na poseban način obeležili svetsku kinematografiju.

Na sinoćnoj svečanoj ceremoniji u sali Grande, pred svetsku premijeru njegovog najnovijeg filma „Odrasli u sobi” – priči o ljudima uhvaćenim u nehumanu mrežu moći, demonstriranu iza zatvorenih vrata na evropskom nivou, s katastrofalnim posledicama po grčki narod, festivalski čelnik Alberto Barbera je rekao i sledeće:

– Mnogo je razloga zbog kojih se Kosta Gavras ubraja među velike reditelje današnjice, a jedan je poseban – on je u stanju da politiku pretvori u fascinantnu filmsku temu, temu poput svake druge i da time dotakne široku filmsku javnost. Odlučan i rezervisan, on je oduvek smatrao da su svi filmovi politički. To ne samo da mu omogućava da izbegne etiketu političkog reditelja koja mu je, često površno, bila prišivana već i da mirno iskaže svoju iskrenu demokratsku veru u vrstu mejnstrim filma zbog kojeg će gledalac i razmišljati, i pitati, i imati duboke emocije... Ako smo zaspali, filmovi Koste Gavrasa nas bude, ako smo izgubili nadu, njegovi filmovi je vraćaju ponovo nama.


Komentari1
de8d4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

n ercegovac
Mnogi Japanci gledaju na delo ovog već slavnog reditelja s izvesnim podozrenjem. Čini im se da Hirokazu Kore-eda, u inostranstvu širi lošu sliku o Japanu. Valjda će ovaj film snimljen u Francuskoj, s (uglavnom) francuskim glumcima i na francuskom jeziku, pomoći tim japanskim nevernim Tomama da shvate da Kore-eda ne pravi propagandno-političke filmove, i da je njegova porodična tematika univerzalna.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja