nedelja, 17.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:13

Sanja i Dušan pikselima osvajaju svet

Art i digitalni dizajn su bili prvo čime su se bavili dvoje mladih ljudi iz Novog Sada, onda su osnovali svoj studio u Pragu i u njemu počeli ozbiljno „da se igraju” i prave video-igrice. Ovih dana se spremaju za Tokio i jednu od najvećih svetskih gejming konferencija
Autor: Rajna Popovićponedeljak, 02.09.2019. u 21:00
(Фотографије: Лична архива)

Oni se bave ozbiljnim poslom da bi se drugi zabavljali, prave igrice, putuju svetom ali – naši su. Okrenuli su se poslu koji nameću moderne tehnologije dajući mu i umetničku notu koliko se to može i uveravaju nas da su zadovoljni. Dušan i Sanja Čežek iz Novog Sada, osnivači kreativnog studija „Fuhs+dahs”, koji se bavi artom i digitalnim dizajnom, žive i rade u Pragu, odakle svojim talentom osvajaju svet, a jedna od najvećih želja im je da naprave školu za obrazovanje mladih kadrova za takozvani gejming sektor koji prema njihovom mišljenju polako preuzima dominaciju u kreativnim industrijama.

Globalno tržište su osvojili svojom video-igrom „Ministri of Broadkast”, koja je već dobila desetak nagrada, uključujući najbolji art i gejmplej. Igra će biti objavljena u celom svetu za „Nintendo svič”, „Plejstejšn 4”, PS i „Mek” krajem ove godine, dok se o projektu „Pikselvud” uveliko pisalo u svetskim magazinima.

Ono što je interesantno i ne baš često viđeno, u studiju ovo dvoje kreativnih ljudi nastaju igrice koje su igračima zanimljive, a umetnički nastrojenima – vredne i lepe, što je prava retkost u ovoj oblasti, pa su njihova dela sem što mogu biti viđena na festivalima igara stigle i pred posetioce nekih galerija, poput Kartijeove u Parizu u maju ove godine i galerije „Leoni Montanari” u Vićenci.

Pored gejming industrije, projekat „Art-figure”, koji podrazumeva izradu jedinstvenih kolekcionarskih skulptura, visoko ih je lansirao u svet dizajna na već pomenutim adresama i stavio u društvo poznatih slikara, vajara i umetnika koji se bave nekim drugim stvaralaštvom. Sanju i Dušana ništa ne može zbuniti, čak ni ti povremeni izleti umetničke prirode, pa su oni već počeli da pakuju kofere za put u Japan, gde će se za desetak dana održati Tokio gejm šou.

Dok ne otputuju, rado odgovaraju na pitanja znatiželjnika poput nas koji bi da znaju ko je prvi počeo, Sanja ili Dušan, kao i kada su se upoznali i shvatili da su dobar „video-tandem”.

– Reč spontanost je nešto što bi savršeno opisalo način na koji mi volimo da živimo i naš studio funkcioniše. Imamo veliko poštovanje prema tradiciji, ali radimo stvari na svoj način i u svom tempu. Upoznali smo se u Beču 2011, a vrlo brzo nakon toga smo živeli zajedno i bili u braku. Već u toku planiranja venčanja, iskoristili smo slobodno vreme nakon posla i uradili svoj prvi projekat, zajedničke majice. Krajem 2012. godine radili smo kao oficijelni fotografi u jednoj firmi u Beču. Ne sećamo se tačno ko je započeo dijalog o pravljenju studija koji bi se bavio ovom reklo bi se multidisciplinarnom umetnošću i dizajnom, vodili smo se onim što volimo da radimo i vrlo smo spontano krenuli u to – govore i Dušan i Sanja, nastavljajući rečenice jedno drugom i uvek u prvom licu množine.

Čime su se oni igrali kada su bili mali nije teško pretpostaviti. Dušan, poreklom iz Zrenjanina, odmah priznaje da je odrastao uz sve moguće igračke konzole, od „komodora 64” do „plejstejšna”. Iako je svoju karijeru više od decenije proveo u advertajzingu i osvojio sve nagrade iz te oblasti, ljubav prema igricama uvek je bila prisutna.

Dušan otkriva da je Sanja, inače rođena u Novom Sadu, u izradu igara ušla 2013, kada je počela da radi igre za mobilne telefone, za italijansko i malezijsko tržište.

– Prva konkretna igra zahvaljujući kojoj smo postali deo gejming tržišta bila je „Midsamer najt drim”, rađena za Britanski savet, a u saradnji sa studijom iz Novog Sada. Zatim smo radili za „Majkrsoft divelopers”, to jest kreativnu direkciju njihove igre, animaciju i zvuk. Danas s „Tvin petes studiom” iz Brna osvajamo nagrade i izdajemo svoju prvu, a ujedno i najveću igru „Ministri of Broadkast” za „Plejstejšn 4”, „Nintendo svič”, „Mek” i PS – ističe Sanja. – Kada je reč o kreativnosti, oboje insistiramo na ideji, smislenosti svakog elementa i autentičnosti. Dušan i ja smo kreativnoj direkciji naše igre pristupili kao filmu. Postavili smo scenario, a scenografiju i paletu boja striktno ograničili ugledom na rusku avangardu i boje skandinavskih retro postera za ski-centre iz tridesetih godina prošlog veka. Trajanje izrade jedne igrice je individualno, zavisi od zaista puno faktora, a najčešće potraje duže nego što mi mislimo da će trajati.

I kada je posao gotov, da li daju nekome da je isproba, testira, sme li se to zbog moguće krađe ideje?

– Kada krenete, super je da date drugarima da probaju i zamolite ih da budu surovi u kritici. Gejmeri su posebna sorta ljudi, izuzetno su iskreni kad im se nešto dopada ili ne dopada. I jedna i druga reakcija su nama snažan vetar u leđa. Čim potpišete s izdavačem, odmah je sve lakše. Oni putovanja i testiranje rade za vas, dok vi možete da se fokusirate na kreativu i programiranje. Krađa uvek postoji, ali teško ih je sakriti jer se socijalnim mrežama sve širi izuzetnom brzinom – objašnjava Dušan Čežek.

A dozvole i autorska prava?

– To su definitivno izdavači. Iako mi radimo u „Indie”, poslednja reč je naša, oni su u toku s potražnjom tržišta, datumima izdavanja igara i vode računa o ugovorima i zaradi. Nešto slično kao kada radite „nezavisni film”. Ova oblast je dosta, rekla bih, kompetitivna i veliki je izazov istaći se sa svojom igrom, tako da ukoliko je prodate u 100.000 primeraka, možete biti zaista ponosni na sebe – dodaje Sanja, što bi, ako dobro shvatamo, bio dovoljan broj prodatih primeraka da se zaradi poprilično para, ali već tu ulazimo u nepristojno interesovanje o zaradi i profitu.

Uostalom, ima još dosta toga što bi ovi mladi ljudi mogli da urade. Da li biste se vratili u Novi Sad ili biste ostali u Pragu?

– Kad je reč o Srbiji, imamo velike planove i sjajne ideje kako bi mogla da živne ili oživi srpska scena, ali još nije vreme za konkretnu priču. Dolazimo često jer naš studio u Pragu odlično sarađuje s talentovanim ljudima. Srbija ima ogroman potencijal pošto su naši ljudi kreativni i vredni. Nažalost, trenutno ih ima u svim krajevima sveta, ali u Srbiji posluje par vrlo dobrih gejming studija. Ono što nas čeka je Tokio gejm šou, jedna od najvećih svetskih gejming konferencija, koju u samo jednom danu poseti više od 100.000 ljudi – raduje se Dušan putu i onome što ih čeka.


Komentari2
896dc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ivana
Koliko su slatki!
banco
Pogledao sam gameplay na YT. Igrica je skroz retro, kao igre koje sam igrao kad sam bio 2-3 razred osnovne škole, i jedini motiv koji bi me privoleo da je igram bi bila nostalgija, ali igra je simpatična. Doduše, sad zbog obaveza nemam vremena da igram ni igre koje bih zaista želeo da igram... U svakom slučaju svaka čast ovim mladim ljudima. Savet da bi možda mogli da se oprobaju u browser igrama, tipa ikariam...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja