nedelja, 15.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:04

​Kako su živeli Isusovi savremenici

Profesor Mihael Tili u svojoj knjizi koja je nedavno prevedena na srpski jezik istražuje svet „običnih” ljudi iz prvog veka posle Hrista
Autor: J. Čalijaponedeljak, 09.09.2019. u 20:00
Улазак у Јерусалим: детаљ фреске из манастира Високи Дечани (Фото:: decani.org)

Ako želite da razumete Novi zavet, probajte da razumete život njegovih savremenika, njihove navike i uverenja, tradicionalne predstave, svakodnevne brige. Ovom porukom svojim srpskim čitaocima započeo je predavanje profesor Mihael Tili sa Evangeličkog teološkog fakulteta u Tibingenu, čija je knjiga „Tako su živeli Isusovi savremenici”, u izdanju Biblijskog instituta Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta nedavno prevedena na srpski jezik.

Knjiga profesora Tilija predstavljena je u Svečanoj sali Rektorata Univerziteta u Beogradu, a prethodilo joj je predavanje autora „Svet prvih hrišćana: ključ za razumevanje Novog zaveta”.

U svom predavanju profesor Mihael Tili istakao je da teološki tekstovi uvek imaju istorijski kontekst i da je neophodno što bolje ga izučiti kako bismo bolje razumeli i sam tekst, ali je naveo i da uvek moramo imati u vidu da prošlost oblikuju naša sadašnja interesovanja i motivi zbog kojih je izučavamo.

Uz to, u uvodu svoje knjige „Tako su živeli Isusovi savremenici”, on je istakao da ljudi našeg doba u novozavetne priče prečesto učitavaju predstave iz fundusa sopstvenih fantazija, „koje su u najboljem slučaju pothranjene hrišćanskim umetničkim tradicijama ili koje, pak, često potiču direktno iz Holivuda”. Te predstave, kako ističe, većinom nemaju veze sa istinskim životom Isusovih savremenika. Zbog toga je namera njegove knjige da pobudi interesovanje, ali i produbi razumevanje sveta ljudi prvog veka posle Hrista.

Dug put smo prešli da bismo stigli do tačke gde se nalazimo danas, a to je da hrišćanski autori ozbiljno proučavaju vlastite jevrejske korene, kao što to čini profesor Tili u ovoj knjizi, rekao je na promociji profesor Eliezer Papo sa Univerziteta Ben Gurion u Negevu.

– Predugo se na judaizam gledalo kao na nešto što je suprotno hrišćanstvu. Ako hrišćani imaju misu, onda Jevreji imaju crnu misu, ako je hrišćanstvo svetla budućnost, judaizam je prevaziđena prošlost, i tome slično. Sada se, srećom, nalazimo na sasvim drugom mestu, na onom gde postoje ovakva korisna istraživanja koja izučavaju prvi vek koji nas je sve obeležio – istakao je profesor Papo.

Oslanjajući se na svoje iskustvo u radu sa studentima, docent dr Vladan Tatalović sa Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta u Beogradu istakao je da nam nedostaje veštine u istorijskom pristupu, toga da teološke tekstove čitamo iz istorijskog ugla.

– Svako istorijsko prodiranje u biblijski tekst shvata se kao neka vrsta opasnosti, ali ova knjiga upravo pomaže istraživaču da se sačuva od zavodljivih predstava i ostane čvrsto na zemlji – istakao je docent dr Vladan Tatalović.

On je pohvalio i pripovedni karakter knjige u kojoj je svet ranih hrišćana predstavljen kroz život obične, za potrebe dela izmišljene porodice, koju čine Juda Jonin, njegova žena Mirjam i deca Saloma i Simon. Kroz svakodnevni život ove porodice autor nas obaveštava o ustaljenim predstavama o braku i porodici, običajima i verovanjima, društvenim odnosima, ali daje i pregršt detalja iz njihovih života, poput visine poreza koji su morali da plaćaju, mogućnosti lečenja, piše o ishrani, odevanju, poljoprivrednim kulturama koje su gajili… Tilijeva judejska porodica živi na obodu Kapernauma, a autor ih prati i na bogosluženju u sinagogi, kao i na njihovom hodočašću ka jerusalimskom hramu, dajući nam značajna obaveštenja vezana za ovu veliku svetinju.


Komentari15
5280b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dusan T
Kada zele da ga oznace jednim imenom Hriscani Isusa Hrista zovu Hrist. Jer im je vaznije sta je cinio nego kako ga je majka nazivala. Muslimani, koji ne veruju da je bio Hrist, ali ga smatraju prorokom, zovu ga Isa. Isusom ga zovu katolici, cije mi mentalno stanje, dok to rade, nije sasvim jasno. Sta god da je, nema razloga da ih u tome kopiramo.
Vladislav Marjanovic
Tacno je da katolici uglavnom oslovljavaju Hrista licnim imenom. Ali, sta to menja na stvari? Vazna je poruka koju je ostavio (ili koja mu se pripisuje). Sustina je vaznija od forme, a duh i smisao od njenog materijalizovanja. "Na pocetku bi rec", ali "rec bi u Boga".
Preporučujem 1
Иринеј Цветковић
Одлична књига. Надам се да ће у будућности бити још сличних издања. Похвале за катедру за Библистику и Библијски институт. :)
Сава
kad su ušli individualno uglavnom sve promasaji
Сава
pa koliko samo prodanih lopti.. kao da su jeli bunike
Сава
da ovoliko ne ide šut .. potpuni grč..nisu mogli gore da odigraju isto kao i protiv Španaca.. .. bez vere u pobedu...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja