četvrtak, 12.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:02
VIŠNjA RAKIĆ, POMOĆNIK MINISTRA TRGOVINE ZA ZAŠTITU POTROŠAČA

Uvodi se vansudsko rešavanje potrošačkih prigovora

To će biti najvažnija izmena novog zakona o zaštiti potrošača koji će biti usvojen do kraja godine
Autor: Jelica Anteljponedeljak, 09.09.2019. u 22:55
(Фото Министарство трговине)

Srbija će do kraja godine dobiti nov zakon o zaštiti potrošača, a njegova najvažnija izmena u odnosu na postojeće propise jeste uvođenje vansudskog rešavanja potrošačkih prigovora. U praksi bi to značilo da kupac ima šansu da spor sa trgovcem reši van suda i izbegne dugotrajne procese ili zastarevanje predmeta što je do sada bio i najčešći razlog zbog koga su potrošači odustajali od borbe i onda kada su u pravu. Kako za „Potrošač” govori Višnja Rakić, pomoćnik ministra trgovine u Sektoru za zaštitu potrošača, možemo očekivati ozbiljan zakon koji će zaštitu potrošača podići na jedan viši nivo.

– Vansudsko rešavanje potrošačkih prigovora je postojalo i u važećem zakonu, ali nije nikada dovoljno zaživelo. Sudovi su zatrpani predmetima, vrlo često dolazi do zastarevanja i nismo time zadovoljni. Zato smo u nacrtu zakona predvideli ovu mogućnost da se trgovac i potrošač dogovore. Najvažnije je da će biti osnovana i tela za vansudsko rešavanje potrošačkih prigovora, a iz budžeta će biti izdvojena sredstva i za te namene – objašnjava Rakićeva i dodaje da će potrošačima na raspolaganju biti licencirani pravnici koji su edukovani da vode ovakve sporove. Novina je i to da je odziv trgovaca u ovim slučajevima obavezan.

Potrošači će, prema ovoj izmeni zakona, tako ubuduće imati više mogućnosti da ostvaruju svoja prava. Najpre, u slučaju nesaobraznosti proizvoda mogu se obratiti trgovcu, ako ne uspeju ili nisu zadovoljni odgovorom na reklamaciju mogu to isto da pokušaju preko organizacije za zaštitu potrošača. Ako ni to ne uspe, zakon će im pružiti sledeći nivo zaštite, a to je da pokušaju da se dogovore sa trgovcem. Ukoliko ni to ne uspe, nezadovoljni kupac (sa opravdanom reklamacijom) može da tuži trgovca i uđe u sudski spor. Kako kaže pomoćnica ministra za potrošače, nacrt još nije ušao u skupštinu i rano je govoriti o svim detaljima, međutim, već sada se zna da se briše gornja granica za vrednost spora koji se može rešiti vansudski. Do sada su vansudski mogli da se rešavaju samo sporovi u vrednosti do 500.000 dinara, a prema novom zakonu i više od toga, dakle predmet spora može da bude i skup nakit, nameštaj, pa i automobil. Što je još važnije, nadograđen je i nacionalni registar potrošačkih prigovora, što omogućava potrošaču što lakše podnošenje prigovora.

– Potrošač koji je u pravu mora biti zaštićen – kaže naša sagovornica. Na pitanje da li novi zakon donosi neke izmene u nadležnosti Tržišne inspekcije koja je u odnosu na ranije godine izgubila nadležnosti, odgovara da je uloga Tržišne inspekcije velika i dalje.

– Saradnja sa ovim sektorom je odlična. Ne bih se složila da je inspekcija izgubila nadležnosti nego su neke od njih prebačene u resore drugih inspekcija. Što je najvažnije ostalo je i dalje da se tržišna bavi kontrolom privrednih subjekata koji se bave prometom roba i usluga. Malo je inspektora, ali je spektar njihovog posla širok. Od roba i usluga do oglašavanja, zaštite intelektualne svojine, bezbednosti proizvoda.

Nacrt novog zakona o zaštiti potrošača predviđa prvi put prekršajni nalog za trgovce, a to znači da će inspektori imati mogućnost da za manje prekršaje, za koje je trgovac priznao grešku ili je ona očigledna, dobije prekršajni nalog na osnovu koga može da plati kaznu i izbegne odlazak na sud.

Novi zakon ne donosi bitnije promene za potrošačke organizacije, ali uvek ima prostora za unapređenje njihovog delovanja. Na pitanje da li je praksa evropskih zemalja da imaju jedno krovno udruženje za zaštitu potrošača ili je efikasnije da se ovim poslom bavi više njih, ona kaže da ima različitih primera.

– Tokom projekta EU „Jačanje zaštite potrošača Srbije” imali smo prilike da se upoznamo sa organizacijama u najrazvijenijim zemljama i videli smo na pojedinim tržištima da su se organizacije profilisale sektorski. Tako u Austriji, recimo, imaju udruženja specijalizovana za saobraćaj, za robu široke potrošnje. I to vrlo dobro funkcioniše – kaže Višnja Rakić.

Razlika između saobraznosti i garancije

Kupci bi trebalo da prave razliku između saobraznosti i garancije. Saobraznost traje dve godine od kupovine i ona podrazumeva da je proizvod odgovarajućih karakteristika i kvaliteta. Garancija mora biti u pisanom ili elektronskom obliku, sa svim podacima o proizvodu. Garancija se kupcu daje posle druge godine (kada je predviđena).

Problematična isporuka robe

Kod isporuke tehničke robe sve češće se dešava da kupci potpišu da su primili robu pre nego što provere da li je ispravna. Savetujemo im da to ne čine, jer se trgovci na ovaj način štite tako što na dokumentu navedu da je proizvod isporučen u ispravnom stanju. Ovo se, kaže sagovornica, dešava i kod usluga (pranje tepiha), a na ovaj način se kupci dovode u zabludu. U ovom dokumentu trebalo bi da stoji samo da je roba primljena, a tek kasnije se može utvrđivati da li je ispravna.


Komentari12
9977b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Zoran
Da vratim stvar koju sam kupio preko interna u Srbiji mi treba mesec dana. Ovdeu Americi 5 minuta. Hajde reko da ne secam bas SVE iz Ameriek za Srbiju i ...predjem se. Sledeci put SVE. Bolje mi i carinu d aplatim nego da s elomim sa birokratijom i Mont Everestom gluposti.
Sanja Andjelic
Volela bih da znam kako mogu da se zaštite potrošači JKP Infostan-a od tužbi koje su neosnovane, a da je pri tom svaki račun izmiren? Stalno pisma tužbi i pretnje prinudne naplate, a kad se ode kod njih kažu da je kazna poništena i da je iznos uplaćen. Iz priloženog sam zaključila da se vade na to da ljudi zaborave šta su platili pa to uplate ponovo, a kasa budžeta MORA nekako da se puni. Hvala.
borko
Samo bih voleo da doživim da se ovi zakoni o zaštiti potrošača primenjuju i na razna javno komunalna preduzeća poput vodovoda ili parking servisa..
ВукотаМараш
Србија дуго, усаглашавајући законодавство са ЕУ доноси прописе, који само на први поглед штите потрошаче. У пракси је то потпуно другачије и оног трена, када вас продавац "заврне" не можете баш ништа. Проблем је, на пример, то што иза аута, који сте купили уместо угледног бренда стоји увозник. А увозник је свемоћан и даље од Суда части ПКС не можете. Од пресуде тог Суда немате баш ништа. Чак ни могућност објављивања пресуде. Свемоћни увознички лоби је јачи од Државе. То је оно што треба мењати.
Nikola
nastavak 2: A sta reci o trzisnoj inspekciji? Njena uloga je da bude posmatrac i da da savet potrosacu da se obrati nadleznom sudu. Kakva je to inspekcija ako ne moze na licu mesta da kazni privredni subjekt, kada ocigledno krsi zakon? U kombinaciji sa prethodno navedenim o ulozi ovlascenih servisa, inspekcija je samo ukras, koji stiti firme a ne potrosace. Cinjenica. I na kraju, sta cemo sa obmanjujucim poslovanjem trgovaca, koga je toliko da je to prosto neverovatno? Potrosac obespravljen!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja