nedelja, 15.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:03

Predstava o surovoj digitalnoj generaciji

Današnja mladež društveno-političku svest primarno formira posredstvom društvenih mreža, što stvara priliku za političku manipulaciju i radikalizaciju, kaže Borut Šeparović, reditelj predstave „Mladež bez Boga”, koja će večeras biti izvedena na Bitefu
Autor: Borka Golubović-Trebješaninčetvrtak, 19.09.2019. u 13:00
Из представе „Младеж без Бога” (Фотографије Монтажстрој и Битеф)

Rad na predstavi „Mladež bez Boga” zapravo je bio inspirisan istoimenim romanom Edena fon Horvata iz 1936. godine. Krenuli smo od ideje da adaptiramo to delo iz doba nacizma s namerom da scenski propitamo kako izgleda raditi ga 2018. i 2019. godine, kaže za „Politiku” hrvatski reditelj Borut Šeparović. Njegova predstava „Mladež bez Boga”, u koprodukciji Montažstroja i ZKM-a, biće izvedena večeras s početkom u 21 sat kao četvrta premijera ovogodišnjeg 53. Bitefa na sceni Ateljea 212.

Borut Šeparović

Šeparovićev autorski projekat „Mladež bez Boga” tretira problem vršnjačkog nasilja indukovanog opsesijom video-igricama i fotografisanjem svega, pa i najgorih brutalnosti i njihovog šerovanja na društvenim mrežama, ali i porasta nacističkih ideja među mladima, a što se povezuje i s „belim, hrišćanskim” terorizmom, kao što je bio Brejvikov zločin.

– Ono što bi sam naslov za autora Edena fon Horvata mogao prevedeno da znači, jeste „mladež bez vrednosti”, ili s vrednostima koje su iz perspektive političke korektnosti diskutabilne. Upravo to su razlozi zašto smo želeli da radimo ovu predstavu: da proverimo šta bi to značilo danas, ne samo u Hrvatskoj, ili regionu, već u evropskom, svetskom kontekstu jer „Mladež bez boga” je predstava o evropskom identitetu kao belom hrišćanskom identitetu – kaže Šeparović i ujedno objašnjava šta je u fokusu predstave „Mladež bez Boga”:

– To je predstava o Evropi danas, o kraljevstvu nihilizma. Kada je reč o Evropi, nisam neki preterani optimista. Mislim da je na delu vraćanje fašizma „na novi način”. Današnja mladež, pa tako i hrvatska, društveno-političku svest primarno formira posredstvom društvenih mreža, više nego uz pomoć roditelja, prijatelja ili novinarskih sajtova što, u kombinaciji s nedostatkom informacijske pismenosti u školama, otvara priliku za političku manipulaciju i radikalizaciju. I to je temelj te predstave o surovoj digitalnoj generaciji. Umesto svastike iz prve polovine 20. veka i crnih čizama u drugoj polovini, današnja mržnja i sveprisutni socijalni darvinizam ujedinili su i mobilisali nove milenijske neonaciste.

Odmah posle objavljivanja romana „Mladež bez Boga” Edena fon Horvata ovo delo svrstano je u jednu od najvažnijih knjiga u kanonu antiratnih romana koji kritikuju nacizam. Autorska ekipa istoimene predstave kao inspiraciju je uzela i delo „Heroji” Franka Berardija, u kojem okuplja većinu likova iz predstave: Erika Harisa, Dilana Klebolda, Čoa Senga Huija, Peku Auvinena, redom ubice iz škola, koji su svoje krvave pohode završili samoubistvom, kao i Andersa Brejvika.

Šta nas je danas dovelo do ove scenske priče, slike, razmišlja za „Politiku” prezauzeti Šeparović, koga smo proteklih dana zatekli u radu na pozorišno-filmskom projektu „Nedovršeno”, koji se bavi razgradnjom sistema javnog zdravstva na primeru nedovršene Univerzitetske bolnice u Zagrebu. Duga istorija i okolnosti njene izgradnje predmet su istraživanja u sklopu višegodišnjeg projekta umetničkog kolektiva Montažstroj.

– Ovde gledamo kako se vraća sve ono čime se bavio Fon Horvat u svom romanu, kako se stvara fašistički čovek u 21. veku. Mislim da svakako deo toga možemo pripisati neuspesima levih politika prošloga veka koji su, evo, sad i s tom neoliberalnom paradigmom koja je svuda prevladala, dale svoj rezultat. U principu na mnoga pitanja danas nemamo odgovora, a ključno je upravo ono koje artikuliše Bifo: Što da se radi kada se ništa ne može uraditi? – kaže Šeparović, koji smatra da ima malo progresivnog pozorišta, tj. da ima mnogo pozorišta koja se bave samim sobom ili nekom benignom zabavom za elitu. Podučavati privilegovanu, visokoobrazovanu građansku elitu koja posećuje pozorište, zasigurno nema smisla, smatra on.

Borut Šeparović je, reklo bi se, miljenik bitefovske publike. Njegova umetnička biografija kao osnivača, umetničkog rukovodioca, reditelja i koreografa, istovetna je biografiji Montažstroja, na čijem je čelu od samog osnivanja 1989. godine. Njegova predstava „Fragile”, nastala kao koprodukcija Montažstroja i Interkulta iz Stokholma, osvojila je na 33. Bitefu 1999. specijalnu nagradu, a na 47. Bitefu 2013. predstava Montažstroja „A gde je revolucija, stoko?” u Šeparevićevoj režiji, takođe je osvojila specijalnu nagradu.

– Obično su naše predstave nailazile na dobar prijem kod beogradske publike, tako da se jako radujem novom druženju na Bitefu, koji mi se čini kao prirodno okruženje za vrstu teatra koju negujemo. U Beogradu sam često boravio, tu imam mnogo prijatelja, jednostavno, to je grad u koji uvek rado dolazim i koji veoma volim. Radujem se novom scenskom prostoru, budući da ćemo nakon Bitef teatra (1999), Narodnog pozorišta (2013) i Doma omladine (2014) igrati prvi put u Ateljeu 212 – kaže Šeparović.


Komentari2
9431f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dragan
Zloupotreba tehnologije u cilju manipulacije ljudima? Kakva je ovo novina? Oni na vlasti su uvek zloupotrebljavali medije (tehnologiju) u cilju manipulacije ljudima. Setimo se samo najgnusnije Brozove propagande preko njegove televizije. Nisu oni zabrinuti oko Interneta zbog manipulacije ljudima, njih samo boli kada je ta tehnologija van njihove kontrole. Zato stalno kukakju po Internetu. Mladi mogu da se obaveste o raznim dogadjajima bez propagande vlasti, pa ih zato nije lako manipulisati.
Sasa Trajkovic
Divno umetnost u eri komercijalizacije je izgubila svoju sustinu a to je ne samo estetina vec i etika moral, umetnost se u eri komercijalizacije pretvorila u puku zabavu umesto da bude drustveno aktivna i provokativna. Tema uticaja ili zloupotrebe technologije u cilju nanipulacije ljudima je svakako aktuelna i provokativna. Umetnost je ogledalo sveta a ne ulepsana slija nas samih.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja