utorak, 15.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:55
53. BITEF

Moja generacija je „haos generacija”

Bili smo tinejdžeri u vreme epidemije side, bili smo studenti sa diplomama, ali nije bilo posla, bili smo mladi kada je pao Berlinski zid, a zatim su došli ultraliberalizam i biznis, kaže Fija Menar
Autor: Borka Golubović-Trebješaninnedelja, 22.09.2019. u 21:11
(Фото БИТЕФ)

Već dva puta sam boravila u Beogradu. Sećam se da su rat na Balkanu i veze između srpskog i francuskog naroda dotakli mnoge, različite trenutke mog života. U mojoj porodici, radničkoj porodici, imamo prijatelje iz vremena Jugoslavije, tako da ova zemlje za mene postoji već dugo, kaže za „Politiku” francuska umetnica Fija Menar čiji će performans-instalacija „Nemoralne priče – 1. deo: Kuća Majka”, u produkciji kompanije „Non nova” iz Nanta videti večeras od 20 sati publika 53. Bitefa u prostoru „Luke Beograd”, gde je u hangarima izgrađen svojevrsni Bitef grad. Francuska predstava biće izvedena u zvaničnoj festivalskoj selekciji, kao osma premijera.

– Mislim da je nedavna poseta francuskog predsednika Makrona bila važna za obe zemlje. Pročitala sam da su razgovori iz oblasti kulture bili konstruktivni i da su, u ovim vremenima tenzije, podsetili na to koliko je veliki značaj imaginarnog za mir – kaže Fija Menar uz napomenu da je u proteklom periodu radila na nekoliko cirkuskih predstava i pozorišnih festivala u Zagrebu, a nekada davno igrala je i u Kosovskoj Mitrovici i Prištini.

– Nisam sigurna šta se krije iza mog performansa: „Kuća majka”. Prvi deo trilogije pod nazivom „Nemoralne priče”, nastao je kao odgovor na zahteve Manifestacije vizuelne umetnosti „Dokumenta 14” u Kaselu u Nemačkoj. Putovala sam u Atinu i Kasel 2017. godine i odlučila da napravim priče. Prva, „Kuća majka”, bila je reakcija. Objasniću i kako: tokom jednog perioda boravila sam u Atini i videla sam snažan uticaj evropskih ekonomskih zakona na Grke. Bila sam ljuta na te zakone kada sam videla siromaštvo u ovom društvu i ujedno dirnuta kako Atinjani pomažu izbeglicama! Ovo je bio trenutak kada sam odlučila da zamislim boginju Atinu kako gradi sigurnu kuću, jedan novi Partenon koji je od kartona i nije otporan na klimatske promene!

Fija Menar za sebe tvrdi da je umetnica koja je sasvim slučajno ušla u umetnost. Počela je sa cirkusom, odnosno žongliranjem, a u svojoj 24. godini išla je na svoju prvu svetsku turneju. Radila je predstave u Aziji, Africi, Južnoj Americi.

– Često kažem da je moja generacija „haos generacija”! Bili smo tinejdžeri u vreme epidemije side, za mene je to bilo kao da sam izgubila mogućnost za ljubav. Bili smo studenti sa diplomama ali nije bilo posla, bili smo mladi kada je pao Berlinski zid, a zatim su došli ultraliberalizam i biznis! Nalazili smo se iza černobiljskog oblaka... tako da možete da razumete odakle dolaze sva moja propitivanja – priča naša sagovornica i objašnjava kroz kakvo pozorišno putovanje ćete provesti publiku 53. Bitefa:

– Stvaram predstavu kako bih ostvarila svoju potrebu da govorim o problemima u životu. Pokušavam da stvorim sintezu u imaginarnom. Filmski reditelj Andrej Tarkovski je rekao da ne mogu svi u društvu biti umetnici već da neki ljudi odluče da posmatraju šta se događa u ovom društvu i da budu svedoci onoga što su videli!

U svom pozorištu, odnosno scenskom izrazu Fija Menar koristi elemente i telo. U predstavi „Kuća majka” koristi karton i papir kao materijale i svoje telo da bih sagradila kuću.

– Empatija je temelj. Svi u publici znaju da je karton tvrd, ali samo kada nije blizu vode! U ovom izvođenju publika reaguje tiho, ali osećam da, u toku izgradnje, ljudi žele da izađu na scenu i da mi pomognu. Činjenica je da „peti pozorišni zid” postoji i niko ne želi da ga sruši. Ipak, meni je veoma interesantno da osetim publiku u ovom delu, to je empatija. Žele da mi pomognu kako bih što pre završila. Nestrpljivi smo, hoćemo da vidimo rezultat, ali kada kiša počne da pada, znamo da kartonska kuća neće izdržati, i publika želi da vidi katastrofu – priča francuska umetnica.

Šta se nalazi u tom ogromnom kartonu koji će tokom predstave „Nemoralne priče – 1. deo: Kuća Majka” graditi u „Luci Beograd”, Fija Menar objašnjava:

– Za mene, ova konstrukcija je simboličan deo istorije: Partenon.

Takođe i žena na sceni: inspirisana je boginjom Atinom ali, u predstavi, ona liči na ratnika pankera! Znate, setila sam se 80-ih godina prošlog veka Margaret Tačer i njene rečenice „nema alternative”, a pankerski pokret je govorio „nema budućnosti”. Tako da, nije unutrašnjost kuće ta koja krije neku tajnu, već njena spoljašnjost! Ovaj Partenon predstavlja rezultat liberalizma: katastrofu! Klimatske promene! Siromaštvo! Rat! Tokom sat vremena možete da osetite reči „teško” i „dugotrajno” vezano za izgradnju kuće i „kratko vreme” za njeno uništenje kada počne kiša da pada. Ovo koristim kako bih govorila o našoj pasivnosti, radije biramo da čekamo i da posmatramo katastrofu nego da menjamo naše uslove života.


Komentari1
85c54
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milos miokovic
...... u pravu ste Vi gospodjo ali sta ce te kada ovi prilagodljivi i skloni adaptiranju zive dobro ili jedan deo misli' da zivi dobro,onda ko da menja nesto.......

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja