četvrtak, 14.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:55
ISHRANA

Dijetalna jesen

Treba težiti pravilnim i uravnoteženim obrocima uz dodatak fizičke aktivnosti u bilo kojem obliku
četvrtak, 26.09.2019. u 20:00
(Фото Пиксабеј)

Dugi topli letnji dani ustupili su mesto jesenjim, u kojima mnogima od nas nije ni do čega, pa ni do dijete. Možda je vreme da vaše samopouzdanje kao prva linija entuzijazma ponovo dobije krila. Jesen je isto kao i proleće sjajno vreme da započnemo novi dijetalni plan kako bismo predupredili sezonu slava i proslava koje slede. Treba da zapamtimo da je ono čemu treba težiti – pravilna i uravnotežena ishrana uz dodatak fizičke aktivnosti u bilo kojem obliku.

Namirnice na kojima treba insistirati u ovom periodu one su koje možemo u svežem stanju da kupimo u obližnjoj radnji ili supermarketu.

Voće: jabuke, mandarine, limun, kivi, banane, grožđe, a uskoro i dunje i nar – daće vašem organizmu dovoljno vitamina i minerala da sprečite prehlade i grip, ali i da vas osveže;

Povrće: paprika, plavi patlidžan, rukola, čeri paradajz, spanać, šargarepa, bundeva, crveni luk, beli luk, peršun – činiće vaš jelovnik raznovrsnim i zdravim;

Meso: piletina, ćuretina, teletina, junetina, konjsko meso – daće vam kvalitetne belančevine neophodne za očuvanje zdravlja i vitalnosti organizma;

Riba: sva sveža riba – pastrmka, losos – odličan su izbor kvalitetnih proteina za sve koji žele da smanje masnoće u krvi;

Orašasti plodovi: najbolje je doba za orah, ali i za bademe i lešnike. Seme suncokreta i bundeve, uz susam slobodno koristite ili kao zdravu alternativu čipsu ili u pitama i hlebu. Sve navedeno jedite u sirovom obliku, a ne kao sastavni deo kolača i torti;

Žitarice: integralne bolje nego prerađene, u obliku muslija, kaša ili hleba. Ispecite svoj hleb bez aditiva ili možda beskvasni. Napravite sopstveni preliv za musli od jogurta/mleka i raznog voća i/ili povrća (bundeva, celer…).

Napici: uz uvek prisutnu vodu, pijte čaj, domaći voćni šejk, smuti, kvas, jogurt, domaći voćni jogurt, kefir i 100 odsto voćne sokove. Voda treba da dominira. Sve što ima konzervanse ili bilo koje aditive, zaobilazite.

Bitno je da hranu pripremate na zdraviji način (dinstano i kuvano bolje nego prženo) i u količini koja neće opteretiti vaš želudac (bolje je imati veći broj obroka koji su manji nego obrnuto).

Hladno vreme je idealno da pronađete novi recept za supu ili čorbu – one su uglavnom niskokalorične, a aromatične. Izuzetak su krem čorbe, koje nisu za preporuku. Ne bežite od začina i koristite ih u razumnoj meri, a pokušajte da izbacite iz upotrebe famozni E-621 (mononatrijum glutaminat).

Svaki dan jedite u isto vreme, imajte tri obroka i dve užine i potrudite se da to bude u intervalima od 3½ do 4 sata.

Ako vas je glad zatekla na poslu ili u školi, mala količina neslanih sirovih orašastih plodova i jedna voćka (mandarina), koje ste spakovali osvežiće vas, osnažiti i odagnati osećaj gladi. Ako ste ljubitelj čokolade, ponesite jednu malu crnu čokoladu (35-40 g) sa velikim sadržajem kakaoa. Hrana koju mnogo volite ne nosi se u velikim količinama, jer se tada uvek pretera.

Kada hodate u komotnoj sportskoj obući sagorećete više kalorija i ubrzati metabolizam, jer ćete napraviti više koraka nego u onoj formalnoj. Fizička aktivnost jedna je od osnova vitalnosti i zdravog života.

Imate dovoljno informacija da kreirate sopstveni plan ishrane i fizičke aktivnosti, isto kao što ste nekada u školi imali raspored časova.

Takođe, nema potrebe da se pre jesenjeg plana ishrane testirate na intoleranciju na namirnice, jer je to teoretska oblast koja nema naučnu potvrdu. Zdravoj osobi nikako ne treba sužavati izbor namirnica (na primer ishrana bez voća), samo zato što to piše na papiru. Sve što je jestivo iz prirode (mikrobiološki i zdravstveno bezbedno) svaka zdrava osoba može da pojede bez ikakve brige po zdravlje.

Kada kupujete namirnice, izaberite one najbolje, jer je mala razlika u ceni one osrednjeg kvaliteta od one vrhunskog. Ne kupujte gotova rešenja poput voćnog jogurta, uvek ga pravite sami od svežih namirnica u kojima nema šećera. Biljna vlakna su dar prirode koji često zanemarujemo, a to nikako ne bi smeli da radimo.

Nikada ne preskačite doručak, jer on pokreće vaš „motor” koji će činiti da vam i dan krene kako treba. Neka salame, naresci, topljeni sirevi, margarin, kečap i majonez odu u istoriju. Dan počnite zdravim namirnicama, pa ćete se ceo dan osećati bolje. Neka svaki dan doručak (baš kao i svi drugi obroci) bude raznovrstan i nutritivno vredan.

Pratite svoj napredak i obratite pažnju na to šta vam prija, a šta ne, pa tako i regulišite ishranu. Ne idite na spavanje odmah nakon večere. Trudite se da sve dođe u svoje vreme. Rutina je u redu, ali sa razumevanjem. Prema tome – poboljšavate ono što „škripi”.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com


Komentari1
c33ac
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Berislavci
Hipokrat je rekao:"Hrana je lek, lek je hrana". Ako se koristi raznovrsna hrana u umerenim kolicinama, onda su prirodno zadovoljene covekove potrebe. Da bi se pravilno apsorbovala hrana potrebna je umerena fizicka aktivnost. Ako izostane ovaj balans, organizam slabi, pa je nuzno brzo reagovati i na prirodan nacin ocuvati zdravlje. Bolesti nastaju ako se u duzem periodu nepravilno hranimo i lenjstvujemo. Tada se,uz strogi rezim ishrane i fizicke aktivnosti, moraju u duzem periodu uzimati lekovi.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja