sreda, 11.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:57
INTERVJU: MILAN GUTOVIĆ, glumac

Ljubav i porodica se planski isključuju iz našeg života

Bojim se da sve ovo što se zbiva oko nas neminovno vodi ratnom sukobu koji će da preseče taj Gordijev čvor. Da ga razreši, sigurno neće
Autor: Borka Golubović-Trebješaninutorak, 01.10.2019. u 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Baron Joakim novi je pozorišni junak glumca Milana Laneta Gutovića kojeg će tumačiti u predstavi „Sumrak bogova” na sceni Beogradskog dramskog pozorišta. Pozorišnu adaptaciju rađenu po motivima filma Lukina Viskontija o usponu i propasti Esenbekovih, bogate porodice industrijalaca, napisao je hrvatski pisac Ivor Martinić. Režiju, adaptaciju, scenografiju i izbor muzike potpisuje Jagoš Marković. Kostimograf je Bojana Nikitović. Premijera je večeras od 20.30 sati na Novoj sceni BDP-a, kojom ujedno ova teatarska kuća počinje svoju novu sezonu.

Nacizam u Nemačkoj postepeno cveta, stara aristokratija bespovratno propada, a vodeća mesta u državi, polako ali sigurno, preuzima Hitlerova Nacionalsocijalistička partija. Komad „Sumrak bogova” prati raslojavanja i sukobe unutar nacističkog društva, ali pre svega kroz sliku moralne erozije jedne elitne porodice i njihovog ponašanja u novim istorijskim okolnostima.

Martinićev „Sumrak bogova” pored kritike beskrupuloznih pojedinaca, analizira i društvo koje kapitulira pred totalitarnom vizijom sveta. Kakva je u tom kontekstu sudbina vašeg junaka Barona Joakima?

Tumačim industrijalca koji pripada vremenu zgaženom besprizornim stupanjem na scenu izvesne političke grupe kojoj je to bio i jedini cilj. Baron Joakim kao nepotreban otpada i biva ne samo ubijen, već i cela ta bivša, stara Nemačka bude ponižena, za račun jednog sumnjivog napretka. Kasnije istorija to i potvrdi. Pretpostavljam da to nije onaj deo koji koincidira sa našom stvarnošću.

Koliko je delikatno „Sumrak bogova” preslikati u aktuelni trenutak? Koliko ovaj komad odražava momenat u kojem živimo?

Mislim da je u centru naše predstave upravo ovaj trenutak življenja, budući da neobično koincidira sa dramom. U mnogim elementima se poklapa, i mislim da je pun repertoarski pogodak BDP-a. E sada, kakva će biti predstava, to ne mogu da procenim, ali pretpostavljam da smo na dobrom putu.

Poznati ste kao vrlo probirljiv glumac. Šta je presudilo da ove jeseni radite „Sumrak bogova”?

Presudio je poziv Juga Radivojevića i reditelja Jagoša Markovića. Volim da radim sa Markovićem, poznajem i te kako njegovu estetiku, imali smo lepo iskustvo i saradnju još pre mnogo godina u Ateljeu 212. Nadam se da ćemo i u narednom periodu nastaviti tim putem.

Predstava „ Sumrak bogova” dotiče najtananije emocije, progovara o ljubavi bez koje život nema smisla, porodici, moći, uticaju... Dokle se stiglo na tom planu?

Ljubav, odnosno porodica se planski isključuju iz našeg života. To je nekakav projekat za koji ne znam ko ga je inicirao, zapravo pravio ali znam ko ga realizuje. I znam da mi to vrlo pažljivo i tačno realizujemo. A ljubav? Ljubav je postala multidisciplinarna. To dokazuju ove naše parade ponosa i slično. Ona postaje jedno opšte mesto tako da za pojedinačnu ljubav gotovo da nema prostora. Postali smo društvo opšte ljubavi.

Dugo trajete u svetu pozorišta i umetnosti. Koliko je danas teško izboriti se za svoje mesto, ostati svoj, dosledan svojim moralnim principima, živeti i trajati u ovom vremenu?

Ne trajem ja, trajete vi. Vi sa vašim ukusom trajete i mene održavate. Inače, da ste promenili ukus ja bih već davno bio zaboravljen. Zato ne treba vi da budete zahvalni meni, nego ja vama.

Kako gledate na aktuelno stanje u srpskoj kulturi?

Srpska kultura je na nivou koji je recipročan učešću kulture u budžetu Srbije. Znači sa nula, nula, ne znam sa koliko nula iza ovog prvog zareza novca se odvaja za kulturu. I tu se dogodi neki ispad, kulturni eksces u kojem ipak nešto uspe da se uradi sa tako minornim izdvajanjima. Ali u principu sve ostaje isto kao što je bilo još od vremena kada sam bio klinac. Ništa se, ali baš ništa nije promenilo. Govorilo se o ministru kulture i položaju, statusu ministra kulture. Mislim da je to velika počast, ali i veliko poniženje. Počast je naravno biti ministar, ali biti na čelu resora koji je ovako malo zastupljen u budžetu je ponižavajuće. I naravno, samim tim ministar kulture ne može da uradi ništa. On može jedino da nemo prati kuda se sve ovo survava.

Živimo u vremenu jurnjave za materijalnim, profita i potrošačkih kredita. Kako opstati u svemu tome?

Model nisam izmislio ja, kapitalizam ga je već formirao i on neminovno vodi u krize. Iz jedne krize u drugu, pa tako redom. I svaka kriza koja dolazi, možda ste primetili, možda niste, sve je veća i veća. Pitanje je kako oduzeti novac prvobitnom akumulacijom kapitala, odnosno pretočiti novac od ovih pet-šest porodica koje drže ceo kapital ove planete. To je već i pitanje za futurologe i ljude koji se bave socijalnom fantastikom. Mislim da oni neće dati svoj novac, što ne bih ni ja učinio kada bih ga imao, to se može uraditi samo ratom i to velikim svetskim ratom. I bojim se da sve ovo što se zbiva oko nas neminovno vodi ratnom sukobu koji će da preseče taj Gordijev čvor. Da ga razreši, sigurno neće.


Komentari17
f53cd
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

n ercegovac
Beograd opet hvata ritam s velikim evropskim prestonicama. Francuska komedija u Parizu, davala je u prošloj sezoni „Prokletnike” koju je prema Viskontijevom filmu „La caduta degli dei” režirao, ovde izuzetno cenjeni Ivo Van Hove. U istom teatru, publici se još više svidela adaptacija Bergmanovog ”Fani i Aleksander”. Praćenje svetskih tendencija nije uvek gubitak vlastite „duše”, već neka vrsta dijaloga, kao što i sam Viskonti u svom filmu razgovara sa Šekspirom i Vagnerom.
Дејан.Р.Тошић
Чињеница јесте да "култура"у буџетској ставци Србије представља "статистичку грешку" у односу на време комунистичке пропаганде у којој је "култура" била стуб либералног комунизма СФРЈ у којој су глумци били "наивни" извођачи радова,срећни људи који играју у серијама и филмовима које ни сами нису могли никад више да погледају,занајући да не вреде ништа,тешећи се хонорарима и ситним животним бенефицијама за које је Велики Павле Вуисић казао "срамота је да узимам више толике паре за ништа".
Dr Slobodan Devic
Bese li to onomad Erdogan (kada bejase premijer) izjavio da je preduslov jake drzave jaka porodica?? Prema tome, sve one sile kojima smetaju jake drzave rade na tome da uniste porodicu kao instituciju. Moram da priznam da su kroz istoriju muskarci cesto koristili okrilje porodice zarad zloupotrebe svoje fizicke superiornosti nad zenama. To su, nazalost, protivnici porodice svojski iskoristili. Iz tog ugla, "cak i ja" bih se slozio sa optuzbom da su za unistenje porodice krivi muskarci ...
dejan
Neoliberalni kapitalizam je najgori oblik kaspitalizma i on se uglavnom prosirio na postkomunisticke drzaveU svim tim drzavama su bivsi komunisti narocito sa visim funkcijama postali naprasno nosioci kapitalizma.Tako da je sada stvorena nova elita politicara- biznismena koji su svuda u tim novonastalom sistemu prigrabili sta su mogli a ujedno su se povezali sa stranom slicnom elitom.Sada osim bankara,velikih korporacija imamo i te nove bogatase.Nista ih ne moze un)stiti.
011
Cekajte malo. Prvo proucite neoliberalizam. On je veoma los za sva drustva i sve zemlje. I naravno proizveo je ratove, velike ekonomske krize od kojih je poslednja 2008e. Svetu je trebalo skoro sedam godina da se malo oporavi..Evropa je sada opet usla u recesiju, sta mislite da li su neresena pitanja iz neoliberalnog perioda uticala? A ove domace molim NE precenjujte. Kazete "Nista ih ne moze unistiti"? Cenite?
Preporučujem 2
Aleksandra
Primetila sam da oni koji su zabrinuti za 'izumiranje porodice i braka' su uglavnom muskarci, koji su bile glave tih institutcija. Da li se boje gubitka moci, jer zene vise ne zele da tolerisu da budu vezane za muskarce, koji su 'bog i batina'?
Aca
Istina je da žene, mnoge žene vole da rade. Neke mnogo više vole da rade nego da čuvaju, vaspitavaju svoju decu, nego rade po 10 i više sati dnevno. Žene su dobile pravi da biraju, da poslovno napreduju, ili da čuvaju svoju decu. Većina bira ovo prvo. Žene ne misle da je biti majka nešto uzvišeno i daleko bolje od rintanja. Novac? Muškarac, muž uvek više radi, i uvek više zaradi kad ima smirenje, a ima ga kad zna da njegovo dete čuva najdivnija osoba na svetu, a to je detetova majka.
Preporučujem 11
Alisa
Ja mislim da govori o poslodavcima i liberalnom kapitalizmu. Ako i majka i otac rade od jutra do sutra i subotom ili nedeljem, ali nikad u isto vreme, decu odgaja g. Youtube, to je rasulo porodice. Porodica da bi opstala i razvila ljubav treba da se okupi uvece u kuci, da radi nesto zajedno nedeljom, ode na izlet, bavi se sportom.....
Preporučujem 14
Prikaži još odgovora

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja