petak, 03.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:40

Pola miliona nemačkih vozača tuži „Folksvagen”

Sud u Brunsviku proceniće da li je i koliko proizvođač iz Volfsburga „počinio štetu” prodajom miliona vozila s lažiranim pokazateljima zagađivanja i potrošnje goriva
Autor: Tanja Vujićutorak, 01.10.2019. u 19:30
Ангела Меркел у „Фолксвагеновом” електричном аутомобилу (Фото ЕПА-ЕФЕ/Sasha Steinbach)

Nemački auto-džin „Folksvagen” iz Volfsburga od juče je na optuženičkoj klupi pred sudom u Brunsviku, četiri godine od izbijanja „Dizelgejta”, velikog skandala automobilske industrije najpre razotkrivenog s one strane Atlantskog okeana.

Više od 400.000 vlasnika „Folksvagenovih” vozila u Nemačkoj – predvođenih zastupnicima Udruženja potrošača – podnelo je zajedničku tužbu protiv firme koja je godinama na domaće tržište isporučivala automobile i kamionete s friziranim ekomernim instrumentima i lažiranim pokazateljima potrošnje goriva. Istovremeno, još oko 100.000 nemačkih kupaca „Folksvagenovih” vozila spremilo je pojedinačne tužbe (s javno nepreciziranim odštetnim zahtevom) protiv kompanije osnovane u vreme nacističkog Rajha koja danas slovi za najvećeg nemačkog poslodavca (286.000 zaposlenih, uz još oko 70.000 radnika u pogonima u drugim zemljama). Sudski proces u Brunsviku mogao bi potrajati godinama, procenio je juče londonski „Fajnenšel tajms”.

Bruka je u septembru 2015. godine prvo pukla kada je američka Agencija za zaštitu životne sredine (EPA), nakon zajedničke istrage s Kalifornijskim vazduhoplovnim odborom, obnarodovala nalaz da „Folksvagenova” vozila prilikom laboratorijskih eko-testiranja prikazuju i do 40 puta manju emisiju štetnih gasova nego prilikom drumske vožnje.

Nakon inicijalnog poricanja ovih nalaza, „Folksvagen” je priznao da je od 2009. godine u vozila namenjena američkom tržištu ugrađivao specijalnu softver varalicu sa zadatkom da lažira laboratorijska eko-testiranja. Samo u 2014. godini „Folksvagen” je u SAD prodao oko 336.000 vozila s takvim „nameštenim algoritmom”.

„’Folksvagen’ je ugrozio zdravlje javnosti, od njih smo očekivali bolje”, ocenila je u to vreme Sintija Džajls, zamenik upravnika EPA. Sa tog stanovišta, zvanični Vašington je početkom 2016. godine najavio da će „SAD iskoristiti sva pravna sredstva protiv ’Folksvagena’ da nadoknadi štetu zbog kršenja američkih zakona o čistom vazduhu”. Ova firma, koja je odmah po otkrivanju masovne „eko-prevare” na američkom tržištu u jesen 2015. ostavila s strane skromnih 6,5 milijardi dolara za eventualne buduće odštetne zahteve, suočila se već početkom 2016. sa mogućim zahtevima za kompenzaciju u visini od 90 milijardi dolara, prenela je agencija Blumberg. Nakon leta teških pregovora između „Folksvagena” i američkih vlasti, nadležni sud u SAD naložio je nemačkoj auto-firmi da vlasnicima „eko-friziranih” vozila ukupno isplati 15 milijardi dolara odštete, nateravši firmu iz Volfsburga da svakom ko je od 2009. godine u SAD pazario njeno vozilo isplati od pet do deset hiljada dolara; što zbog nabavke vozila koja, nakon što su razotkrivena kao zagađivači, više ne smeju da izađu na američke drumove, što zato što kao polovna više ne mogu da se prodaju ni budzašto.

U međuvremenu, „Folksvagen” je priznao da je tokom godina „eko-lažu” ugradio u oko 11 miliona dizel-vozila širom sveta, kao i da je samo u Evropi prodao oko 800.000 vozila (među njima i benzinaca i dizelaša) koja troše više goriva nego što tvrdi njihov proizvođač. Drugim rečima, ispuštaju u atmosferu daleko više ugljen-dioksida nego što se to da naslutiti u „Folksvagenovim” reklamama. U nezapamćenom skandalu, Berlin je progutao gorku pilulu kad se saznalo da je „Folksvagen” godinama masovno varao i kod kuće.

„Algoritmska varalica ugrađena je u 2,8 miliona ’Folksvagenovih’ vozila u Nemačkoj”, saopštio je s jeseni 2015. godine Aleksander Dobrint, ondašnji ministar transporta Nemačke.

Koliko novca treba eventualno da očekuju nemački kupci „Folksvagenovih” vozila zbog pazara domaće automobilske „mačke u džaku”, koja, kao i firma, svakodnevno samo gubi vrednost, bilo vožena ili parkirana kao „škart”?

Sud u Brunsviku ocenio je juče da ima mesta sudskom razmatranju masovnog tužbenog zahteva, ali da će njegovi podnosioci imati „pune ruke posla da dokažu da im je ’Folksvagen’ lično načinio štetu”, prenele su agencije.

Pravnom zastupniku 400.000 tužilaca „Folksvagena” – Udruženju za zaštitu potrošača Nemačke i advokatima firme iz Volfsburga – sudija Mihael Nef poručio je juče da razmotre vansudsko poravnanje. Takvo poravnanje je „vrlo teško, ali je moguće”, naglasio je sudija Nef.

Teško je zamisliti takvo poravnanje, odsekli su juče predstavnici „Folksvagena” pred sudom u Brunsviku.

„Folksvagen” je od izbijanja „Dizelgejta” izgubio više od 40 odsto vrednosti, dok je na odštetne zahteve širom sveta već dao oko 30 milijardi evra.


Komentari6
bed98
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

islam hajrudin
Nikad vise VW u moju garazu.Sest sedmica mi auto sedi na ovlascenom VW servisu I ceka da bude vracen u vozno stanje,pod vw garancijom ,a delovi su na tzv."back order". Prvi put cuo za takvo nesto.
Jovan Milic
Afera je otkrivena bas u trenutku kada su nemci odbili da u svojoj zemlji postave americki raketni stit od Irana (citaj Rusije). Slucajna koincidencija u tajmingu?
Dusan
SAD decenijama ne mogu da pariraju proizvođačima automobila u Nemačkoj. Preko Tesle napokon vode u novoj eri automobila i baš u tom trenutku se otkriva da VW vara.
Nemanja
SAD ne mogu zajedno sa Nemcima da pariraju Japancima i Koreancima jer su i jedni i drugi kvalitetom i cenom daleko ispod. Kvalitet im je mnogo losiji od japanskih automobila a cena je visa kada su u pitanju korejska vozila dok je po meni opet kvalitet na strani kosookih. Folksvagen grupacija je sve vise razocarenje i u sve vecim je problemima, dok su Ameri odavno na vestackom disanju sto se tice njihove auto industrije.
Preporučujem 4
лтеле
дошло је тог момента, у садашњости, хоћете ли да се возите сами или нећете, мотори са унутрашњим сагоревањем фосилних горива више немају шта да понуде, алтернативе нема а да је економски исплатива, или да загађујемо и уживамо, или да користимо масовни транспорт, у Србији тога нема. ово су политичке и правне смицалице, циничне, а о правој заштити природе ни говора .
Z Vukotic
Nisu ni japanci sto su nekad bili jer se gomila jeftinijih modela nepravi u Japanu a koreanci su samo slaba kopija Japanaca
Preporučujem 2

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja