utorak, 22.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:58

Garancija na slavine dva meseca – umesto dve godine

Trgovci sanitarijama u OTC Novi Beograd uveli nova pravila kojima obmanjuju potrošače
Autor: J. Antelj – I. Albunovićsreda, 09.10.2019. u 22:55
(Фото Пиксабеј)

Ova slavina je jeftinija, ali za nju imamo garanciju samo 60 dana. Takve uslove nam daje proizvođač iz Turske, ali imate i ove skuplje, za koje je garancija duža – godinu dana, objašnjavala je radnica u jednoj od prodavnica sanitarija u Otvorenom tržnom centru na Novom Beogradu. Na opasku kupca da garancija, odnosno saobraznost, ne može da bude kraća od dve godine, koliko Zakon o zaštiti potrošača predviđa, ona nije odustajala. Uporno je tvrdila da dužinu garancije određuje proizvođač i da trgovac s tim nema nikakve veze. Ovo je samo jedan od primera i situacija s kojima se kupci u Srbiji često susreću.

Iako je u važećim propisima jasno definisano koja prava kupac po zakonu ima dve godine od kupovine, mnogi to ne znaju, pa se žale tek pošto imaju problem s proizvodom i ne uspeju da ga reklamiraju.

Kako kažu u Ministarstvu trgovine, ni posle pet godina, koliko je na snazi važeći zakon, kupci ne prave razliku između saobraznosti i garancije. Saobraznost traje dve godine od kupovine i ona podrazumeva da je proizvod odgovarajućih karakteristika i kvaliteta. Garancija mora biti u pisanom ili elektronskom obliku, sa svim podacima o proizvodu. Garancija se kupcu daje posle druge godine (ukoliko je predviđena).

Srbija će do kraja godine, kako je najavljeno, dobiti nov Zakon o zaštiti potrošača, a jedna od glavnih promena je to da se uvodi vansudsko rešavanje potrošačkih prigovora. Potrošačima će tako na raspolaganju biti licencirani pravnici koji su edukovani da vode ovakve sporove. Inače, upravo ova promena u zakonu trebalo bi da donese i promene u praksi, poput situacija u kojima trgovac jednostavno ne prihvata reklamaciju ili je odbija uz neopravdana obrazloženja.

– U slučaju nesaobraznosti proizvoda kupci se obraćaju trgovcu, ako ne uspeju ili nisu zadovoljni odgovorom na reklamaciju, mogu to isto da pokušaju preko organizacije za zaštitu potrošača. Ako ni to ne uspe, zakon će im pružiti sledeći nivo zaštite, a to je da pokušaju da se dogovore s trgovcem. Ukoliko i to ne pomogne, nezadovoljni kupac (s opravdanom reklamacijom) može da tuži trgovca i uđe u sudski spor – kaže Višnja Rakić, pomoćnik ministra za zaštitu potrošača i dodaje da će se brisati gornja granica vrednosti spora koji se može reštiti vansudski.

Na pitanje koliko ovakvih primedbi potrošača dobijaju i kome kupci koji ne ostvare svoja prava mogu da se žale, naša sagovornica kaže da je ovo dovođenje potrošača u zabludu, jer u zakonu ne postoji rok od 60 dana za podnošenje reklamacije.

– Kupac u ovom slučaju može da se obrati potrošačkoj organizaciji, a ukoliko ni na taj način ne reši problem, podnosi prijavu tržišnoj inspekciji. Po ovoj prijavi sledi inspekcijski nadzor koji se obavlja bez najave – objašnjava Rakićeva. Inspekcija reaguje po prijavi i utvrđuje da li je bilo nepravilnosti koje prijavljuje potrošač, ali takođe ima pravo da kontrolu proširi ukoliko utvrdi da postoje i neke dodatne nepravilnosti, kaže pomoćnik ministra za „Potrošač”.

Prema njenim rečima, svaki proizvod koji se kupi mora biti saobrazan dve godine. Kod sanitarija čak mora da postoji i uputstvo kako se montira. Kupac mora da dobije deklarisan proizvod. Rakićeva naglašava da kupci obavezno insistiraju na fiskalnom računu, bez obzira na to da li je proizvod kupljen na buvljaku ili u radnji, jer samo uz račun mogu da ulože reklamaciju.


Komentari13
2dcf9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

John
"да купци обавезно инсистирају на фискалном рачуну" I obavezno - iskopirajte račun. Hoće onaj fiskalni isečak da izbledi posle nekog vremena
milan
Nije ni vazno kolika je garancija na slavinu. Ako vam se ne sviđa ,kupite novu. Problem je kad u Srbiji kupite auto sa garancijom od pet godina a posle godinu dana zapadate u neresive tehnicke probleme i kvarove koje vesti trgovci na sve nacine izbegavaju da poprave ili ne daj boze zamene auto. Srbi nikad nece postati građani Evrope. Zato nam Evropa postavlja osnovne obaveze za pristupanje EU. VLADAVINA PRAVA..
Gorrn
Aha, tu vladavinu prava smo videli 2014. godine kada je u Hrvatskoj donesen zakon o istopolnom partnerstvu iako je na referendumu 65-70% građana Hrvatske reklo NE istopolnom partnerstvu i reklo DA izmeni ustava tako da se brak definiše kao isključiva zajednica muškarca i žene. Cela EUropa je samo jedna šarena laža u kojoj se navodno poštuju neka prava, a u suštini se sprovode zakoni koji odgovaraju centru moći koji se nalazi u Vašingtonu.
Preporučujem 13
Срба
Ће се усрећимо и са тим “лиценцираним продавцима”- као и са лиценцираним уоравницима зграда, нотарима, извршитељима, катастром који ради кад му се прохте..... Далеко смо ми још од ЕУ.
Боривоје Банковић
Народ не прави разлику између "саобразности" и "гаранције"? Ц-ц-ц-ц... какав данак незнању. "Саобразност", ако је вероватни речнику Матице српске значи "особина онога што је саобразно чему, прилагођеност" док је гаранција или гарантија "јемство, осигурање". А у Србији је и једно и друго млаћење празне сламе које штити трговце а не народ. Зашто плаћамо тржишну инспекцију ако треба да нас штите невладине организације у којима се нико не јавља на телефон?
Alen
Pa gde je služba za zaštitu potrošača i inspekcija? Zatajili negde..

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja