sreda, 20.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:47

Taksisti na leru

Šoferski aktivizam, koji se pretvorio u teror nad Beograđanima, može poslužiti kao politički nou-hau i za ostale nezadovoljnike, koji demonstriraju pešačeći, stojeći ili ležeći
Autor: Aleksandar Apostolovskiponedeljak, 14.10.2019. u 19:00

Dirljiva scena na početku Takovske ulice. Policija propušta taksiste koji kreću da blokiraju centar grada, a zabranjuje prolaz ostalim vozilima, terajući izluđene vozače u predinfarktno stanje. Državni aparat sile omogućava taksistima da zatvaraju centralne gradske ulice, što navodi na nekoliko teorija zavere. Jedna je da se time skreće pažnja s usporenog okretanja kocki na Trgu republike. Goranu Vesiću kao da se dopada da slaže kocke, kao da su magične, pa nikako da sastavi uličicu. Kao da pravi auto-put od kaldrme.

Teorija ne zvuči tako blesavo. Niko više ne pominje rekonstrukciju rekonstruisanog Trga. Možda su zato zvaničnici tako blagonakloni prema taksistima. Ako im lično donesu osveženje, dok sluđeni Beograđani pešače kilometrima, ne bih se iznenadio kada bi se takva radnja tokom gotovo dvonedeljne blokade grada proglasila kao doprinos danima borbe protiv kardiovaskularnih bolesti. Hodanje je zdravo, zar ne? Ako neko u iznuđenom polumaratonu kolabira, do njega ne mogu stići kola hitne pomoći. Osim ako u međuvremenu ne stignu leteća ambulantna kola, što bi takođe bio kreativni doprinos u futurističkim spotovima najjače stranke.

U Vladi su, zvanično, polarizovani o pitanju taksista. Zoranu Mihajlović ljudi iz „Kar goa” smatraju za taksi kumu, dok je digitalizovana premijerka Ana Brnabić, po opisu poslova zadužena da reši ovu gungulu, posebno bolećiva prema taksi aplikacijama. Ali i opozicija s neskrivenim simpatijama pozdravlja šoferske demonstracije, iako su učinili ono što nisu oni: Beograd je u kolapsu. Kada su opozicionari najavljivali blokadu ključnih saobraćajnica, policija ih je upozorila da to neće dozvoliti. Kada to učine taksisti, plavi ih maze po glavi, nazivajući ovaj teror građana – javnim okupljanjima u pokretu! Kome će se takva politika dvostrukih standarda na kraju obiti o teme?

Dragan Stojanović

Nisu, međutim, taksisti ludi da osnuju stranku, kad takvi, vanstranački, uspešno provozaju svaku vlast ili, po potrebi, paktiraju s njima. Treba ih zbog toga pažljivije slušati. Čak i kada po pravilu nemaju sitno. I oni koji ne progovaraju ni reč, zaglavljeni u sopstvenom autizmu, kao posledici saobraćajnog pakla, lako se pretvaraju u galamdžije, čim im se ugrozi stabilni ritam otkucaja njihovog taksimetra. Više brinu o toj spravici nego o sopstvenom srcu. Druga vrsta su vozači koji celodnevni boravak u automobilima terapeutski leče neprekidnim brbljanjem. Znaju da reše krizu na Bliskom istoku, a da se oni pitaju odavno bi pronašli rešenje za Kosovo. Trećoj grupi pripadaju oni koji svoju mizantropiju prenose na ostale vozače, smatrajući ih smrtnim neprijateljima.

Kada se pre neku godinu pojavila nova i jeftinija alternativa prevoza Beograđana, „Kar go” ili srpska verzija „Ubera”, koja omogućava naručivanje vožnje preko aplikacije mobilnog, odmah su krenuli u subverzivnu akciju. Izvezli su sredstva za rad na ulice i blokirali saobraćaj u čitavom gradu. Protestne šetnje odavno smatraju uzaludnim. To prepuštaju opoziciji. Uzdaju se u protestne vožnje na leru!

Vlada je, kao i obično, poklekla pred njihovom pretnjom da će čitav grad pretvoriti u pešačku zonu, te je formirana nekakva radna grupa za izradu nacrta izmena i dopuna Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju. U prevodu, to znači da su taksisti pobedili, iako je premijerka pre neki dan rekla da u zakonu ima rupa.

Ovakav šoferski aktivizam može poslužiti kao politički nou-hau i za ostale nezadovoljnike, koji demonstriraju pešačeći, stojeći ili ležeći. To je možda, rekoh, lekovito za srce, ali kako ne demonstriraju ultimatfajteri, obično se takvi vidovi protesta završavaju bezbolno za vladajuće garniture. Umesto da umore vlast, umore sami sebe.

Prosvetari bi, takođe, mogli na dopunsku taksi nastavu. Umesto da štrajkuju, što, uzgred, oduševljava našu dečicu, profesori se nisu setili da na ulicu postave table kao barikade. I da potom legnu na glavne ulice i tim činom privuku policijske sindikate. Ležeći profesori i policajci bi, nesumnjivo, uspešno blokirali saobraćaj.

I zdravstveni radnici nisu ostvarili revolucionarni pakt s taksistima. Hipokratova zakletva ih, istine radi, sprečava da iznesu pacijente u krevetima na ulice i tamo ih operišu.

Gde je bila pamet radničkoj klasi, ili kuki i motici, koja je takođe propustila svoju istorijsku šansu za opstanak? O čemu su mislili proizvođači traktora, kombajna i teške mehanizacije kada su se zatvarali u fabrike i štrajkovali glađu? Neki su odsekli svoj, umesto tuđi prst, ne razumejući da svoje proizvode mogu da koriste kao oklopnu mehanizaciju koja, osim njiva, ore i bulevare. Tako su sami sebe dovezli do otpada istorije.

Najsnalažljiviji od njih nisu želeli da počivaju. Seli su u taksi, ali ne na zadnje sedište. Tajna njihovog ucenjivačkog potencijala je u njihovoj upotrebnoj vrednosti. Ima ih mnogo, borbeni su i razvrstani u nekoliko udruženja, što će reći frakcija, s jasno organizovanom hijerarhijskom strukturom i, po tome, podsećaju na navijače, ali motorizovane!


Komentari17
ad974
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Strahota
I tako taksiti dobise po par hiljada evra drzavnog tj. naseg novca da kupe sebi kola. Stvarno velikodusno od strane Vucica. Mene samo zanima.gde ja da se prijavim za nova kola posto nemam nijedna?
бела балена
Није такси много скупљи од Каргоа, само је цена у њему непредвидљива. Возио ме један таксиста тако за 1.700 динара, а у повратку његов брат којег ми је препоручио јер су му се кола покварила у међувремену, исто растојање, за 2.400!! Зато - КарГо. Једино им замерам што пишу латиницом.
Горан
КарГо је хрватска фирма.
Preporučujem 0
mvp
Resenje ce biti kad sve tri strane sednu za sto i pregovorima dodju do dogovora Problem je izgleda, za sad izgleda, nastao jer drzava NIJE regulisala precizno uslove rada na trzistu prevoza putnika. Jasno i bez "rupa". Da bi se doslo do resenja koje je prihvatljivo za taxi i konkurenciju, drzava treba da propise pravila rada i oporezivanja bez gledanja kroz prste. DO sada je bilo pristrasno iz vidimo nekih razloga; U interesu je svih da se dogovor sto pre postigne a i da taxi prestane sa blokado
Dragana
@011 znači problem će biti rešen ako se registruju na drugi način? Ako se recimo nazovu Taxi Bg a ostave iste cene i aplikaciju, onda kao vama taksistima neće ništa smetati? Ili neće vam smetati Uber kad dođe, a doći će, jer će se Uber registrovati skroz legalno? Pa nemojte nas zasmejavati...! Vama smeta konkurencija, a ne neke tehnikalije i način kako su registrovani.
011
U odgovoru "Dragana" zasmejavam vas? Molim recite kako je registrovan Cargo? Covek koji predstavlja firmu koja obezbedjuje software prica o inovacijama, nemam nista protiv, ali vi niste grupa gradjana. Sta je tu smesno? Pre ce biti tuzno. Ako ste gospodo iz Cargo toliko inovativni onda vam nece biti problem da trazite resenje u pregovorima sa drzavom i taksijem. Nego mislim da ste prilicno arogantni i uobrazeni i vi trazite nacin da izbegnete obaveze koje ima taxi. Koja stopa poreza vazi za Car
Preporučujem 11
Sotir Gardačić
Aleksandre Veliki.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja