četvrtak, 14.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:44

Saobraćaj budućnosti je više od trotineta na struju

Na inicijative da se domaći naučni i istraživački potencijal angažuje na razvijanju električnih i autonomnih vozila država još ne odgovara podrškom visokog napona
Autor: Darko Pejovićnedelja, 13.10.2019. u 20:00
Електрични минибус „врабац” у пешачкој зони Београда (Фото Н. Марјановић)

Od svih električnih prevoznih sredstava, koja poslednjih decenija osvajaju planetu, Srbi su jedino masovno prihvatili – trotinet. Vozila na struju još su daleko od mere prosečnog džepa Teslinog naroda, pa takvih četvorotočkaša ima jedva dvestotinak u našoj zemlji. Ipak, to nije razlog da se „pravimo mrtvi” pred ovim izdankom saobraćaja budućnosti, koji obrće značajan kapital, upošljava veliki broj radnika i mobiliše raznorodan naučni i tehnički potencijal. Upravo tako su rezonovali i osnivači Nacionalne asocijacije autonomnih i električnih vozila (NAAEV), kada su pre tri godine krenuli u misiju popularisanja „elektrifikovanog” saobraćaja i agitovanja kakve sve naučnoistraživačke i ekološke dobrobiti on donosi.

– Automobilska industrija je u fazi istorijskog prestrojavanja. Naša zemlja ima kapacitet znanja da doprinese tom procesu, ali je nužna finansijska i organizaciona pomoć države – kaže Ivan Vulović, predsednik Upravnog odbora NAAEV-a, neprofitne organizacije, koja je, osim desetak partnerskih visokotehnoloških kompanija, uspela da ugovorno integriše i 12 najznačajnijih tehničkih fakulteta i instituta iz Beograda, Novog Sada, Niša i Kragujevca.

Pokazalo se, međutim, da je najteži korak podstaknuti državu da se uhvati u saobraćajno strujno kolo. Pre tačno godinu dana, NAAEV i Udruženje inženjera elektrotehnike formulisali su Program za elektromobilnost u 10 tačaka, a Vladi Srbije predložili da formira radnu grupu za razvoj i upotrebu električnih vozila i prateće infrastrukture, kao i za donošenje zakonske regulative u ovoj oblasti. Inicijativa je načelno prihvaćena, ali je u realizaciji došlo do „pada napona”.

– Izgubili smo godinu koja je mogla da se iskoristi za pravljenje akcionih planova, studija opravdanosti i dela tehničke dokumentacije. Tehnološke revolucije se danas odigravaju brže nego ikada, pa je izgubljena godina znatan zaostatak. U vozu budućnosti još ima mesta, ali ona ne čekaju na nas, moramo da ih zauzmemo pre drugih – naglašava Vulović.

A primer efikasnog sadejstva države i naučne zajednice nam je nadohvat ruke – u Mađarskoj. Tamo se, u organizaciji NAAEV-a, nedavno zaputila ekspedicija od 16 stručnjaka naših tehničkih fakulteta i predstavnika Ministarstava saobraćaja i infrastrukture. Cilj je bio Zalagerseg, inženjerski „diznilend” površine 265 hektara, smešten 220 kilometara jugozapadno od Budimpešte. Reč je o ogromnom poligonu za testiranje inovacija saobraćaja budućnosti i ispitivanja mogućnosti 5G mreže u upravljanju autonomnim, tj. vozilima bez vozača. Projektima rukovodi „Zala klaster”, koji čine mađarski privrednici, industrija i naučnici.

– U ovu futurističku oazu Mađarska država je od 2016. uložila 150 miliona evra, a investiraće i ubuduće. Ne samo da bi održala konkurentnu ponudu usluga najvećim igračima auto-industrije već i da bi unapređivala vlastite istraživačke potencijale – naglašava Vulović, dodajući da je poseta završena potpisivanjem memoranduma o razumevanju između NAAEV-a i „Zala klastera”, što je temelj dalje bilateralne i multinacionalne saradnje.

U NAAEV-u su uvereni da je naša naučnoistraživačka zajednica sposobna i za više od gostovanja u međunarodnim projektima, ali joj je za utakmice na domaćem terenu potreban „nacionalni stadion”. U konkretnom slučaju, bio bi to „5G istraživačko-razvojni i test centar za autonomna vozila i dronove”. Inicijativa za takav poduhvat predata je početkom jula premijerki Ani Brnabić, a potpisnici su, osim NAAEV-a, Akademija inženjerskih nauka i Udruženje inženjera elektrotehnike. Grad Niš je iskazao zainteresovanost da obezbedi odgovarajuću lokaciju a, kako je navedeno u obrazloženju inicijative, projekat bi u narednih 10 godina angažovao više od 10.000 inženjera i doktora nauka. Bio bi to poligon za testiranje inovativnih proizvoda i usluga, s potencijalom za strateško povezivanje sa svetskim tehnološkim gigantima. I, što je posebno naglašeno, „ovim poduhvatom bismo demonstrirali odlučnost države i društva da ostanemo relevantni na naučnoj sceni Evrope i sveta”.

Na odgovor iz kabineta predsednice Vlade se još čeka. A mesta u vozu budućnosti se svakim danom popunjavaju...

Vrabac i elektromobilno proleće

Šta stoji na putu ostvarenja vizije NAAEV-a da na putevima Srbije do kraja 2022. bude barem 2.500 električnih vozila, a u gradovima i duž drumova 250 punjača za njihove baterije? Glavna prepona je cena – takva vozila su 50 odsto skuplja od istih klasičnih modela. Ta prepreka bi se mogla preskočiti primenom modela kakav koristi Hrvatska, gde državne subvencije idu i do 35 odsto cene vozila. Razvijena mreža punjača je takođe bitna komponenta podsticaja za potencijalne kupce, a tu su i druge pogodnosti, poput rezervisanih parking-mesta, vožnja žutom trakom u gradovima, mogućnost ulaska u centralne gradske zone. Elektrovozila javnog prevoza naročito su poželjna u gradovima koji su pogođeni zagađenjem. Pozitivan primer te vrste je „Vrabac servis”, odnosno tri električna minibusa koji saobraćaju u pešačkoj zoni Beograda. Naravno, tri vrapca ne čine elektromobilno proleće...


Komentari13
2c32f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Selo
drugi zakon termodinamike ko izigra taj je genie...Do tad jos jedan blok Termoelektrane praviti ili nuklearku. I vozajte se onda na struju do mile volje uz sve erkondisn da duva ladno.
тетак
овдје имамо два проблема. да би се могла масовно употребљавати мала електрична средства превоза МОРА се за исте обезбедити физичке одвојене стазе у које је онемогућено улазак моторних возила. У противном имаћемо покољ. Други проблем је што нема повластица за куповину електричних возила. Не само материјалних већ и техничких као што су привилеговани паркинзи у центру и слично...нешто се мора урадити ако се жели популаризовати.
dušan
Prilično smo daleko od Tesle i njegove vizije. Automobil sa višefaznim motorom je moguć ! Radi BEZ BATERIJA ! Napaja se bežično (elekrtomagnetskim radio-talasima ) . Međutim još se nije rodio taj koji zna kako da 'zabrani' besplatno korišćenje talasa .
milan
FIAT se u Kragujevcu polako gasi a mi razmisljamo i zamisljamo elektricne automobile.. Pravili smo mi i helikoptere u Aeroinzinjeringu na Novom Beogradu. Otisli su milioni maraka koje su tvorci utopije o srpskom helikopteru odneli. Treba biti obazriv u prezentaciji naucnih dostignuca, Novac je osnova svih naucnih istrazivanja ali i lopova.
Боривоје Банковић
Аероинжињеринг је био изузетно успешна грађевинска пројектантска фирма чији је директор био Милутин Мркоњић. Средином деведесетих га је преузела "компанија" Браћа Карић и одвела у стечај. За бетонски хеликоптер стварно нисам чуо, али ако ви кажете...
Preporučujem 4
Milan
Danadnji tehnicki razvoj u svim oblastima je toliko brz da se u njemu ne mogu snaci ni strucnjaci.U velikim evropskim gradovima masovno se ukidaju trake za automobile i prave biciklisticke.Mercedes i Audi vec proizvode elektricne rolere,sto ukazuje na to ce ova prevozna sredstva osvojiti pobedu.Predvidja se ,da ce se u gradovima koristiti roleri do 8km,te su i projektovani da idu 25 do 30 km sa jdnim punjenjem.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja