subota, 16.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:50

Kartice za vozače i pojasevi odlažu polazak na ekskurziju

Kada policija zatraži karticu da očita podatke, šofer je dužan da je preda da bi se očitalo kada je i koliko radio, gde je bio prethodnih sati, kojom brzinom je vozio
Autor: Dejan Aleksićsubota, 19.10.2019. u 20:00
(Фото Д. Јевремовић)

Niti su srpski vozači autobusa odjednom neprofesionalni i nesposobni, niti su ova vozila odjednom toliko neispravna. Razlog za trenutno hronično odlaganje đačkih ekskurzija, izleta i drugih putovanja đaka jeste to što mnogi vozači još nemaju kvalifikacione kartice bez kojih ne mogu da započnu vožnju, ističu srpski autobuski prevoznici koje je ovakvo ponašanje nadležnih, pre svih policije, prilično izbacilo iz koloseka. Zakon koji uređuje ovu oblast stupio je na snagu odavno i odmah je svim prevoznicima bilo poznato da će i određene novine zaživeti. Ali, kako dodaju, problem sa polaskom đaka na putovanja poslednjih dana nastao je jer nadležni nisu blagovremeno obavestili prevoznike da izvade te kartice.

– Kada je zakon donet, odmah se znalo da će svi profesionalni vozači koji idu na duže relacije morati da izvade te kartice, ali je država to prolongirala i prećutno dozvolila da i dalje voze bez njih. Onda je bez blagovremene najave donet novi pravilnik koji propisuje obavezno posedovanje tih kartica – objašnjava direktor jednog od većih srpskih prevoznika koji je zbog škakljivosti ove teme želeo da ostane anoniman.

Preko potrebne kartice, kako kažu prevoznici, jesu svojevrsni sertifikati. Na njima se očitava kada je i koliko vozač radio, gde je bio prethodnih sati, kojom brzinom je vozio. Kada policija zatraži tu karticu da očita podatke, vozač je dužan da je preda.

– Policija onda može da vidi da li je vozač odmarao, da li je radio više nego što treba, jer pred vožnju dece, kao i drugih putnika, on mora da ima aktivan odmor. I to ništa nije sporno, ali jeste sporno što pre donošenja pravilnika prevoznici nisu dobili dovoljno vremena da kartice izvade – ukazuje naš sagovornik.

Dobar deo od desetak najvećih i najpouzdanijih prevoznika u zemlji nije to stigao da uradi na vreme zbog čega se sada putovanja i odlažu.

– Kada je donet zakon, kartice kod nas nisu mogle odmah ni da se izvade jer sistem nije bio razrađen kako treba. Država je morala mnogo ozbiljnije da krene u to – zamera direktor jedne od najvećih autobuskih kompanija u zemlji.

Prevoznici podsećaju da nije novina to što saobraćajna policija pre polaska svake ekskurzije izlazi na teren. To je, dodaju, uobičajeno već dve godine. Ali, sugerišu, dosad nisu zahtevane ove kartice.

Jedan od problema sa kojim su se prevoznici suočili je i što, kako kažu, sada policija u toku tih provera, a na osnovu novog pravilnika, zahteva i da svi autobusi imaju pojaseve za svakog putnika, pogotovu kada je reč o prevozu dece.

Tehnički pregledi bili bitni i pre pravilnika

Svaki autobus koji prevozi putnike, bez obzira na to da li je reč o gradskom, međugradskom ili turističkom, mora da prođe redovni šestomesečni tehnički pregled. Bez toga vozilo ne može da se registruje i ne može da izađe na svoju liniju. Tako je bilo i pre donošenja pravilnika, a tako je i sad, navode prevoznici.

– Čak i da neki prevoznik ima svoj tehnički pregled, šestomesečnu proveru ne može da obavi u svom pogonu jer postoji šansa da će biti pristrastan. To mora da učini kod trećeg lica koje izdaje potvrdu o ispravnosti. Ta potvrda se dostavlja MUP-u, a osim toga, kad god prevoznike poseti saobraćajna kontrola iz Ljermontovljeve, kada oni dolaze u proveru, traži se dosije vozila u kome su između ostalog i ti podaci – ukazuju prevoznici.

Na šestomesečnom pregledu detaljno se proveravaju upravljački mehanizam, točkovi i njihov položaj i ovi pregledi se obavljaju uz pomoć elektronskih sistema.

Prevoznici svakodnevno u „svojoj režiji” i u svojim garažama obavljaju i dnevne preglede autobusa. Ove provere su brže i jednostavnije, ali i one mogu da ukažu da li sutradan autobus treba da se pusti na ulicu ili ne. Vozači, naime, imaju takozvane liste kvarova u kojima beleže problem ako ga uoče, na primer pokvaren brisač. Onda se na kraju dana u garaži pogleda to što je vozač prijavio, a tehnička služba proveri i stanje kočnica, upravljačkog mehanizma, elektroinstalacija, pneumatika...


Komentari1
55ecb
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Zaboravljeno koferče
Kao prvo Zakon ili Pravilnik kako kaže direktor je donet krajem decembra prošle godine. Kvalifikacione kartice su počele da se izdaju u februaru ove godine. Sada je oktobar. Milsim da je dovoljno vremena od februara do oktobra da se ode do šaltera amss da se izvadi kartica. Drugo, ova kartica nema nikakve veze sa tahografskom karticom. Neposedovanje tahografske kartice je ozbiljan nedostatak kao i neposedovanje pojaseva. Stoga puna podrška saobraćajnoj policiji. Stop nemaru.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja