subota, 16.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 21.10.2019. u 12:57

Preteče današnjih taksija

(Фотодокументација „Политике”)

Prethodnici današnjih taksija bili su fijakeri. Prvi fijakeri po „evropskom izgledu” na beogradskim ulicama pojavili su se posle Srpsko-turskog rata. A da je i tada bilo Beograđana nezadovoljnih njihovim uslugama, potvrđuje pismo izvesnog Mihajla R. Barjaktarevića, od 3. jula 1889. godine:

„Upravi varoši Beograda

Juče oko 6 sati po podne, uzeo sam fijaker Br. 59 i seo sa još dva druga da nas u vinograd vozi. Fijaker sam uzeo kod Vojne akademije i vozio nas je do iza fabrike monopola duvana, do mesta gde se sada podiže fabrika za ’žigice’. Za vreme vožnje koja je trajala 4-5 minuta, kočijaš je jurio tako da umalo nije polomio i kola i nas. Kada smo došli do rečenog mesta, umesto da nas vozi levo drumom kuda smo hteli u vinograd, on je jednako jurio dalje putem koji vodi Obrenovcu. Na moje opomene da stane, on je jednako jurio dalje putem vičući ’Sad je radikalna vlada, sad ja vozim kako ja hoću a ne kako gospoda hoće’. Na to mi smo poiskakali iz kola, a on je stao i tražio nam je za vožnju tri dinara, što sam mu odmah i platio.

Ovaj fijakerista je bio mrtav pijan, psovao nas je najpogrdnijim rečima, odvezao nas kud nismo hteli i za 4-5 minuta po njegovom ćefu i vožnje tri dinara naplatio.

Dostavljajući ovu neurednost fijakeriste Upravi, čast mi je zamoliti da ga na odgovor uzme i za ovo nedelo zakonskoj kazni podvrgne.”

Uprava varoši je dotičnog kaznila i donela je 1889. godine naredbu na vožnju fijakera. Prema tim naredbama „fijakeristi su morali da imaju uverenje o primenjivanju propisane takse za vožnju, istaknute numere fijakera pričvršćene na propisanom mestu, kao i da u redu, jedan za drugim, stoje na fijakerskim stanicama i uljudno se obraćaju onima koji traže vožnju, a nikako da ih silom vuku u fijaker, posebno da vode računa da se ne vozi velikom brzinom, niti najvećim kasom i da se drže desnom stranom ulice – kako bi se svakojake nesreće izbegle”.

Slobodan T. Petrović,
Kladovo

Komеntari3
82a94
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Боривоје Банковић
Шта ли би гос'н Михајло рекао кад би знао да кочијашки манири и даље живе међу Србима? Да су савремени кочијаши и даље бахати у саобраћају и неваспитани према клијентима и да је влада и сада радикална, мада без беџа, и да их пушта да раде шта им се свиђа...
Siniša Stojčić
Znači, nikakve razlike od današnjih taksista
Stevo
Imali smo dobar zalet, izgleda, ali nismo naucili da letimo.U ovoj zemlji nesto se i promenilo, nema fijakera, ali su primitivizam, sklonost prevari i nevaspitanost najprisutniji zacini u zaprski srbske corbe!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja