petak, 15.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:48

Preteče današnjih taksija

ponedeljak, 21.10.2019. u 12:57
(Фотодокументација „Политике”)

Prethodnici današnjih taksija bili su fijakeri. Prvi fijakeri po „evropskom izgledu” na beogradskim ulicama pojavili su se posle Srpsko-turskog rata. A da je i tada bilo Beograđana nezadovoljnih njihovim uslugama, potvrđuje pismo izvesnog Mihajla R. Barjaktarevića, od 3. jula 1889. godine:

„Upravi varoši Beograda

Juče oko 6 sati po podne, uzeo sam fijaker Br. 59 i seo sa još dva druga da nas u vinograd vozi. Fijaker sam uzeo kod Vojne akademije i vozio nas je do iza fabrike monopola duvana, do mesta gde se sada podiže fabrika za ’žigice’. Za vreme vožnje koja je trajala 4-5 minuta, kočijaš je jurio tako da umalo nije polomio i kola i nas. Kada smo došli do rečenog mesta, umesto da nas vozi levo drumom kuda smo hteli u vinograd, on je jednako jurio dalje putem koji vodi Obrenovcu. Na moje opomene da stane, on je jednako jurio dalje putem vičući ’Sad je radikalna vlada, sad ja vozim kako ja hoću a ne kako gospoda hoće’. Na to mi smo poiskakali iz kola, a on je stao i tražio nam je za vožnju tri dinara, što sam mu odmah i platio.

Ovaj fijakerista je bio mrtav pijan, psovao nas je najpogrdnijim rečima, odvezao nas kud nismo hteli i za 4-5 minuta po njegovom ćefu i vožnje tri dinara naplatio.

Dostavljajući ovu neurednost fijakeriste Upravi, čast mi je zamoliti da ga na odgovor uzme i za ovo nedelo zakonskoj kazni podvrgne.”

Uprava varoši je dotičnog kaznila i donela je 1889. godine naredbu na vožnju fijakera. Prema tim naredbama „fijakeristi su morali da imaju uverenje o primenjivanju propisane takse za vožnju, istaknute numere fijakera pričvršćene na propisanom mestu, kao i da u redu, jedan za drugim, stoje na fijakerskim stanicama i uljudno se obraćaju onima koji traže vožnju, a nikako da ih silom vuku u fijaker, posebno da vode računa da se ne vozi velikom brzinom, niti najvećim kasom i da se drže desnom stranom ulice – kako bi se svakojake nesreće izbegle”.

Slobodan T. Petrović,
Kladovo


Komentari3
b3223
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Боривоје Банковић
Шта ли би гос'н Михајло рекао кад би знао да кочијашки манири и даље живе међу Србима? Да су савремени кочијаши и даље бахати у саобраћају и неваспитани према клијентима и да је влада и сада радикална, мада без беџа, и да их пушта да раде шта им се свиђа...
Siniša Stojčić
Znači, nikakve razlike od današnjih taksista
Stevo
Imali smo dobar zalet, izgleda, ali nismo naucili da letimo.U ovoj zemlji nesto se i promenilo, nema fijakera, ali su primitivizam, sklonost prevari i nevaspitanost najprisutniji zacini u zaprski srbske corbe!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja