četvrtak, 12.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:04
ČETVRTINA EVROPLjANA PRIZNAJE DA TELEFONIRA TOKOM VOŽNjE

Lajkuju i šeruju dok voze

Kada koriste telefon, vozači usmeravaju pažnju na uži deo puta i često ne uspevaju da uoče opasnosti, čak i kada gledaju direktno u njih, kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja
Autor: Aleksandra Petrovićnedelja, 27.10.2019. u 12:46
Ризик за саобраћајну несрећу је четири пута већи ако возач држи телефон (Фото EPA/Sascha Steinbach)

Polovina vozača u Africi, trećina u Severnoj Americi, Aziji i Okeaniji i četvrtina u Evropi priznaje da tokom vožnje razgovara mobilnim telefonom bez hends-fri uređaja, čita i piše tekstualne poruke, proverava elektronsku poštu i status na društvenim mrežama. To su rezultati najnovijeg istraživanja međunarodne organizacije ESRA, mreže institucija i centara koji se bave bezbednošću saobraćaja na putevima širom sveta, koje je pokrenula Evropska komisija.

Ukupno 32 zemlje sveta, među kojima je i Srbija, sa više od 35.000 odraslih učesnika u saobraćaju (najmanje 1.000 ispitanika po zemlji), učestvovalo je krajem prošle godine u globalnom istraživanju organizacije ESRA, a rezultati su upravo dostavljeni srpskoj Agenciji za bezbednost saobraćaja.

– Vozači koji razgovaraju mobilnim telefonom usmeravaju svoju pažnju na uži deo puta i često ne uspevaju da uoče opasnosti, čak i kada gledaju direktno u njih. Oni obično promašuju izlaze, prolaze na crveno svetlo i znak zaustavljanja (stop), a takođe propuštaju druge važne putne informacije – kaže Jasmina Milošević, vršilac dužnosti direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.

Vreme reakcije u vožnji je duže tokom razgovora mobilnim telefonom. Osim pokreta tela, reakcija obuhvata i uočavanje i obradu informacija.

– Čitanje i pisanje tekstualnih poruka ili mejlova tokom vožnje zahteva vizuelnu, manuelnu i kognitivnu pažnju vozača. To je dodatni izvor ometanja, uglavnom među mlađim vozačima. Dok pišu poruke, oni provode duge vremenske intervale bez gledanja na put, što ima veliki uticaj na vizuelno ometanje i povećava rizik od učešća u saobraćajnoj nesreći – navodi Jasmina Milošević.

Stručnjaci za bezbednost saobraćaja naglašavaju da je mobilni telefon svuda u svetu prepoznat kao glavni ometač, jer uzrokuje nepažnju vozača, a nepažnja se smatra jednim od osnovnih faktora rizika u saobraćaju, zajedno sa prekoračenjem brzine, vožnjom pod uticajem alkohola i droga, kao i sa umorom. Sputavanje učesnika u saobraćaju doprinosi nastanku saobraćajnih udesa u Evropskoj uniji, u oko 10 do 30 odsto slučajeva.

Ometanje se definiše kao odvraćanje pažnje od aktivnosti koje su od suštinske važnosti za bezbednu vožnju. Vozači su i dalje pripravni, ali je njihova pažnja usmerena na druge aktivnosti. Razgovor mobilnim telefonom, biranje brojeva, čitanje i pisanje poruka, pretraživanje sadržaja na internetu i društvenim mrežama, rukovanje GPS uređajem, razgovor sa putnikom, konzumiranje hrane i pića tokom vožnje utiču na upravljanje vozilom i povećaju rizik od nastanka saobraćajne nesreće.

– Vozači pod uticajem ometanja prave iznenadne pokrete što utiče na smanjenu kontrolu nad vozilom. Njihovo vreme reagovanja je duže. Oni ne registruju informacije iz putnog okruženja, a takođe prave veći broj grešaka tokom vožnje. Verovatnoća nastanka udesa za vozače kada razgovaraju mobilnim telefonom tokom vožnje, bez hends-fri uređaja, skoro je četiri puta veća – kaže Jasmina Milošević.

Savesni vozači, koji ne uzimaju telefon dok voze, objašnjavaju da se na drumu lako prepoznaje vozilo čiji se šofer dopisuje telefonom – naglo skreće u levu ili desnu stranu, usporava, prelazi srednju liniju na putu ili se kreće spoljnom ivicom puta, zatim naglo hvata pravac, malo ubrzava, pa opet „vrluda” i usporava.

Iako je trezan, takav vozač ne može pravilno da reaguje u bilo kojoj rizičnoj situaciji, a ostali moraju da paze na njega kao na opasnost na drumu. Kucanje poruka, odnosno dopisivanje, navode iskusni vozači, jeste najopasniji vid korišćenja mobilnog telefona tokom vožnje, a u tome prednjače žene u odnosu na muškarce i mladi u odnosu na starije.

I istraživanje ESRA pokazuje da žene vozači češće koriste telefon tokom vožnje, i to u celom svetu, a najviše u Evropi i Africi.

Više od polovine svih ispitanika na četiri kontinenta podržalo je nultu toleranciju bilo kojeg vida upotrebe mobilnog telefona tokom vožnje. Saglasni su da kazne treba da budu strože, ali su takođe ukazali da se policijske provere na putevima ne obavljaju u dovoljnoj meri. Većina je priznala da je svesna rizika, ali se ipak ponaša rizično.

Stručnjaci ESRA preporučili su zemljama članicama da stalno rade na podizanju svesti o velikoj opasnosti korišćenja mobilnog telefona u saobraćaju, ali i da povećaju propisane kazne.


Komentari4
a434a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Саша
Јуче сам само на секунду у току вожње бацио поглед да укључим гријање,возач испред мене је нагло закочио и умало да дође до незгоде, спасило ме је што сам држао одстојање од возила испред себе и више него што је неопходно и што је возило иза мене било на прописаном одстојању.Могу тек да замислим шта све може да се деси кад се на било који начин користи мобилни телефон, па да сте не знам како искусан возач.Само могу да замишљам, јер је мобилни телефон кад возим у торбици на задњем сједишту.
slaviša
Što pre početi sa primenom zakona kažnjavati non stop ako treba sve do potpunog prestanka upotrebe mobilnih telefona . U mom gradu možete da vidite kako telefon koriste u službenim vozilima sve strukture u gradu , poznajem samo jednu osobu koja je platila kaznu za korišćenje telefona u toku vožnje.
Боро
Било би примерено да уз сваки овакав чланак, приложите и пример страних речи које беспотребно убацујете у србски јавни говор. Шта означава то лајковање и шеровање?! Унапред захвалан, Боро
Sokolica
Najsmesniji su mi u gradu ovi mladi vozaci i dileri koji sa svojim vozilima od 8 cilindara obilaze kafice i distributere i zenski vozacki svet u gradu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja