subota, 07.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:51

Tamo, iznad duge, odrastanje se ne prašta

Film: „Džudi”, režija: Rupert Guld, uloge: Rene Zelveger, Džesi Bakli, Bela Remsi, Rufus Suela, Fin Vitrok, ser Majkl Gambon..., trajanje: 118 minuta, proizvodnja: SAD, 2019.
Autor: Dubravka Lakićponedeljak, 28.10.2019. u 18:35
Из фил­ма „Џу­ди” Ру­пер­та Гул­да (Фо­то ди­стри­бу­тер­ска ку­ћа Fa­me So­lu­tion)

Šta vidiš iza ovog zida? To je pitanje koje je holivudski mogul Luj B. Majer, suvlasnik legendarnog studija „Metro Goldvin Majer” (MGM) često postavljao tada još jedanaestogodišnjoj Džudi Garland, odnosno Ferensis Etel Gam, devojčici anđeoskog glasa odabranoj da odglumi lik Doroti Gejl u bajkolikom i avanturističkom mjuziklu „Čarobnjak iz Oza”. To što je to dete, u gotovo ropskom položaju u surovom svetu moćne industrije zabave, još tada moglo da vidi iza zida, najbolje se oslikava 30 godina kasnije kada planetarno voljenoj Džudi Garland, pred prepunim gledalištem londonskog kluba pukne i srce i glas u trenucima dok peva onu neprevaziđenu filmsku pesmu „Iznad duge”.

I upravo je ta i takva scena, koja će u bioskopima izmamiti suze, najmoćnija u biografskom filmu „Džudi” Ruperta Gulda, posvećenom jednoj od deset najuspešnijih glumica u istoriji američkog filma (ovo laskavo priznanje stiglo je posthumno), tom holivudskom čudu od deteta vanserijskih glumačkih i pevačkih sposobnosti, „kljukanom” tabletama za mršavljenje, za spavanje i buđenje, dok od nje nisu stvorili zavisnicu zbog čega će skončati tragično. Od slučajnog predoziranja, u svojoj (tek) 47. godini. Džudi Garland – američka dragana, svetska filmska diva, majka Lajze Mineli, Lorne i Džozefa Lafta, žena sa pet neuspelih brakova i tragična ličnost. Osoba kojoj nikada nije oprošteno odrastanje. Jedan od onih istinitih primera kako se sve iza holivudskog sna sa svim svojim šarenim lažama, može kriti holivudska noćna mora...

Guldov film sav je skrojen po meri prigodnih filmskih proizvoda za predstojeću oskarovsku trku. Sa zanatske strane gledano sve je tip-top. I na planu naracije sve je kako treba, odnosno, sve ide svojim tokom i scenarističkom programu (Tom Edž prema predstavi „Kraj duge” Pitera Kviltera).

Ono što je glavni adut ovog gledljivog, dramski, čak i muzički izdašnog filma jeste glumica u naslovnoj ulozi – Rene Zelveger. Čitav film je oslonjen na njenu magičnu glumačku snagu (pohvale za masku i šminku) i na fascinantnu stopljenost sa likom koji tumači. Rene Zelveger i Džudi Garland postaju jedna, jedinstvena osoba. Odavno se na velikom platnu nije videla tako uspela glumačka transformacija u žanru biografskog filma. Uz to, Zelvegerova peva Džudine muzičke hitove i to čini veoma dobro (ovaj njen talenat nije nepoznat, setite se njene uloge u mjuziklu „Čikago”).

Nesumnjivo, ovo je film Rene Zelveger. Najbolji, tačnije najzreliji u dosadašnjoj karijeri. To, kako je prefinjeno baratala onim humornim notama karakterističnim za Džudinu istinsku prirodu; kako je na površinu iznela svu tragikom obojenu emociju psihološki raspadnute žene primorane da živi od svog glasa i još odavno stvorenog zvezdanog mita; kako je lik Džudi dovela na londonsku scenu (tokom njene poslednje turneje 1969), izgubljenu od iscrpeljenosti i paralizovanu od sumnje, da bi joj sledećeg trenutka, na prve taktove orkestra, podarila svu onu harizmu koju je Garlandova istinski posedovala, jednostavno – za Oskara je. U ovoj sezoni Zelvegerova je najozbiljniji kandidat.

Film „Džudi” će vam podariti mnoga zadovoljstva. Hvata za srce. I čitave generacije podseća na uživanje koje je Džudi Garland kao Doroti u onim svojim crvenim cipelicama, nesebično priredila gledaocima širom planete. Ali, Džudi Garland koja je milionima punila srca srećom, to je bila samo nekoliko sati dnevno. Oni drugi i dugi sati, bili su rezervisani za nesrećnu, zlostavljanu i iskorišćavanu devojčicu, potom i isto takvu ženu, koja se borila sa svojim sunovratima, za opstanak, egzistenciju i ljubav svoje dece. Sve dok se životna zavesa nije zauvek spustila.