petak, 13.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:00

„Tviter” zabranio političko oglašavanje – „Fejsbuk” ne želi da guši politički govor

Odluka izvršnog direktora „Tvitera ”Džeka Dorsija da zabrani političko oglašavanje ilustruje oštru simboličnu razliku između njega i vlasnika „Fejsbuka” Marka Zakerberga
petak, 01.11.2019. u 11:41
(Илустрација Гордана Мирковић/Фото Пиксабеј)

Odluka „Tvitera” da zabrani političko oglašavanje na globalnom nivou podelila je američke političke tabore koji se pripremaju za predsedničke izbore 2020, ali i ukazala na razlike te društvene mreže u odnosu na „Fejsbuk” koji se protivi zabrani objavljivanja političkih oglasa od kojih samo u narednoj godini očekuje prihod veći od milijardu dolara, prenosi Radio slobodna Evropa (RSE) pisanje svetskih medija.

Najava direktora „Tvitera” Džeka Dorsija da će ta društvena mreža zabraniti političko oglašavanje od sledećeg meseca, u SAD je naišla na pohvale demokrata i kritike predizbornog štaba predsednika Donalda Trampa, navodi agencija Rojters.

Društveni mediji, uključujući rivala „Tvitera” – „Fejsbuk”, nalaze se pod sve većim pritiskom da prestanu da objavljuju oglase koji šire lažne informacije koje bi mogle uticati na izbore, ističe Rojters.

Direktor „Fejsbuka” Mark Zakerberg je u sredu, na dan kada je „Tviter” objavio odluku o zabrani, branio politiku svoje kompanije da dopusti oglase političara s lažnim ili obmanjujućim tvrdnjama, navodeći da ova društvena mreža ne želi da guši politički govor.

„Fejsbuk” je za Rojters potvrdio da su neki zaposleni kritikovali politiku kompanije u internom dopisu. Obećao je da će uložiti napore za suzbijanje dezinformacija posle tvrdnji da je ruska propaganda na toj platformi uticala na ishod predsedničkih izbora 2016. kada je pobedio Tramp.

Ta društvena mreža je ipak odlučila da ne proverava činjenice iz oglasa političara što je izazvalo kritike demokratskih kandidata za izbore 2020.

Dok je štab kandidata za predsedničku nominaciju demokrata Džoa Bajdena pozdravio odluku „Tvitera”, Bred Parskal koji vodi Trampovu kampanju za reizbor, rekao je da je odluka „pokušaj da se ućutkaju konzervativci” i „veoma glupa odluka” po deoničare kompanije.

Odluka izvršnog direktora „Tvitera” da zabrani političko oglašavanje ilustruje oštru simboličnu razliku između Dorsija i Zakerberga. Zakreberg brani kontroverznu politiku svoje kompanije koja u osnovi omogućava političarima da u oglasima lažu, ističe „Vašington post”.

Rukovodioci „Tvitera” su svoju odluku pokušali da objasne kao stvar principa, priznajući da je politička potrošnja na oglase iznosila manje od tri miliona dolara tokom kongresnih izbora 2018.

Na primer, ukazuje list, Tramp – čiji tvitovi svakodnevno dopiru do više od 66 miliona korisnika – nije objavio nijedan oglas na „Tviteru” u poslednjih sedam dana, dok je za isti period na „Fejsbuku” potrošio gotovo četvrtinu miliona dolara.

Tokom saslušanja o zaradi Zakerberg je procenio da bi političko oglašavanje sledeće godine činilo oko 0,5 odsto prihoda „Fejsbuka”. Na osnovu prihoda kompanije u 2018. godini to bi iznosilo 279 miliona dolara, dok se za narednu godinu očekuje da će prihodi iznositi više od milijarde dolara.

Političko oglašavanje je već dugo trn u oku Silicijumske doline, naročito posle izbora u SAD 2016. Pritisak je, ističe „Vašington post”, rezultirao velikim promenama, pa su „Tviter” i druge društvene mreže morale da jasnije obeležavaju političke oglase i da proveravaju klijente koji ih kupuju.

Odluka Džeka Dorsija je značajnija zbog trenutka i principa kojeg on ističe, nego zbog praktičnog efekta koje će ona imati na modernu demokratiju, navodi Bi-Bi-Si.

Količina i uticaj političkih oglasa na „Tviteru” predstavlja samo delić prisutnih na „Fejsbuku”. Dorsi i njegov finansijski direktor su znali da će nova odluka imati malo uticaja na suštinu kompanije. Stoga su izračunali da bi time, po maloj ceni, za posao napravili veliki pomak kod regulatora i javnog mnjenja. A mogli bi i vragolasto provocirati „Fejsbuk”, koji se, na tom terenu, nalazi u težoj poziciji.

Ne može biti puka slučajnost da se Dorsijeva objava desila samo dve nedelje posle govora Zakerberga o istoj temi. Linija razdvajanja između kompanija korisna je za „Tviter” jer stavlja breme na „Fejsbuk” koji ponovo treba da brani svoj stav.

Bi-Bi-Si ističe da se procenjuje da će američke kampanje za predsedničke izbore potrošiti oko šest milijardi dolara na oglašavanje, ali većina će otići na televizijske oglase, a oko 20 odsto na digitalne oglase.

Takođe, „Tviter” ima mnogo manje korisnika od „Fejsbuka” – u februaru je tvrdio da ima 126 miliona dnevno aktivnih korisnika, dok se „Fejsbuk” u septembru hvalio s 1,63 milijarde.


Komentari2
c2f68
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milos
Ovo je laž. Na FB je najcrnja cenzura. Nedavno su mi ugasili profil zbog podrske Handkeu. Sasvim pristojno sam odgovorao hajterima ( albancima i islamistima) koji su ga napadali a dobio sam ban. Njima naravno nista nije falilo. Ali, ni otvaranje novog naloga nije tesko :)
ra_st
Isto tako kod mene samo za Asandža i Vikiliks
Preporučujem 2

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja