četvrtak, 21.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:34

Sutra godinu dana od prvih taksi, štete nemerljive

petak, 08.11.2019. u 11:14
Приштина (Фото А. Васиљевић)

Sutra je tačno godinu dana kako su na snagu stupile takse Prištine na srpsku robu najpre u iznosu od 10 odsto, a kroz 12 dana i celih 100 odsto, a ta mera nanela je veliku ekonomsku štetu sa obe strane administrativne linije, ali još više - političku, budući da je blokirala dijalog Beograda i Prištine.

Priština se na taj potez odlučila nakon što je pretrpela fijasko odbijanjem članstva u Interpolu, na zasedanju Generalne skupštine te međunarodne policijske organizacije, u Dubaiju, prenosi Tanjug.

Iako su ekonomski efekti znatni, jasno je od početka da nije reč o ekonomskoj, već o par ekselans političkoj meri.

Ideja je bila da se Beograd primora da zaustavi „kampanju” Beograda za povlačenje priznanja samoproglašene kosovske nezavisnosti, ali je tokom ovih godinu dana takva diplomatska aktivnost Srbije dala rezultat u vidu 15 zemalja koje su povukle priznanje tzv. Kosova.

Takse su, međutim, blokirale dijalog, ali je Priština ostala uporna, iako su Brisel i Vašington najpre, a potom i i gotovo cela međunarodna zajednica, tražili njihovo ukidanje, očekujući, istovremeno, da Beograd zaustavi napore na povlačenju priznanja.

Bivši kosovski premijer, Ramuš Haradinaj, poručio je pre neki dan svom mogućem nasledniku Aljbinu Kurtiju da bi ukidanje te mere prema Beogradu, bez prethodnog priznanja kosovske nezavisnosti, bila „katastrofalna politička greška”.

Kurti ovih dana poručuje da od taksi ne odustaje, šta više - najavljuje reciprocitet u odnosima s Beogradom, te očekuje ne samo obustavljanje aktivnosti na povlačenju priznanja, već, kako najavljuje, niz drugih stvari.

Na terenu svakodnevnice, šteta koju trpe građani sa obe strane administrativne linije je vidljiva, posebno kad je reč o Srbima sa severa KiM, koji su ostali bez niza proizvoda iz centralne Srbije, kojima su se do tada snabdevali, iako se država organizovala i nastojala da umanji štetu.

Nakon devet meseci od uvođenja te mere iz centralne Srbije na kosovsku teritoriju je isporučeno manje robe u vrednosti od 280.800.000 evra, a danas je taj iznos značajno veći.

Na dnevnom nivou to je iznos od 1.075.000 evra.

Do uvođenja taksi iz centralne Srbije na kosovskom tržištu plasirano je robe u vrednosti 440 miliona evra godišnje, a u ovoj godini bi taj iznos verovatno premašio pola miliona evra.

Uprkos tome, Beograd nije pribegao kontramerama samo zbog sudbine ljudi koji žive na kosovskoj teritoriji, jer teško bi bilo naći meru koja bi mogla da pogodi jednu etničku zajednicu.

Tim Međunarodnog monetarnog fonda koji je u međuvremenu boravio u Prištini, ocenio je da su uvedene takse povećale cenu potrošačke korpe građana na celoj kosovskoj teritoriji, naročito prehrambenih proizvoda, što je uticalo na domaćinstva sa nižim prihodima.

I predsednik kosovske Privredne komore, Safet Grdžaljiju je ranije izjavio da zbog uvedenih taksi na robu iz centralne Srbije najveći gubitak trpi Kosovo, precizirajući da bi svi srpski proizvodi mogli da se zamene proizvodima iz EU, ali, kako je dodao, niko danas ne govori o tome da je mudrost poslovanja imati što manje troškove.

„Ako jedan kamion bilo koje sirovine uvezemo iz Srbije - najviša cena je 500 evra, a za istu robu iz Italije ili Nemačke transport je 2.800 evra, pa se postavlja pitanje ko je tu direktno pogođen. To su proizvođači. Ako je proizvođač pogođen to direktno utiče na potrošača i konkurentsku sposobnost u regionu”, rekao je tada Grdžaljiju.


Komentari4
eae5a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

zeljko
Таксе нису укинуте а Срби на Косову и даље живи, болнице раде, трговине раде...То ми се нешто разликује од оне пропаганде српских званичника од пре годину дана!!!
marinko rodić
Svi samo pričaju o velikoj, ogromnoj šteti za privredu Republike Srbije. Nikada nisam čuo ni video, nikakav konkretan račun. Sve nekakva parola. Mi odavno, kao država ne posedujemo ništa od proizvođačkih preduzeća. Sve smo prodali, pa valjda ti stranci koji su sve otkupili od vode, zemlje, prerađivačke industrije itd. trpe štetu. Ako pričamo o radnim mestima, pa mi nemamo nezaposlenih. Nama je potreban uvoz radne snage. Plaši me moguća trgovačka varijanta " ukidanje takse za nešto ".
Јованка Вождовчанка
Али, таман посла да Србија уведе било какве контрамере! Ако на КиМ живе Срби, и у Србији, у Прешеву и Бујановцу, живе Албанци. Мука ми је више да читам и слушам о штети коју Србија трпи због ових такси.
srki s
a šta ono Srbija traži da prihvati "kompromis"-dogovor sa Kosovom?Nešto?Nešto al nije rečeno šta.Šta je to nešto???Nešto?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja