nedelja, 08.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:59

Dostojanstveno, kompleksno i osećajno

15. Festival „Slobodna zona“, film: „Dnevnik Diane Budisavljević“, scenario i režija: Dana Budisavljević, uloge: Alma Prica, Igor Samobor, Krešimir Mikić, Mirjana Karanović, Tihomir Stanić, Ermin Bravo..., akteri: Nada Vlaisavljević, Milorad Jandrić, Živko Zelenbrz, Zorka Janjanin, trajanje: 88 minuta, proizvodnja: Hrvatska/Srbija/Slovenija, 2019.
Autor: Dubravka Lakićutorak, 12.11.2019. u 20:10
Из филма „Дневник Диане Будисављевић“ (фотографије: дистрибутерска кућа Fame Solutions)

„Veliku Zlatnu Arenu“  za najbolji film, najbolju režiju, muziku i montažu, nagradu kritičarskog žirija Fedeore, kao i hrvatskih filmskih kritičara, ali i nagradu publike sa fascinantnom ocenom od čak 4,90, dominantno je letos na 66. Pulskom festivalu u nacionalnoj selekciji, u kojoj se takmičio i Vrdoljakov „General“, osvojila Dana Budisavljević za film „Dnevnik Diane Budisavljević“. Od tada se o Daninom filmu i njenoj filmskoj junakinji priča i piše. I njen film se gleda po čitavom regionu uz osećanje nemog užasa i teške knedle u grlu.

Vizuelno fascinantan crno-beli film Dane Budisavljević,  sa velikom dozom dostojanstva priča istinitu, kompleksnu i osećajnu priču. Otvara i osvetljava važnu istorijsku temu. U njenu relevantnost autorka je posve uverila gledaoce. Uvukla ih je duboko u sva zbivanja u filmu u kojem su montažni rezovi toliko prefinjeni (montažer Marko Ferković) da su višestruki segmenti filmskog pripovedanja tako prirodno usaglašeni u ritmičnu i uzbudljivu strukturu celine.

„Dnevnik Diane Budisavljević“, kao mali film o velikoj ženi u teškom i istorijski veoma značajnom vremenu, gleda se u apsolutnoj tišini. Gotovo bez daha se prati slojevita priča o Zagrepčanki, Austrijanki i katolkinji udatoj za uglednog i dobrostojećeg srpskog primarijusa Julija Budisavljevića, koju uspostavljanje NDH 1941. godine zatiče kao predanu majku, baku i suprugu.

Budisavljevićeva (koscenaristkinja je Jelena Paljan) kazuje o tome kako je Diana od svoje krojačice Jevrejke saznala o postojanju logora u nacističkoj Hrvatskoj i to ne samo za Jevreje, već i za pravoslavce – Srbe i Rome. I što je najstrašnije – za srpsku decu koju su odvajali od majki. Moralna vertikala Diane Budisavljević nagnala ju je na danonoćni rad na organizovanju humanitarne pomoći srpskim ženama i deci koja su se našla na udaru ustaškog nemilosrdnog etničkog čišćenja, a njena upornost i ugled doveli su je i do dobijanja dozvole za ulazak u logor Gradišku odakle je uspela da spasi oko 10.000 dece.

O svom kontinuiranom humanitarnom radu tokom Drugog svetskog rata Diana je vodila preciznu i temeljnu dokumentaciju, pravu arhivu sa podacima i fotografijama dece, ali je sve to dolaskom komunističke vlasti ( a ona je bila „buržujka“) netragom nestalo. I postalo obavijeno onom debelom memorijskom prašinom zbog koje se stvaraju zabune i zablude i kreiraju laži i postistine. I tako, sve do izlaska ovog filma pred hrvatsku javnost. I pred hrvatsku omladinu od kojih mnogi, prema sopstvenim priznanjima, nisu uopšte znali za ovakve događaje, za stradanje srpske dece u ustaškim logorima, jer se pred njih danas servira ono što je između ostalog viđeno i u filmu „General“.

Taj ogroman sloj prašine napadale na važne istorijske događaje i činjenice, razgrnula je autorka Dana Budisavljević na filmski zavidno vešt i častan način. Kroz neuobičajenu formu, neku vrstu igrano-dokumentarno-arhivskog hibrida, koji besprekorno funkcioniše u svim svojim segmentima. A ti segmenti su i vizuelno međusobno usaglašeni i stopljeni  u toliko privlačno ujednačenu crno-belu celinu.

U igranom delu filma lik Diane Budisavljević, vrhunski s merom, igra Alma Prica ( u filmu su i Mirjana Karanović i Tika Stanić), dok je dokumentarni deo oslonjen na ispovesti nekadašnje logorske dece ( a Dana Budisavljević ih je tokom poslednjih 10 godina priprema ovog filma intervjuisala stotinak preživelih), sada staraca koje je Diana uspela da spase iz logora Gradiška i Labor-Grad. Među njima su i ti važni i dragi filmski akteri: Nada Vlaisavljević, Milorad Jandrić, Živko Zelenbrz, Zorka Janjanin...

Originalni arhivski snimci (korišćeni su i oni iz Jugoslovenske Kinoteke) su ujedno i najpotresniji. Izgladnela, u kosture pretvorena srpska deca u ustaškim logorima. Tu je baš sve ono što savremena Hrvatska treba da zna o tome šta se nekada zvalo i slavilo (i danas se slavi) kao NDH i šta se sve zataškavalo tako dugo, ne samo od hrvatske već i jugoslovenske javnosti....

Filmskom prikazu jednog tragičnog ljudskog dnevnika, ovoj značajnoj i istinitoj slici jednog vremena koju Dana Budisavljević tako superiorno stavlja pred sve nas, važne doprinose su dali i direktor fotografije Jasenko Rasol i autori filmske muzike Alen i Nenad Sinkauz. U filmu se koristi i muzika našeg legendarnog Arsenija Arse Jovanovića. Kao koproducent sa srpske strane potpisana je Snežana van Hauvelingen (eks Penev). Film „Dnevnik Diane Budisavljević“ odmah posle srpske premijere na 15. Festivalu „Slobodna zona“ ulazi i na redovne repertoare bioskopa u Srbiji.


Komentari2
d13ff
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Деда
Најзад је у Србију стигао филм посвећен херојском подвигу загребачке грађанке која је из ужаса усташких логора спасла око 12 000 српске деце. Била је то највећа акција спашавања деце у Другом светском рату, о којој се нажалост врло мало знало.
Дечак
Сматрам да је “Дианин дневник” најбоља слика онога што је погодило Србе у НДХ. До земље се клањам Дани што је умела да га оживи.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja