petak, 06.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:53

Dobar je pasulj, još bolje meso, a najbolje – jaje

Ishrana sportista mora biti bogata belančevinama, mada među njima ima i vegetarijanaca
Autor: Aleksandra Mijalkovićčetvrtak, 14.11.2019. u 10:30
(Фото Ансплеш)

Nekada se u hrani uživalo, a sada je ona češće povod da se govori o dobrim ili lošim životnim navikama, o namirnicama koje čuvaju ili, naprotiv, narušavaju zdravlje, i o tome kako da obroke pametno „uklopimo” u svoju dnevnu rutinu. Nedavno nam se, tako, čitalac obratio pitanjem da li je u redu da njegov sin, koji ima 23 godine i svakodnevno vežba u teretani, jede 800 g mesa dnevno jer mu je rečeno da će tako održati snagu i mišiće. Na pitanje da li je bitno koje vrste mesa jede i kako pripremljeno odgovor smo potražili od nutricioniste Ane Petrović.

– Za pravilan rast i razvoj svih tkiva i organa neophodno je da se jedu namirnice iz svih sedam grupa. Meso je glavni izvor proteina koji učestvuju u metaboličkim procesima, izgradnji tkiva, hormona i enzima. Za čoveka srednjih godina dovoljan je jedan gram proteina po kilogramu telesne težine, profesionalnom sportisti potrebno je dvostruko više, a bodibilderu čak tri grama. Tinejdžer od 70 kg koji aktivno vežba, dakle, trebalo bi da pojede oko 700 g belančevina na dan, a one mogu biti i životinjskog, ali i biljnog porekla. Pileće belo meso, recimo, ima 22 g proteina na 100 g, koliko i 100 g pasulja – navodi naša sagovornica.

Ona ističe da bi proteini iz mesa, jaja, mlečnih proizvoda i ribe trebalo da potiču iz proverenih i ispitanih sirovina. Organsko meso je bolje od konvencionalnog jer sadrži manje antibiotika, toksina, konzervansa, pesticida i hormona. Suhomesnate proizvode bi trebalo jesti u ograničenoj količini, i to domaće proizvodnje – pileća prsa, ćureća prsa, prašku šunku, goveđu pršutu... Viršle, paštete, kobasice bi trebalo izbegavati jer se za njihovu izradu melju kosti, ligamenti, creva, žile, iznutrice, koža i meso najlošijeg kvaliteta i dodaju soja, skrob, povrće, so, konzervansi, emulgatori...

– Organizam najviše proteina iskoristi iz jaja, pa bi ona trebalo da budu sastavni deo jelovnika u zdravoj ishrani, pogotovo belance, a najbolje je kuvano ili poširano. U kombinaciji jaja s mesom ili ribom povećava se sadržaj masti i holesterola, pa je bolje jesti ih s povrćem i žitaricama – ukazuje nutricionista.

Meso, kao izvor proteina, može dakle da se zameni jajima, kao i ribom, žitaricama i povrćem. Grašak, boranija, sočivo, soja, pasulj, žitarice, koštunjavo voće i semenke sadrže bogatstvo belančevina. Neki sportisti postižu vrhunske rezultate iako su vegetarijanci!

Dobrim odabirom namirnica kuvanjem i dinstanjem, a nikako prženjem ili pohovanjem, dobijate izbalansiran obrok. Svaki višak proteina telo skladišti u obliku masti, što može dovesti do gojaznosti, začepljenja krvnih sudova, visokog pritiska... Prednost biljnih proteina je u vlaknima i nezasićenim mastima koje pozitivno utiču na zdravlje i dužinu života, ali je vegetarijanska ishrana nekompletna jer ne sadrži sve esencijalne amino kiseline. To može da se poboljša ukoliko se, recimo, pečurke kombinuju s integralnim pirinčem ili pasulj s kinoom i kukuruzom.

Dijete s puno mesa mogu da uzrokuju mučnine, glavobolje, zamućen vid, neprijatan zadah, grčeve u mišićima.

Ranije se preporučivalo puno mleka, jogurta, sira... Smatralo se da se time jačaju kosti i sprečava osteoporoza, ali se pokazalo da mlečni proizvodi sadrže masti od kojih neke utiču na stvaranje masnih naslaga u krvnim sudovima i povećanje holesterola.

Kao odgovor našem čitaocu, Ana Petrović kaže da ishranu s više proteina zaista savetuje sportistima, kao i osobama koje se puno troše, trudnicama, dojiljama, deci u razvoju, obolelima od anemije ili anoreksije, dok bi oni s oboljenjima bubrega, nekim vrstama raka, zatvorom i dijabetesom, naprotiv, trebalo proteine da smanje ili sasvim izbace.


Komentari3
14785
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Radisha
Ne 700g na 70kg mase nego 70g. Otprilike 0.8-1g proteina na 1kg telesne mase. Konzumiranje 10g proteina na 1kg mase ne opasno i nezdravo, preterano opterecenje bubrega i previse kalorija. Meso nije glavni niti promarni izvor proteina - vec sekundarni, gledano iz ugla prirodnog procesiranja hranljivih sastojaka. Svi proteini su biljnog porekla a u mesu se nalaze jer zivotinje konzumiraju biljke, sto bi i civek trebao da radi ako mu je cilj da konzumira cistije i izvornije hranljive sastojke.
Ema
U 700g mesa nema 700g proteina vec negde oko 154g.
Preporučujem 0
vitabrevis
"Раније се препоручивало пуно млека, јогурта, сира..." Samo, da ne bude: "Kasnije se preporučivalo..."

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja