četvrtak, 05.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:39

Polovnjaci na nišanu

Izraubovana vozila iz EU stižu godinama masovno u Srbiju da ovde i „umru”, uvoznici baš fino zarađuju, a dokle će, zavisi od toga kad će država da spusti rampu i uvede red
Autor: Ozren Milanovićutorak, 12.11.2019. u 22:55
(Фото Р. Крстинић)

Prošle godine u Srbiju su uvezena 141.602 polovna vozila, a prodato samo 30.731 novo vozilo. Gotovo pet prema jedan u korist polovnjaka a brine što je više od polovine starijih od 14 godina, u prevodu s euro 3 motorima. Za uvoz „krševa” Srbi su 2018. potrošili više od 400 miliona evra. Podaci, nezvanični, za ovu godinu, govore da je broj polovnjaka koji je ušao preko carinske rampe već premašio za prvih 10 meseci prošlogodišnji bilans.

Zbog emisije štetnih gasova ta vozila su praktično proterana iz Evropske unije i mnogi tamošnji dileri su presrećni kada im iz Srbije stignu kupci sa šleperima za transport. U paketu, takva vozila se tamo prodaju gotovo po simboličnim cenama a ovde prodavci ostvaruju na njima ekstraprofite.

Inače, pre deceniju i više, tadašnji ministar finansija Mlađan Dinkić je obelodanio uredbu o uvozu polovnih automobila s minimumom standarda euro 3. Tipovi automobila s ovim standardom motora počeli su da se proizvode 2000. godine i s proizvodnih traka su silazili do 2005, kada je uveden euro 4, koji je važio od 2006. do 2009. Ovi automobili čine oko 60 odsto svih registrovanih vozila.

Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika novih vozila, odavno se zalaže da se zabrani uvoz krševa, ne samo s euro 3 već i s euro 4 motorom, ali da se do konačnog rešenja konsultuju sve zainteresovane strane.

Ono što se sada na tržištu dešava ide naruku onima koji govore da je naša zemlja deponija krševa iz Evrope. U međuvremenu je nikla i jedna nova profesija – prodavac polovnjaka, a svaki grad i selo na obodu ili već gde, ima placeve s ogradom i kućicom gde su izloženi pristigli automobili... Računa se da se oko 15.000 ljudi bavi ovim poslom.

Od početka Dinkićeve uredbe do danas u Srbiju je ušlo i registrovano nešto više od milion takvih polovnjaka. Izmenjena je slika voznog parka Srbije, nešto podmlađena ali ne bitno. I periodično, kad se desi neko prekomerno zagađenje vazduha, pokrene se pitanja oko rigoroznijeg uvoza, Pre neki dan je predsednik Srbije javno rekao da se priprema „zeleni plan” a u paketu s tim i zabrana korišćenja četvorotočkaša koji zagađuju.

To znači da vozači u Srbiji ne bi imali problem da i ubuduće voze svoje automobile s euro 3 standardom motora, ali bi bio zabranjen uvoz tih polovnjaka u našu zemlju.

Ne sme ni da se zaboravi pravilnik o tehničkim pregledima vozila, koji je stupio na snagu 2018, i koji je vlasnicima ostavio rok od tri godine da svoje automobile dovedu u sklad s eko-normama važećim u trenutku proizvodnje, tako da 2021. godine nijedno vozilo koje ima emisiju štetnih gasova veću od propisane za to vozilo neće moći da bude registrovano.

Pitanje je da li će većina vlasnika vozila uložiti dodatni novac u nove katalizatore, izduvne sisteme, pa zaista nije jasno šta će se desiti za dve godine.

Prozvan od predsednika, ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan se oglasio i rekao da je realno da od 2021. godine u Srbiji na snagu stupi zabrana uvoza automobila s euro 3 standardom motora i da je to jedna od mera koja je neophodna za smanjenje zagađenja vazduha, kao i borbe s opasnim otpadom, što stari automobili nakon upotrebe postaju.

Trivan navodi da bi za početak bio zabranjen uvoz euro 3 motora, a da lično smatra da bi bilo dobro razmisliti i o zabrani euro 4.

„Nije reč samo o zagađenju, već i o bezbednosti. Ne verujem da će cena bitno uticati na to šta ćemo raditi, država mora da povuče taj potez da bismo sami sebe zaštitili”, rekao je ministar.

Ovakve najave se normalno uvek odraze i na tržiše, pa je već uočeno da su cene u oglasima skočile za desetak odsto.


Komentari14
8db2a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Зоки
По овом тексту испада да, по неким подацима, 2021. године неће бити регистровано око 1200000 возила, пошто толико не задовољава стандард издувних гасова, што је око 60% регистрованих возила. Да ли мислите да ће се то десити, да ће се држава одрећи такси од регистрација, акциза на гориво?!
evroskeptik
Treba zabraniti uvoz svakog polovnjaka starijeg od 10 godina. Ko nema para da kupi polovnjaka do deset godina starosti, ne mora ni voziti kola. Neka se vozi javnim prevozom. Pretvorili smo se u deponiju Evrope.
slamkamenac
Meni se cini da je ovo uzaludna mera. Ova uredba zapravo znaci da ce Srbija vise novca dati dilerima u EU a manje ce ostati u zemlji, zarad cistoce vazduha. Lepa namera. Ali, po meni, najvaznije je kako se uteruju propisi jer svi ovi standardi su daleko bolji od onog sto ta vozila zapravo rade dok se valjaju ulicama. Dakle umesto profita dilerima novac ce ici na mito tokom tehnickog pregleda da se krsevi propuste i posle 2021. Glavni razlog - sirotinja i beda.
Dr No
Niko nije rekao da uzimate nov auto. Euro 5 je krenuo od 2010 godine. To su 9 godina stari automobili već, a kada se uvede zabrana 2021 biće 11g stari automobili. Sad Srbija služi kao otpad EU. Zar vam je nije stalo da zdravlja vaše dece. pre 30g polovina vas auto je videla samo kod komšije, a sad odjednom bi svi da imaju auto. U mnogim zemljama poput Norveške takse su ogromne, ljudi voze bicikl ili koriste javni prevoz.
Boris
Malo je 500 karaktera za ovo, ali evo: U najvećem delu Srbije, javni prevoz je šala. Voziti bicikl po ulicama i putevima nije ništa drugo do prikrivena želja za samoubistvom. Ne branim ja punoletne automobile kao što je moj, ali to što tvrdite jednostavno nije realno. Srbija je otpad EU zato što je to mesto koje nam je dodeljeno u međunarodnoj podeli. Da je ovoj državi stalo do zdravlja dece, priznala bi kao evro 5 ili 6 svaki auto koji ima ugrađen takav motor, bez obzira na godinu proizvodnje.
Preporučujem 24
Boris
Vozim 14 godina star auto i ne mogu vam opisati tu radost i odusevljenje kad se nesto pokvari pa jurim delove i obilazim majstore. Jednom su me ubedili da treba da kupim nov auto u radnji, pa sam dao 20 000 evra, ali jednostavno to nije to. Prodao sam ga posle tri meseca i kupio tri punoletna. Jer takvi smo mi Srbi. Ne volimo kad je nesto novo, dobro i lepo, nego mora da bude krs s kojim cemo se muciti. Iz istih razloga ne zelimo ni velike plate da ne bismo kupovali nove automobile.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja