U program novogodišnje proslave gradski oci i TOB mogli bi da uvrste i tačku „Krugom dvojke”, odnosno doček 2020. u prestoničkim tramvajima. Jer ako se može verovati informacijama sa sajtova za gradski prevoz, upravo 31. decembra, posle više od pola godine od ukidanja, tramvajske linije 2, 5 i 10 trebalo bi da budu vraćene na trase.
Problem je što one nisu jedine zbog čijeg ukidanja Beograđani mesecima kipte od besa. U javnom prevozu, čija su glavna obeležja nesnosne gužve i nepoštovanje reda vožnje, od oko 170 gradskih linija trenutno je čak četrdesetak skraćeno, ukinuto ili preusmereno. Postoje zamene, ali one nikako nisu dovoljne niti od jednake koristi. Na to, četiri linije su trajno skraćene, a dve nepovratno ukinute.
Višemesečne izmene prouzrokovali su radovi na saobraćajnicama, njihov produžetak i neprestano odlaganje završetka radova.
Okončanje obnove Trga republike željno se iščekivalo jer je rekonstrukcija ovog pločnika na nekoliko meseci preusmerila više linija. Ali, kada su majstori napustili Trg, usledio je hladan tuš jer su građani shvatili da su linije 19 i 28 trajno skinute sa saobraćajne mape. Hladna voda polila je i one koji koriste linije 21, 22, 43 i 96 jer je okončanje obnove trajno skratilo njihove trase. Nezvanično, može se čuti da je sve ovo urađeno da bi se ganc nove kocke na Trgu rasteretile dela teških javnih vozila.
Potez od Ruzveltove do Bajlonijeve pijace posebna je priča. Radovi na njemu preusmerili su autobuse 65, 77 i 79 i ukinuli tramvaje 2, 5 i 10. Sve bi Beograđani nekako i izdržali da je uređenje ovih ulica završeno na vreme, ali kraj nije ni na vidiku. Nadležni se hvale kako će polovinom naredne sedmice biti završene saobraćajnice do Drinčićeve, ali tome se mogu radovati samo vozači automobila. Za putnike u javnom prevozu i pešake to ništa ne znači jer nisu uređeni trotoari bez kojih ni stajališta za autobuse i tramvaje ne mogu da se puste u funkciju. U to su se prvi uverili putnici na liniji 77 koja je vraćena na staru trasu, ali ona i dalje ne može da koristi stajališta u 27. marta.
– Kod podvožnjaka u Dimitrija Tucovića godinama čekam prevoz i tu smo uvek imali izbor – 28, 65 i 77. Sada nam je ostala ova poslednja linija koja ne može da nadoknadi nedostatak ostale dve. Pre neki dan je zamalo pukla osovina u „sedamdeset sedmici” jer je vozač primio svakog ko je uspeo da se ugura – požalila se sugrađanka Tatjana Pavlović.
Koliko dugo nema linija 3 i 3L, žitelji Kneževca i okoline Topčidera su i zaboravili da su one nekad i postojale. A, njihovo vraćanje na stare trase nije ni u najavi.

Do kada će da kruže izmenjenom trasom, ne znaju ni putnici na liniji 26, koji su u ovaj saobraćajni karambol zapali zbog radova u Zaplanjskoj.
I Zemunci koji putuju autobusima 704, 706 i 707 zbog radova u Bulevaru Nikole Tesle sada kruže Ulicom trešnjinog cveta i tako će biti do 5. decembra. Muke imaju i njihove komšije sa linije 84.
– Već duže zbog istih radova 84 ne staje kod Ušća, a osim toga se na toj tački stvaraju gužve nedeljama i svakodnevno gubimo po petnaestak minuta u nepreglednim kolonama. Još veća je muka povratak jer u večernjim satima na Zelenom vencu autobusa 84, 704, 706 i 707 nema 30, 45 minuta – požalila se sugrađanka Spomenka Dimitrijević.
Neprijatno iznenađenje ovih dana zadesilo je i putnike tramvaja 6, 7 i 12 koji su zbog radova kod okretnice na Tašmajdanu preusmereni. Obaveštenje o tome na samom terminusu jedva je uočljivo pa neupućeni uzalud i dalje tamo čekaju prevoz.
Titulu saobraćajnog cirkusa u javnom prevozu trenutno bi ipak mogla da ponese zona oko Savskog trga. Uske ulice oko njega nisu dovoljne da prime ni sve automobile i autobuse koji tu redovno prolaze. Ali, nadležni su ipak, očigledno na brzinu i u hodu, rešili da Balkanska, Admirala Geprata i malena Ulica Mihaila Bogićevića postanu zona okretanja za desetak autobusa koji su godinama okretali na Savskom trgu. Tako se već nekoliko dana u pomenutim ulicama oko trga stvaraju nesnosne gužve, pogotovu kod stajališta „Nemanjina” u Balkanskoj. Tu se putnici iz načičkanih autobusa, nemajući gde, guraju između parkiranih automobila. Muku sa njima dele i vozači.
– U Balkanskoj i Mihaila Bogićevića nije prava okretnica. Nemamo toalete, nemamo gde ni da pijemo vodu. A nećemo da se spustimo do stare okretnice na trgu jer bi to onda značilo da moramo da napustimo i ostavimo vozilo. Na novoj „okretnici”, osim toga, sada ne možemo da stojimo duže od dva-tri minuta jer su ulice male i brzo se stvore gužve – požalio se vozač na jednoj od preusmerenih linija dodajući da problem stvara i to što kroz Sarajevsku preusmereni autobusi gube više vremena nego kroz Savsku.
Ništa jednostavnije nije ni vozačima koji okreću na privremenom terminusu u Admirala Geprata. Kod Vaznesenjske crkve stvaraju se ogromne gužve zbog okretanja autobusa 52, 53, 56 i 56L. Ova vozila na ovu lokaciju preusmerili su radovi u Kraljice Natalije. Do kada će tako biti, ne zna se.
Većina građana koje sve ovo dotiče nikako ne može da razume zašto nadležni konstantno započinju radove na više bitnih saobraćajnica u isto vreme. Ne shvataju ni to što se izvođačima dozvoljava probijanje rokova. Jer četrdesetak preusmerenih, skraćenih i ukinutih linija ne znači samo privremene trase, nego i svakodnevne kolapse.
PRIVREMENO UKINUTE
- 2, 5, 10 – do 31. decembra
- 66 – do danas
- 3, 3L – do daljeg
PRIVREMENO PREUSMERENE
- 401, 402, 403, 405, 406, 407, 408, 409 i 503 – do nedelje
- 79 – do 19. novembra
- 704, 706 i 707 – do 5. decembra
- 6, 7, 12 – do 12. decembra
- 65 – do 31. decembra
- 45 i 83 – do 31. decembra
- 46, 51, 91, 92, 511, 551, 553, 601 – do 31. maja
- 52, 53, 56, 56L – do daljeg
- 26 – do daljeg
TRAJNO UKINUTE
- 19 i 28
TRAJNO SKRAĆENE:
- 21 i 22 (do Slavije)
- 43 i 96 (do Pančevačkog mosta)