subota, 07.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:08

Muzej Nikole Tesle između Savskog trga i Dorćola

Zaostavština srpskog naučnika mogla bi da bude preseljena u termoelektranu „Snaga i svetlost” ili u zdanje nekadašnje Glavne železničke stanice
Autor: Dejan Aleksićpetak, 15.11.2019. u 20:00
Термоелектрана „Снага и светлост” (Фото Д. Мучибабић)

Ko će tačno katanac sa nekadašnje Glavne železničke stanice u Savskom amfiteatru skinuti i ovom spomeniku kulture vratiti praktičnu namenu još nije poznato. Jedino se zna da će se u nju useliti neki srpski muzej, ali nadležni nikako da prelome ko to najviše zaslužuje. To svakako neće biti muzej čije bi preseljenje pod svodove nekadašnje Glavne bilo i najlogičnije – Železnički, jer otkako je krenula priča o prenameni zgrade na Savskom trgu nadležni tu opciju nisu ni uzimali u obzir. Ali zato jesu muzej srednjovekovne Srbije, kao i Istorijski muzej koji je mesecima važio za najozbiljnijeg kandidata za novog stanara zgrade na uglu Savskog trga i Karađorđeve ulice. Ipak, i on je izvisio u ovoj priči. Poslednja ideja, koja je od letos aktuelna, jeste da se u prostor Glavne premesti Muzej Nikole Tesle. Prethodnih dana pojavila se informacija da je o tome doneta i zvanična odluka, ali kako „Politika” saznaje, jedino je definitivno da Muzeju Nikole Tesle uskoro sledi selidba. A gde tačno, to još nije odlučeno. To se može zaključiti na osnovu odgovora koje smo juče dobili od nadležnih u gradu i republici. Nesporno je da su najveći kandidati za novu adresu Tesline zaostavštine Glavna železnička i termoelektrana „Snaga i svetlost” na Dorćolu.

– Sada je sve na republici pošto je grad na nju preneo osnivačka prava za Muzej Nikole Tesle, jer jedan takav muzej svakako treba da bude od nacionalnog značaja – ukazuje zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

Kako dodaje, neosporno je i da muzeju koji sada boravi u 200 kvadrata, a koji sa više od 100.000 posetilaca godišnje spada među najposećenije muzeje u Beogradu, treba da se što pre obezbedi novi prostor.

Ipak, u Ministarstvu kulture i informisanja navode da Muzej Nikole Tesle još nije u nadležnosti republike.

– Postoji inicijativa Beograda da muzej pređe u nadležnost republike, a radnje koje prethode tome su u toku. Ministarstvo je upoznato sa idejom da Muzej Nikole Tesle bude u prostoru termoelektrane i koliko nam je poznato u toku su analize svih okolnosti koje se tiču pomenutog projekta – navode u ministarstvu.

I nadležni i stručnjaci i javnost saglasni su da jedan od naših najčuvenijih muzeja odavno zaslužuje veći prostor. Ali kada je reč o predloženim rešenjima, njih ne vide kao jednako dobre alternative.

– Delo i ličnost Nikole Tesle zaslužuju ozbiljan muzejski prostor. Upravo zbog prirode te naučne discipline i Teslinog doprinosa, za taj muzej potreban je objekat koji nema prostorna i konstruktivna ograničenja. Zdanje „Snaga i svetlost”  bilo bi bolje za takvu vrstu muzeja – kaže arhitekta Vladimir Lojanica dodajući da je prostor termoelektrane i po volumenu i po značenju logičnije rešenje.

– On je zahvalniji za svaku vrstu rekonstrukcije. Problem jeste što je malo mimo puta, ali u svetlu novih tendencija povezivanja centra i obala on bi svakako mogao da bude uključen u tu priču. Uostalom, ako bi tamo bio preseljen muzej, pa svako ko želi da stekne pravi utisak o toj zaostavštini neće imati problem da ode namenski – navodi Lojanica.

Napominje i da prilikom odlučivanja o novoj adresi Muzeja Nikole Tesle dobro treba da se promisli i o svim muzeološkim potrebama kao što su prostori za dopremanje i smeštaj eksponata, za stručne službe, ali i za nesmetano kretanje posetilaca.

– Ako se planira replika ambijenta u kome je Tesla živeo i stvarao, onda zaista treba neki prostor koji je gabaritniji i nesputan. Zato prostor Železničke, koji ima klasičnu strukturu baziranu na više malih soba sa centralnim hodnikom bez mogućnosti širenja tih kapaciteta i bez većih statičkih intervencija, ne bi bio podesan. Ali, objekat Železničke stanice bi svakako mogao da se iskoristi za Železnički muzej, pa čak i muzej transporta jer se taj prostor oduvek u mentalnoj mapi svih nas doživljava kao železnički terminal – ukazuje Lojanica.

Ovaj arhitekta podseća i da na umu treba da se ima da muzeji nisu više institucije u koje se ide iz sobe u sobu i gledaju eksponati, već su oni danas pre svega svega performansi.

Zdanje nekadašnje železničke stanice u Savskom amfiteatru (Foto D. Jevremović)

Istorijski muzej u Kasarni sedmog puka

Istorijski muzej neće dobiti prostor Glavne, ali kako saznajemo, od njegove selidbe se nije odustalo. Poslednja ideja je da Kasarnu sedmog puka na uglu Resavske i Nemanjine država preuredi za te namene. Raniji plan bio je da tu zgradu preuzme grad u okviru dogovora sa republikom i da se tu oformi Gradska čitaonica.

Najavljivano preuređenje

Leta 2018. gradski oci su najavljivali da će do kraja ove godine prostor termoelektrane početi da se preuređuje za potrebe Muzeja Nikole Tesle i naučnoistraživačkog centra. Najava je bila da će se na tom prostoru muzej baškariti na 10.000 kvadrata.


Komentari9
2457c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milan Filipović
Mene cudi da termoelektrana u Obrenovcu nije kandidovana za sledeceg domacina Muzeja Niloke Tesle.
stradivarius
Svaki put kad se povede priča o muzejima, ja se prosto šokiram koliko ovde ima nekakvog priviidnog elana da se izmišljaju nekakvi novi muzeji, dok postojeći jedva egzistiraju ili (kao neki od njih) čak i nemaju svoj prostor. Najbolji primer je prirodnjački muzej, koji poseduje jednu od najvećih svetskih kolekcija, a koja je skrivena od očiju javnosti. Ne zbog toga što ih neko namerno krije, nego zbog toga što za sve decenije unazad, nije bilo sluha da se ovom muzeju dodeli odgovarajući prostor.
Pavle Vasev
Rekao bih da gresi arh. Lojanica. Prioritet je lokacija a ne analiza strukture 2 predlozena objekta. Podjimo od licnih iskustava da kao turisti sa ogranicenim boravkom u odredjenom gradu , eliminisemo dislocirane muzeje i znamenitosti. Mislim da bi nas najveci naucnik bio uskracen za masovne posete ( sada 100 000 a na Zeleznickoj bi ocekivano bilo vise nego duplo). Niz malih prostorija koje arh. Lojanica vidi kao manu Zeleznicke, se jednostavno resava povezivanjem u savremenom gradjevinarstvu.
Um
Ko sme da dira muzej Nikole Tesle? Niko,ostaće tu zauvek i kad ne bude ovih i onih....
Yrraf
Sve je rekao profesor Lojanica, po svim profesionalnim standardima ali i zdravoj logici, muzej Nikole Tesle bi trebao biti smešten u elektrani "Svetlost i snaga" a železnička stanica treba biti muzej železnice. Mogli bi postaviti lokomotive i vagone na koloseke stanice, bio bi to savršen prostor za muzej železnice.
Р.Х. и тетака
Не би могли да поставе локомотиве и вагоне, јер, ако нисте знали, колосеци и перони су срушени. Претпостављам - намерно и што брже...
Preporučujem 26

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja