ponedeljak, 16.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:04

Egipat diskretno obeležava 150 godina postojanja Sueckog kanala

Autor: S. S.petak, 15.11.2019. u 13:43
(Фото ЕПА / KHALED ELFIQI)

Suecki kanal se smatra ključnom vezom između istoka i zapada. Važan je međunarodni plovni put koji povezuje Sredozemno more u luci Said i Crveno more u Suecu. Zvanično je otvoren Raskošnom ceremonijom, pre 150. godina. Međutim, godišnjica njegovog otvaranja u Egiptu će proći diskretno.

(Foto Arhivski snimak)

Kanal se kopao od 1859. do 1869. godine kao ambiciozan projekt spajanja Sredozemlja s Crvenim morem, koji će drastično skratiti put trgovačkim brodovima od Evrope do Azije.

„Suecki kanal nije pravo jedne nacije”, reči su francuskog diplomate Ferdinanda de Leseps, kome pripadaju zasluge za osmišljavanje projekta, nadahnutog snovima faraona koji su hteli da prokopaju takav kanal još pre četiri hiljade godina.

„Svoje rođenje duguje ambicijama čovečanstva”, rekao je Francuz u govoru 1864. godine.

Na izgradnji kanala su, prema službenim podacima, radili milioni Egipćana uz pomoć kamila i mazgi. Tokom gradnje preminulo je nekoliko desetaka hiljada ljudi, tvrde stručnjaci.

Prvi brod prepolovio je 164 kilometra dug kanal 17. novembra 1869. godine.

Posledice turbulentnih događanja na Bliskom istoku odrazile su se i na Suecki kanal.

(Foto EPA / KHALED ELFIQI)

Egipatski predsjednik Gamal Abdel Naser, veliki zagovornik arapskog jedinstva, u julu 1956. usprotivio se britanskim i francuskim interesima i nacionalizovao preduzeća koja su upravljala kanalom.

Odlukom je Naser jako dobio na popularnosti u domovini, ali i izazvao međunarodnu krizu.

Tri meseca kasnije su Francuska i Velika Britanija, države koje su do tada kontrolisale prolaz, uz pomoć Izraela napale Egipat.

(Foto EPA / STR) Svečano otvaranje Kanala 2015. godine

Kanal je bio bojište i tokom arapsko-izraelskih sukoba 1967. i 1973. godine.

Danas vitalnim morskim putem upravlja uprava Sueskog kanala.

Pre četiri godine, 2015, kanal je proširen. Zahvaljujući tom projektu, vreme tranzita skraćeno sa 22 na 11 sati, a broj plovila koji svakodnevno prelaze povećao se sa proseka na 40-45 do 60-65 džinovskih tankera, izjavili su u upravi Sueckog kanala.

Međutim, regija je i dalje nestabilna. Kanal danas štiti egipatska vojska koja se nosi s dugotrajnom pobunom na severnom Sinaju.njime prolazi 10 posto svjetske pomorske trgovine.

Njegov značaj se povećava razvojem pomorskog saobraćaja i svetske trgovine, a s obzirom da pomorski saobraćaj predstavlja najjeftiniji način prevoza i da se preko 80% svetske trgovine obavlja plovnim putevima, to ga čini veoma važnom raskrsnicom za međunarodne trgovinske tokove.


Komentari7
8b5ee
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ненад Рајковић
У реду све написано али, да ли је Дунав плован кроз Румунију?
Nek zida Zapad kad ste protiv Evroazije
@Mungos Ideje ,kakva je kanal DMV su uvek bile na granici sna. Karlo Veliki je počeo mrežu kanala - 3 veka nakon pada Rim. carstva. Franc. revolucija izbija u uslovima intenzivnih nameta radi izgradnje mreže kanala u Francuskoj . Kanal Rajna -Dunav završen je tek 1992. god. Srpski narod bi mogao da se okupi oko ove ideje jer bi vekovna kob u ratovima - dolina Morave na "kući na sred puta" postala naplativa a suše i poplave manje. Ali -to traži pomoć.
Bili bi u stanju da se okupimo oko ideje
Na trećoj fotografiji odozgo (mapa) se vidi kako bi izgledalo interkontinentalno putovanje naravno manjih brodova na relaciji od Soluna do Dunava -kanalom Vardar, Morava Dunav. Put bi bio skraćen za čitavo Sredozemlje osim njegovog istočnog dela, ako bi se putovalo do bilo koje luke na Baltiku uključujući i St.Peterburg ili bilo gde u mreži kanala Rajna ,Majna, Dunav.Brodovi bi plaćali prolaz a sudbina "kuće na sred puta " bi bila strateški, mnogo drugačija.
Мунгос
@ Bili bi u stanju…., поштовање, Та вековна одлична идеја коју су носили многи техничари Србије и около, је данас тешко остварљива. Не због ниског водостаја Вардара, него због јако корумпираног лобија противника Мини ХЕ. …..Иначе, за савремене ауто-путеве које користе Евроазијати, генерације грађана Србије ће враћати кредите, биће то дужничко-робовласничко уређење Србије.
Preporučujem 5
Иван Грозни
Суецки канал спаја Средоземно и Црвено море. А што се тиче канала Вардар-Морава-Дунав, не знам да ли сте видели на шта личи Вардар у горњем току у сушној сезони? На поток. Србији требају савремени ауто-путеви и брзе пруге.
Preporučujem 6
Мунгос
„На изградњи канала су, према службеним подацима, радили МИЛИОНИ Египћана уз помоћ камила и мазги. Током градње ПРЕМИНУЛО је неколико десетака хиљада људи, тврде стручњаци.“ ……….Видимо колико се те далеке 1869. године мало водило рачуна о заштити на раду. ……….Ипак мислим да Французи тада нису уопште водили рачуна о својим робовима, као сада што раде. Сада их умире много мање.
Slavujko
i ko na kraju uzima lovu od kanala?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja