petak, 13.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:00

Francuska predložila nove principe proširenja EU

petak, 15.11.2019. u 20:32
(Фото EPA-EFE/PATRICK SEEGER)

BRISEL – Postepeno pristupanje, otvaranje strukturnih fondova EU, ali i striktnija politika uslovljavanja i reverzibilnost procesa proširenja – četiri su principa na kojima se zasniva francuski predlog reforme politike proširenja, saznaje Tanjug u Briselu.

Francuska je četiri dana pred ministarski sastanak Saveta EU, zakazan za 19. novembar u Briselu, zemljama članicama dostavila dokument koji sadrži predlog principa na kojima bi trebalo da se zasniva nova metodologija politike proširenja.

Dokument u koji je Tanjug imao uvid, naglašava da Francuska „nedvosmisleno pruža podršku evropskoj perspektivi zemalja Zapadnog Balkana”.

Navodi se da su „bliže veze sa EU jedini put da zemlje regiona izgrade odnosno konsoliduju svoje države na osnovama vladavine prava, da nastave ekonomski i društveni razvoj, da mladima obezbede budućnost i promovišu politiku proširenja”.

„Obnovljen princip pristupanja proizilazi iz neophodnosti da se podrže zemlje Zapadnog Balkana u reformama neophodnim da bi se u potpunosti uskladile sa vladavinom prava i opštim EU standardima”, stoji u francuskom dokumentu.

Prvi francuski predlog zasnovan je na principu postepenog pristupanja EU.

Pored postepene implementacije obaveza koje proizilaze iz članstva u EU, zemlje kandidati bi trebalo da dobiju i određena „prava”.

Jedno od njih se odnosi na povećano finansiranje kako kroz pretpristupne fondove, tako i kroz pristup fondovima namenjenim za zemlje članice.

„Zemlje kandidati bi tako mogli da dobijaju sredstva iz EU strukturnih fondova postepeno u zavisnosti od stepena pristupanja i sprovođenja reformi”, navodi se u francuskom dokumentu.

Time bi i građani regiona mogli konkretnije da vide koristi od pristupanja EU i pre ulaska u punopravno članstvo.

Francuzi se i u ovom dokumentu zalažu za tzv. „reverzibilnost” procesa proširenja, odnosno za princip sankcionisanja zemalja koje nazaduju na putu pristupanja.

Izvori iz Sveta EU kažu za Tanjug da se očekuje da ministri opštih polova EU na sastanku 19. novembra kao poslednju tačku dnevnog reda razmotre situaciju u oblasti politike proširenja i pristupnog procesa, ali da se ne očekuje i definisanje konkretnih zaključaka Saveta EU.

„Ne znamo koliko ćemo moći da budemo konkretni, ali svakako želimo da pošaljemo pozitivnu poruku”, poručuju iz Saveta.

Navodi se da će ministarska diskusija u utorak biti usmerena u prvom redu na „definisanje radnog i vremenskog okvira” kada je u pitanju rad na politici proširenja EU.

Iz finskog predsedavanja Savetom EU podsećaju da je u pitanju „tranzicioni” trenutak za EU institucije i da će se tek čeka formiranje nove Evropske komisije koja bi trebalo da, ukoliko bude zahteva od zemlja članica, izradi novu metodologiju politike proširenja.

Na pitanje Tanjuga kada se može očekivati da će se lideri EU „konkretnije” vratiti pitanju politike proširenja, u Savetu EU smatraju da to neće biti pre evropskog samita sledeće godine.

„Prethodno se moraju konkretno utvrditi i dogovoriti neki elementi politike proširenja kako opet ne bi došli u 'ćorsokak' neslaganja što je bio slučaj u oktobru”, navode izvori iz Saveta.

Dodaje se i da u EU više „ne žele da vide blokadu”, već da je sve što se radi priprema sa deblokiranje procesa pristupanja, konkretizacija i uspostavljanje konsenzusa o politici proširenja među zemljama članicama.


Komentari18
42ce3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

феликс1956
@Zeljko Adzic Не, г-дине. Ви нисте слепац и не пишете глупости. Дали сте тачну анализу Макронове "слаткоречиве фразеологије" у вези тзв. проширења тзв. ЕУ. А ја бих само додао речи пророчице Касандре из Хомерове "Илијаде": "Не веруј Данајцима ни кад дарове носе".@ nikola andric. И ви сте господине у праву, у вези регулаторних механизама пријема у чланство ЕУ. Па и врапци знају да су бивше чланице Варшавског пакта (Чешка, Мађарска, Пољска...) примљене у ЕУ, првенствено да би се ослабила Русија.
Srba
RE___Ima i ova, na pitanje vojnika koji ide u rat..."Ici ces vratiti se neces u ratu poginuti !?" ili "Uci ne ces ako ispunis uslove koji se traze ili uci ako ih ne ispunis mozes ili ne mozes dozivis da ispunis !?" pa dtagi Srbi pokusajte stavljanjem zareza doci do odgovora na obe prorocke igre reci
Preporučujem 3
Zeljko Adzic
Ove mere Makrona samo kupuju vreme koje mu je potrebno ostvariti vladu EU-a koja ce jos vise skratiti ionako okrnjenu suverenost clanica.I logicno pitanje je cije ce interese ta vlada stititi...malih ili velikih clanica?Nemica na celu Komisije,citaj vlade...francuskinja euro-banke.Da li sam ja slepac koji pise gluposti?
nikola andric
''Bolje kasno nego nikad?'' Ceo lavirint uslova bi bio manje kompleksan da su pri osnivanju Zajednice prvo formulisani uslovi clanstva te uslovi za ostranjivnje ''neodgovornih clanova''. Ispunjeni uslovi su funkcija vremena. Sto je ispunjeno u vreme V1 ne mora biti ispunjeno u V2. To je slucaj sa Poljskom i Madjarskom u kojima vise ne postoje fundamentalni uslovi ''pravne drzave''. Trias politica ili, skraceno, nemesanje izvrsne u sudsku vlast. EZ nema pravna sredstva za korekciju clanova.
JorgeLB
EU ima alate za sankcioniranje članica, no pitanje je da li su temelji "pravne države" toliko erodirali da bi trebalo povući sankcije. Prije će biti da je riječ o različitim političkim pogledima nego li fundamentalnim razlikama. Nekome će biti nevjerojatno da se vlast u Italiji, Belgiji ne može formirati mjesecima, da jedna Danska uvodi getoizaciju, da Boris Johnson lakoćom raspušta Parlament, itd... Nekome opet strašno da Mađari toliko "opanjkavaju" Sorosa...
Preporučujem 1
Dusan T
Nema razloga da Makron imponuje bilo kome, zbog bilo cega, ali njegov stav da EU, koja je u haosu, ne treba da se prosiruje i uvodi u jos veci haos dok se trenutni haos ne resi, je sasvim ocigledan, smislen i dobronameran. Neobican je stav politicara iz zemalja kandidata, koji se guraju da udju u autobus, bez vozaca, koji se nekontrolisano kotrlja prema rubu provalije. Jedino objasnjenje moze biti nedostatak bilo kakve vizije ili ideje, sem ulaska u taj autobus.
Muradin Rebronja
Ovo je dobro i za EU i za Zapadni Balkan. Jasni preduslovi šta, kako, zašto...pa, ko voli, bujrum i/ili nek izvoli. Standardi EU svuda i na svakom mestu. Doduše, nije i ne može biti zabranjeno da nešto bude i bolje od EU standarda, na primer u oblasti ugostiteljstva i turizma koji ce, ako Boģ da, biti bolji i od evropskog i od američkog. Original balkanski jerbo i mi konja (use i u svoje kljuse) za trku imamo. Malo li je?
milan
Nista te nisam razumeo Muradine a narocito kad pocnes da guras svuda ugostiteljstvo...
Preporučujem 0

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja