petak, 06.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:02

Kako je izgrađen autoput britanske imperije

Suecki kanal skratio je trgovački put između Londona i Mumbaja sa gotovo 20.000 na 11.593 kilometra
nedelja, 17.11.2019. u 23:55
Суетски канал прокопан пре 150 година (Фото Википедија)

BON - Suecki kanal je otvoren pre 150 godina, a osim prihoda koji donosi Egiptu ima i veliku simboliku kao projekat koji obezbeđuje međunarodni prestiž.

Predsednik Gamal Abdel Naser je u oktobru 1956. obznanio odluku koja je u Egiptu izazvala slavlje, a u Evropi zaprepašćenost.

Naser je dugo čekao na kredite SAD za gradnju Asuanske brane i stvaranje akumulacionog jezera, pa se odlučio za finansiranje podržavljenjem Sueckog kanala.

Kako se kanal nalazio u većinskom vlasništvu britansko-francuskog Sueckog društva, Naser je obećao primereno obeštećenje koje su dve evropske zemlje odbile i uz podršku Izraela, krajem oktobra napale Egipat.

SAD i S S SR su preko Ujedinjenih nacija naterali francuske, britanske i izraelske jedinice da se povuku - Bliski istok je trebalo da ostane područje uticaja velikih sila, ali ne i Evropljana, piše Dojče vele.

Naser je pre svega hteo sredstva za svoj prestižni projekat - Asuansku branu, kaže politikolog Tomas Demelhuber sa Univerziteta Erlangen-Nirnberg, dodajući da je Suecki kanal uvek bio prestižni nacionalni objekat.

„Otkako su ga pre više od 150 godina napravili egipatski graditelji, Suecki kanal je simbol egipatskog napretka”, navodi Demelhuber.

Naser je, međutim, u oktobru 1956. sam nagovestio da je to podržavljenje za njega bilo više od ekonomskog poteza - za njega je preuzimanje kanala bilo u znaku arapskog nacionalizma.

Planovi da se između Sredozemnog i Crvenog mora prokopa kanal dugo su postojali, još od 16. veka, kaže Tomas Demelhuber za „Dojče vele”, ali dodaje da je tek Ferdinand Leseps pokrenuo projekat.

Na gradnji su najpre bile angažovane hiljade evropskih radnika, ali bilo je potrebno još ljudi pa je tadašnji egipatski vladar Mohamed Said 1861. godine prisilio na rad još 10.000 radnika, a godinu dana kasnije - još 18.000.

Kanal je u početku bio samo egipatski, da bi kasnije postao međunarodna zona, a gradovi poput Port Saida postali su dinamični trgovinski centri koji su priključeni na globalnu trgovinsku mrežu.

„Auto-put britanske imperije”, kako je kanal prozvan, bitno je skratio trgovački put između Londona i Mumbaja sa gotovo 20.000 na 11.593 kilometra.

Godine 1870. kanalom je prošlo 486 brodova sa 26.768 putnika, 1913. je već bilo 5.085 brodova sa 234.320 putnika.

„Moja zemlja više nije deo Afrike, napravio sam od nje deo Evrope”, rekao je tadašnji egipatski vladar Ismael Paša povodom otvaranja Sueckog kanala 17. novembra 1869.

Od proširenja kanala za gotovo 40 kilometara 2015. godine tuda prolazi još više brodova.

Gradnja paralelne trase od 35 kilometara, kao i proširenje i produbljenje na toj trasi, za predsednika Abdela Fataha Al Sisija je bilo isto što je za Nasera gradnja Asuanske brane - prestižan objekat koji je trebalo da svedoči o velikim sposobnostima vlade, prenosi Tanjug.

Time se transportni kapacitet Kanala udvostručio - umesto dotadašnjih 49 danas Kanalom može da prođe do 100 brodova.

U budžetskoj godini 2018/19. ostvaren je prihod od 5,9 milijardi dolara. Ali, ni izdaleka ne odgovara prihodima koji su planirani kada je kapacitet povećan.

Tako je Kanal ostao prestižan projekat i istovremeno podsećanje da Egipat još nije ostvario sve mogućnosti koje mu on pruža.


Komentari8
8ebe9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Petar,Zagreb.
Moje sećanje na Suesku krizu!Egipat je nacionalizirao kanal,onda je izbio rat,a onda je iz moga ulaza pod punom ratnom.spremom drug... zastavnik bio ispraćen u mirovne snage. A onda šta je bilo? Mame su navečer gledale kroz prozor i smijuljile se. Teta,zastavnikovica svaku večer bila je pritisnuta uz zid zgrade od puno,,strićeka".
Бранислав Станојловић
Тај "ауто-пут" је можда био згодан за Уједињено Краљевство, али градили су га ФРАНЦУЗИ!
sasa
bice uskoro jos jedan prolaz koji skracuje putovanja samo ce putnici i posada morati da imaju bunde za svaki slucaj...
Мр Радомир Шћепановић
Suecki kanal bi svi voleli da imaju!
popovic mica
tako rade vizionari, a ne kao naši vlastodršci nacionalizuju parce zemlje ili izbrišu stogodišnji put zarad interesa partijskog podanika ili sebe

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja