petak, 06.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:02
DOGODOVŠTINE IZ NOĆNOG PREVOZA

Od tuče vozača do sviranja na gitari

Prava je lutrija vožnja na linijama s oznakom N koje kruže prestonicom u sitnim satima: može da se naleti na zanimljive saputnike, ljubazne šofere i konduktere, ali i na mnoštvo neprijatnih situacija
Autor: Dejan Aleksićponedeljak, 18.11.2019. u 09:42
Уобичајена слика из ноћних аутобуса (Фотографије Н. Неговановић)

Sat i po posle ponoći. U centru prestonice grupa putnika više od dvadeset minuta čeka noćnu „tridesetsedmicu”. Zagledaju, izviruju ka okolnim ulicama, ali 37 N nema. Odlučuju da sačekaju naredni. Još sat vremena, ali ni njega nije bilo. Grupa putnika u gluvo doba noći odlučuje da krene pešice ka Banovom brdu i Rakovici, u nadi da će usput uhvatiti prevoz.

Vožnja autobusima s oznakom N (noćni) prava je lutrija u kojoj se može naleteti na zanimljive saputnike, ljubazne šofere i konduktere, ali i na mnoštvo neprijatnih situacija.

Putnici s početka priče kasnije su saznali da su neprijatnost doživeli jer se nadležni nisu setili da okače obaveštenje da je početno stajalište pomereno. Sugrađanka Anđelka Mihić priča da su putnici u kratkom roku, takođe na liniji 37 N, doživeli još jednu neprijatnost – autobus im nije došao jer je vozač iz dnevne smene zaboravio da kolegi iz noćne ostavi ključeve.

Redovni cirkus imaju i putnici autobusa 27 N. Za razliku od drugih linija s oznakom N, na ovoj nema konduktera, pa je i za vožnju i za izdavanje karata zadužen vozač. On prima putnike samo na prednja vrata, pa se gubi vreme u polasku. Zbog kašnjenja se dešava da se polasci preklope, pa onda krene svađa između vozača oko toga ko ima prioritet.

– Jednom se desilo da su dvojica šofera rešila i fizički da se obračunaju: izašli su iz svojih autobusa i u svađi proveli desetak minuta dok su vozila bila parkirana u suprotnim trakama, a putnici čekali kraj obračuna. Srećom, sve se završilo na rečima i kašnjenju – svedoči sugrađanka iz Mirijeva, koja često koristi ovu liniju.

Uzbudljive doživljaje imaju i redovni putnici na liniji 304 N.

– Naš šofer je hit. On se ne zaustavlja natenane, nego bukvalno uleće u stajalište. Ko utrči u vozilo, utrčao je. Nema šanse da vozač sačeka nekoga ko trči i fali mu samo jedan skok. Jedino ako ga kolega kondukter smekša: „Daj ovoga da uzmemo, on je svake noći tačan.„ Prema 304 N može švajcarski sat da se navije. A to je zato što šofer vozi kao da je na stazi formule 1 – navodi sugrađanka Sunčica Savić.

Omiljeni među putnicima su i pojedini kondukteri, jer neki od njih daju i ono što ne bi smeli – popust na karte.

– Ako si na kraćoj relaciji, daš 100 dinara umesto 150, što je puna cena. Ako ideš duže, onda dobiješ polovnu kartu, koju je neki putnik na izlasku vratio vozaču, i opet imaš popust. Ili ako držiš sto dinara u ruci jasno je da nećeš kartu. Sve se to dogovara pogledima, u šiframa. A ima i ono kad kondukter polako cepa kartu i značajno te gleda, da proceni koju od ovih opcija hoćeš – ističe Beograđanin Zdravko Prodanović.

Gužva pred ulazak u poslednji prevoz u kojem se plaća dnevna karta

Da na noćnim linijama svega i svačega ima potvrđuje i kondukterka Aranka Jovanović (50), koja već 14 godina radi taj posao od ponoći do četiri sata. Vrlo često je u tandemu s koleginicom šoferom Delorijom Deheljan.

– Nisam birala ovo, namestilo mi se kada sam ostala bez posla u trgovini. Ali volim da radim s ljudima. Jedino što nikako da se naspavam već 14 godina – uz smeh naglašava Aranka. Na svakodnevno krstarenje gradom se ne žali jer, kako kaže, već osam godina je na liniji 26 N pa je atmosfera s redovnim putnicima domaćinska.

– Dobra stvar je što me putnici znaju, tako da i ako se pojavi neki problem odmah skaču da mi pomognu i zaštite me – ukazuje Aranka.

Tako se nedavno desilo da jedan putnik zbog Jovanovićeve ostane bez rukava. Naime, kako Zavod za izradu novčanica više ne štampa karte za sve prevoznike već sada to svako radi za sebe, one više ne izgledaju isto. Zbog toga je, sumnjajući da je dobio falsifikat, Aranku napao jedan mladić.

– Počeo je da viče kako neće da plati jer mu navodno nisam dala pravu kartu. Onda sam počela da objašnjavam kako on ne plaća kartu već uslugu prevoza. Nije hteo da odustane, pa je jedan od stalnih putnika ustao i on je ubrzo ostao bez rukava – objašnjava Jovanovićeva.

Ali mnogo više je lepših sećanja. Redovni putnici s kojima druguje svaku noć znaju da počaste slatkišima, a za 8. mart i cvećem.

– Dešavalo se i da mi sviraju na gitari. Dva momka nisu imala za kartu i ljubazno su me zamolili, ako nije problem, da se prevezu. Uzvratila sam da nije, ako mi odsviraju „Gde je Nataša”. Oduševljeno su prihvatili i oni, ali i ceo autobus koji je uglas zapevao – prisetila se Aranka.

Nova mreža linija od januara

Nova mreža noćnih linija (29 njih umesto sadašnjih 25) trebalo bi da zaživi od januara. Vozila na ovim linijama, kao i na dnevnim, ubuduće će morati da imaju klime, internet i prenosivi uređaj za naplatu za konduktere. Tako će od januara otići u zaborav praksa pojedinih konduktera da noćne karte naplaćuju „s popustom”. Privatni partner za linije s oznakom N trebalo bi da bude poznat narednog meseca.

Doživljaj hvatanja poslednjeg dnevnog autobusa

I hvatanje poslednjeg gradskog autobusa, pre ponoći, zna da bude vrlo uzbudljivo. Oni kojima prevoz polazi sa okretnice Zeleni venac jure niz obližnje ulice kao na slalomu. Pretrčavaju na crveno, mašu dovikujući: „Čekaj, majstore, živ bio!” A kad majstor stane, to su trenuci i kada se probudi solidarnost. Jer oni koji redovno trče na poslednji dnevni autobus, u kome ne moraju da plate kartu od 150 dinara, znaju da se niko ne gura iz obesti. Tako se stoji i na jednoj nozi, uvlače se stomaci, pridržavaju se jedni za druge.


Komentari5
1f9be
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Maja
Ta kretenka sa 26n me je izbacila iz busa jer sam isla samo 2 stanice i dala joj 100din jer nisam imala vise. U sred zime i snega. Odvratna je.
Сава Поп
Начин на који “градски оци” мисле да наплаћују ноћни превоз довешће до пада прихода и потпуног јавашлука. Кондуктери и возачи сваке ноћи раде под великим притиском, пошто већина путника не жели да плати карту. Најгоре је викендом. Пијани, неваспитани, размажени (потрошио сам све паре на пиво, хоћу кући!) имаће поново прилику да се возе “мукте”. Подсетићу, да је наплата дневних карата, последњих месеци спала на бедних тридесет одсто! Дакле, поново ће буџет да плаћа изласке у провод!
Dragan Pik-lon
Znaci,mi gastarbajteri i strani turisti moramo na duzi kurs ako zelimo da koristimo buseve ,narocito nocne u Beogradu.Ta mimikrija i ''dugo''cepanje karata je jasna lokalnom stanovnistvu.Dok bi mi shvatili potpuno suprotno,pogotovu stranci.To dugo prenemaganje i muckanje sa "popustima'' stranac bi prepoznao kao prostituciju.Soferi i kondukteri bi imali sasvim drugih problema nego sada.Zato se mnogi varaju da im je taksi najjeftiniji.Tek ih tu cekaju balkanske,pardon zapadnobalkanske smicalice..!
Бранко Срб Козаковић
Не видим шта је смешно у овој колекцији озбиљних прекршаја. Возач који вози као луд, и као "формулом" улеће у станицу је опасан по околину и треба га отпустити. Остале немарности возачаh и превозникаh су за сваку осуду! Људи трпе због њихове неозбиљности и немарности.. И тако даље.. Боље да се уозбиљимо и премноштво оваквих "комика" решимо што пре.. јер ћемо у супротном плакати - не од смеха.
Милан Панић
I pored truda autora članka ne može ogledalo bede, jada i rasula da se prikaže duhovitim.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja