nedelja, 08.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:45

Raskošna pijanistička tehnika Jevgenija Kisina

U našoj maloj sredini, pritisnutoj raznim ekonomskim nedaćama, imamo privilegiju da na podijumu Kolarca čujemo najveće zvezde svetske klasične muzičke scene
Autor: Snežana Nikolajevićponedeljak, 18.11.2019. u 15:51
Јевгениј Кисин и Мима Лазаревић на Коларцу (Фото лична архива)

U prepunoj sali Kolarčeve zadužbine, sa publikom koja je okružila i klavir na podijumu, pijanista Jevgenij Kisin održao je koncert koji će nam dugo ostati u sećanju. Kao svojevrsnu anticipaciju velike Betovenove godišnjice – 250 godina od rođenja kompozitora, obeležavaće se cele sledeće godine – Kisin je odabrao tri sonate ovog autora (op. 13, op. 31 br. 2, op. 53) i Eroika varijacije, jedno od najzahtevnijih dela pijanističke literature.

Opisivati Kisinovu umetnost govoreći o fascinantnoj pijanističkoj tehnici i dubokoj i prefinjenoj emotivnosti i senzibilnosti, značilo bi svoditi njegovo umetničko savršenstvo na uobičajene parametre. U odnosu prema Betovenu najvažnije je njegovo poniranje u suštinu celokupnog opusa koja podrazumeva neprestani dijalog i dualizam – kontrast koji se ne uspostavlja samo između tema u sonatnom obliku ili u sledu varijacija, već dijalog koji je prisutan u svakom trenutku i u linearnim i vertikalnim linijama Dakle, celu strukturu jednog Betovenovog dela Kisin gradi kroz dijalog na mikroplanu, koji postiže upravo tom raskošnom i cizeliranom pijanističkom tehnikom – oštrim i voluminoznim forte zvukom, zvučnim i eteričnim pijanom, inteligentnom pedalizacijom, artikulacijom sa hiljadu valera, trenutnim prelaskom u razna emotivno stanja, a sve to da bi izgradio čvrstu i uravnoteženu celinu, koju je istaknuti pijanista i muzikolog Čarls Rozen označio kao najveću tekovinu klasike.

Koncert je održan u okviru ciklusa Kolarac – tvoj svet muzike, a iza njega, kao i iza ciklusa Velikani muzičke scene, stoji urednica programa Centra za muziku Kolarčeve zadužbine Mirjana Lazarević – sa istančanim ukusom, velikom menadžerskom veštinom, prijatna, autoritativna, vredna, pa rekli bismo i hrabra da nam, u našoj maloj sredini, pritisnutoj raznim ekonomskim nedaćama, pruži privilegiju da na podijumu Kolarca čujemo najveće zvezde svetske klasične muzičke scene. Kada se dogodi da neki veliki fudbalski klub dođe na Marakanu naveliko se piše o akterima koji su za to zaslužni i koji su to priuštili ljubiteljima fudbala. I treba da bude tako. Ali, ne treba zaboraviti osobe „iz senke”, koje svojim marljivim i brižljivim radom na planu kulture i svojom sposobnošću pružaju takvo zadovoljstvo ljubiteljima muzike.

Mirjana Lazarević – svima znana kao Mima – završila je teoretski odsek na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, bila je urednik u Muzičkoj redakciji Prvog programa Radio Beograda, a 1997. godine došla je u Centar za muziku Kolarčeve zadužbine, koji je osnovan dve decenije ranije. Kao urednik programa naišla je na punu podršku za svoje ideje i kod svoje tadašnje direktorke Vere Stojanović i u malom timu svojih kolega (i danas ih je svega četvoro), koji su uočili njene kvalitete neophodne za uspešno kreiranje programa.

Nije ni najmanje lako privoleti velike umetničke ličnosti da dođu u jednu sredinu u kojoj ne mogu očekivati veliki honorar, Ali, zauzvrat, uvek ih sačeka ljubazan i lep prijem organizatora i publika koja zna da ceni visoke domete. Tako je Mima Lazarević uspela da kroz dva pomenuta ciklusa – prvi je trajao od 1998. do 2015, a drugi je ušao u svoju petu godinu – predstavi beogradskoj publici Bašmeta, Volodosa, Luganskog, Vengerova, Berezovskog, Rjepina, Galoa, Hvorostovskog, Macujeva, Rahlina... Dakle, sam svetski izvođački vrh. Vodeći računa o dramaturgiji svakog ciklusa, o različitim ukusima publike, pa i o obavezi da na nju deluje edukativno, ona uspeva da svaki koncert bude svojevrstan muzički praznik. Za to je neophodno pomno pratiti svetsku muzičku scenu, ostvarivati mnogobrojne kontakte, negovati ih; važno je imati široko muzičko znanje i obrazovanje; potrebno je stalno osvežavati znanje o muzičkim gibanjima u svetu na izvođačkom planu, o novim interpretativnim trendovima – i kada je reč o mladim, izuzetno perspektivnim muzičarima, ili poznatim izvođačima koji kod nas još nisu stekli popularnost i kada su to zvezde poput Jevgenija Kisina. Mima Lazarević se trudi da svaki umetnik ponese najbolje utiske iz naše sredine, da sa njim ostane u profesionalnom, a često i u prijateljskom kontaktu da bi i u budućnosti mogla da planira novi susret.

Uz ove, u javnosti najviše eksponirane, ona osmišljava i niz drugih koncerata i ciklusa Kolarčeve zadužbine. Svake nedelje pre podne, u Velikoj sali, održava se Kolarčev podijum kamerne muzike, zatim se u Muzičkoj galeriji održavaju ciklusi Muzička radionica, Susreti sa umetnikom, Urednik umetnik u gostima... U prošloj godini je 30.000 posetilaca uživalo na oko 100 koncerata koje je spretno i sa puno znanja osmislila Mirjana Lazarević.


Komentari5
5d20d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Raca Milosavljevic
....Kolarac je odavno vrhunska institucija kulture ... a hvala Bogu da ima ko da to na pravi nacin neguje i odrzava ...
dragan miliceviv
zanimljiv tekst. nije uspela da prenese koliku ljubav je publika podarila Kisinu i sa koliko ljubavi nam je on to uzvratio. Slusao sam sva cetiri njegova koncerta u Beogradu ovo je bio najbolji! privilegovani smo bili svi to vece
Miki Andrejevic
Ovo je tekst o onima koji rade "iza scene", necujni, nevidljivi, uporni, bez kojih ne bi bilo koncerata i zasluzuju jedno veliko HVALA!
Preporučujem 3
вокс попули
прави, културни Београд се рециклира, сам из себе, упркос свему...
vesna jovic
u reciklazi ostade nas manje od hiljadu koji taman stanu u salu Kolarca
Preporučujem 2

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja