četvrtak, 05.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:48
MUKE S JAVNIM PREVOZOM

Mlađi vozači odlaze, za volanom penzioneri

Šofere starije od 65 godina zasad zapošljavaju samo privatnici. – Zakon ne predviđa starosnu granicu
Autor: Dejan Aleksićpetak, 22.11.2019. u 14:00
Има ли краја одласку возача аутобуса (Фото Д. Алексић)

„Trbuhom za kruhom” već dugo odlaze naučnici, medicinski radnici, građevinari, a njihovim putem poslednjih godina kreće i sve više vozača. Zbog boljih uslova rada, a pre svega znatno veće zarade, šoferi odlaze u Nemačku, Austriju, Sloveniju... U zemlju „zmajčeka” otići će i Bojana Turčinović, koja je godinama važila za jednu od najlepših i najprijatnijih pojava prestoničkog javnog prevoza, a pre svega za odličnog vozača autobusa. Kako se od lepote i ljubaznosti ne živi, i ona je, poput mnogih njenih kolega koji su se prethodnih godina odlučili na ovaj korak, rešila da svoje vozačko znanje i umeće nastavi da pokazuje tamo gde se adekvatno ceni i plaća.

Ni nadležni u javnom saobraćaju dvomilionskog Beograda ne spore da već duže postoji problem s nedostatkom vozačkog kadra, ali s druge strane ocenjuju da se sa tim ne suočavaju samo Beograd i ostatak Srbije, nego i Evropa.

– Velika ponuda poslova za vozački kadar na tržištima radne snage Zapadne Evrope uticala je da određeni broj vozača iz Srbije posao potraži u tim zemljama. Da bi se sprečio odliv ovog kadra, prevoznici u Beogradu su značajno povećali zarade pa je fluktuacija voznog osoblja znatno smanjena – uveravaju u Sekretarijatu za javni prevoz.

Putnici u javnom prevozu se baš i ne bi saglasili s tim. Oni smatraju da evropske zemlje sve više dobijaju kvalifikovane i kvalitetne srpske vozače, a da za naše potrebe ostaju ili nedovoljno iskusni, oni koji su pred penzijom ili su već u penziji. Beograđani već duže komentarišu da je jedan od glavnih razloga za neredovan javni prevoz upravo to što prevoznici sve više kubure sa vozačima. U Sekretarijatu za javni prevoz ne misle tako. Ukazuju da su izostanci i kašnjenja polazaka najčešće vezani za kvar vozila, zagušenja saobraćaja duž trasa linija, saobraćajne nezgode…

– Prevoznik je dužan da u slučaju kvara vozila u najkraćem roku obezbedi rezervno. Razlog za moguće izostanke i kašnjenja polazaka su i nepropisno parkirana vozila koja često prave probleme u saobraćanju vozila javnog prevoza. Dispečeri iz Operativno-kontrolnog centra svakodnevno prate rad vozila javnog prevoza i upravljaju njima u slučaju poremećaja u radu da bi se minimalizovalo vreme čekanja putnika na stajalištima – navode u sekretarijatu.

Trenutno u javnom prevozu na teritoriji grada, prema podacima sekretarijata, GSP „Beograd” angažuje 2.804 vozača, „Lasta” 530, a privatni prevoznici 1.655. Ali, na pitanje da li se zna precizan podatak koliko vozača trenutno nedostaje GSP-u i privatnim prevoznicima da bi broj šofera bio optimalan, nadležni ne daju precizan odgovor. Jedino napominju da su prevoznici dužni da se u svemu pridržavaju ugovora zaključenog sa Sekretarijatom za javni prevoz i svih važećih zakona, podzakonskih akata i odluka. U prevodu, moraju da angažuju potreban broj vozila i voznog osoblja i redovno održavaju sve polaske.

U poslednje vreme sve se više za volanom mogu videti vozači koji su očigledno penzionisani, ali naknadno ponovo angažovani. Putnici ne žele nikog da diskriminišu, ali im ne uliva poverenje što se za volan iz penzije vraćaju vozači stariji od 65 godina. Nedavno je kod Cvetkove pijace autobus udario ženu na pešačkom, a kako su ubrzo posle toga očevici istakli, autobusom je upravljao vozač koji im je delovao kao penzioner. Šta je tačno bio uzrok te nezgode, da li loši refleksi vozača ili nešto drugo ne zna se, ali svakome ko putuje gradskim linijama jasno je da je sve više starijih i penzionisanih vozača. Ipak, podaci prevoznika koje nam je dostavio sekretarijat ukazuju da vozače starije od 65 ima samo Konzorcijum privatnih prevoznika (njih 104), dok u redovima GSP-a i „Laste” takvih šofera nema.

To što ih trenutno nema ne znači da ih neće i biti ako se trend odlazaka mlađih kolega nastavi. Jer, kako ističu u Sekretarijatu za javni prevoz, ne postoje zakonska ograničenja za angažovanje vozača u penziji. Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima nije definisana starosna granica za vozače u javnom linijskom prevozu putnika. Samim tim i vozači koji su u penziji mogu da upravljaju vozilima potpuno ravnopravno kao i vozači u redovnom radnom odnosu.

– Ključna je zdravstvena sposobnost vozača koja se utvrđuje lekarskim pregledom koji može da obavi pravno lice koje ispunjava propisane uslove. Vozači koji upravljaju motornim vozilom, odnosno skupom vozila kojima se obavlja javni prevoz, moraju se podvrgnuti zdravstvenom pregledu radi utvrđivanja psihofizičke sposobnosti u roku koji ne može biti duži od tri godine – kažu u sekretarijatu.

Ako se na zdravstvenom pregledu utvrdi da kandidat nije psihofizički sposoban za vozača, zdravstvena ustanova odmah, a najkasnije u roku od 15 dana, treba da obavesti o tome jedinicu MUP-a na čijem području kandidat ima prebivalište.


Komentari14
5a5ac
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Goja
Koji to lekar moze coveku od 66 i vise godine da napise da je zdrav i sposoban za upravljanje vozilom koje je tesko 20-30 tona i vozi 100 i vise ljudi, mislim da je to suludo i nedopustivo.
Iskustvo
Najveci broj udesa sa teskim posledicama /skoro 80%/ prouzrokuju mladi vozaci a ne stari. I pored ocuvanih refleksa. Japanci zive najduze na svetu jer prakticno nikada ne idu u penziju/ do zadnjeg dana su aktivni kao moja baba koja je kopala po basti doslovno u 100.godini/.
буки
@Бранислав Станојловић Ни та ваша потентност вам неће помоћи када буде требало брзо реаговати у изненадној ситуацији. Желим Вам много среће на путевима Немачке, јер између осталог, треба извести на пут и то најмлађе дете.
Вижи м Дотор
Бесмислено је да Градски секретаријат за саобраћај демантује несташицу возача у ГСП, као и, у нешто мањем обиму, код приватних превозника који учествују у јавном градском превозу. Број линија јавни је податак, као и број полазака, односно фреквенција; на основу тога може да израчуна тачан број потребних возача и возила. Такође, наведено значајно повећање плата возача и тиме смањен одлазак на рад у иностранство јесте најобичније продавање магле, јер се не помињу никави бројчани подаци.
Пишимо ћирилицом
Велика већина возача ГСП-а користи мобилне телефоне док возе. Да ли причају или куцкају поруке, свеједно је, тиме угрожавају безбедност путника у возилима. Једном сам реаговала, возач је био дрчан иако сам га благо питала: "да ли зна да је забрањено да користи моб.тел.док вози?" Пошто је био дрзак, запретила сам му да ћу га пријавити, тада је "атерирао". И сваки пут ћу исто урадити кад будем у прилици. Треба их одвићи од тога, да ли ћемо ми путници или њихови шефови, не знам.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja