utorak, 21.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:48
DIZAJN

Retro u modi

„Ford T” decenijama ostao najprodavaniji model u istoriji automobilske industrije
nedelja, 24.11.2019. u 20:00
(Фотографије из приватне архиве ауторке)

Kakva je to magija kojom nas privlači „retro”, i to u svim sferama dizajna, od onog za stanovanje, rad i zabavu, preko mode do automobila? Čak i film nije odoleo. U drugoj deceniji 21. veka, totalno i planetarno umreženi u nove tehnologije, uzdišemo gledajući francuski crno-beli nemi film „Artist”, koji je upravo osvojio ni manje ni više nego pet nagrada „Oskar”.

Zato valjda i ne osećam krivicu kada, umesto o dizajnu najnovijeg tipa automobila sa sajma u Ženevi, imam potrebu da pišem o modelu „ford T”, starom sto i nekoliko godina. Naime, model „ford T” potiče iz 1908. godine.

Kada je 1893. godine Henri Ford počeo ručno da pravi svoj prvi automobil, u SAD je bilo svega četiri automobila s pogonom na benzin. Do kraja života njegovog izumitelja i dizajnera, znači posle pedesetak godina, 65 odsto američkih porodica imalo je automobil. Za ovakav epohalni razvoj automobilske industrije, koju je započeo Ford, bila je zaslužna industrija koju je trasirao jedan čovek. „Ford Motor Kompanija” osnovana je 1903. godine, a pet godina kasnije Henri Ford je lansirao mali automobil nazvan „ford T”, čija je cena bila pristupačna prosečnom kupcu. Godine 1913. Ford je usavršio pogon za montiranje automobila, a sve je bilo praćeno radikalnom standardizacijom komponenata, što je Fordu omogućilo masovniju i proizvodnju i prodaju. Već 1915. godine, Ford je bio u prilici da snizi cenu automobila, koja je 1908. godine iznosila 950 dolara − na samo 360 dolara, da udvostruči plate radnika i da skrati radni dan. Istovremeno je osmislio duhovitu reklamnu kampanju sa sloganom: „Možete da kupite ’ford T’ u bilo kojoj boji pod uslovom da je ona – crna!”

Za dvadeset godina bilo je prodato 15 miliona ovog automobila, koji je decenijama ostao najprodavaniji model u istoriji automobilske industrije, koji je enormno uticao na stil života ljudi, arhitekturu i urbano planiranje u SAD.

Henri Ford (1863−1947)

Severnoamerički industrijalac i inženjer bio je organizator i predsednik poznate „Ford Motor Kompanije” u periodu 1903−1919. godine i 1943−1945. Ova kompanija je bila jedna od najvećih svetskih trustova za proizvodnju automobila i traktora. Ford je raspolagao sopstvenim rudnicima i metalurškim preduzećima i imao je pogone u Kanadi, Velikoj Britaniji i drugim zemljama. Glavna industrijska postrojenja bila su mu u državi Mičigen (Detroit). Svoj ogromni učinak u proizvodnji automobila postigao je potpunom standardizacijom automobilskih delova. Zatim je izdelio složeni postupak oko sastavljanja automobila u više stotina pojedinačnih postupaka, dajući svakom radniku da obavlja samo jedan postupak, i to putem uvođenja pokretne trake (poznate scene iz Čaplinovog filma). Pošto je svaki radnik imao da se stara samo o jednom postupku − na primer, da zavrne četiri zavrtnja na točku − nijedan od Fordovih radnika koji su radili na sastavljanju automobila nije morao da bude kvalifikovani mehaničar.

Arh. Radmila Milosavljević

www.dopisna-skola-ambijent.rs


Komentari2
06927
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Пера Писар
Какве везе има наслов са садржајем?
Miodrag Stojkovic
Citrojen. je u proslom veku imao naj auto zvanom "Ajkula".To je model koji je imao idealne tehnicke karakteristike da mu pozavide danasnji a. Citrojen da stavi u onu karoseriju novu motoristiku i tehnologiju bio bi ponovo NAJ.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja